Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Het is mooi geweest - Het kantoor is geen pretpark

Gebonden Nederlands 2003 9789055943500
1
Voormalig Nr. 1Totaal 11 dagen
Evergreen469 dagen in de Top 100
Niet leverbaar.

Samenvatting

Wordt er nog gewerkt of hoe zit dat? Dit boek is een hoognodige afrekening met de mythe van de soft skills, emotionele intelligentie en teamgeest en tegelijkertijd een pleidooi voor klassieke deugden als presteren, discipline en verplichte omgangsvormen.

Platte organisatie, volop flexibiliteit, veel eigen verantwoordelijkheid in plaats van betutteling en zelfontplooiing in plaats van routine: de tijdgeest van de moderne managementtrends maakt van de klassieke bedrijfscultuur een speeltuin voor uitbundig communicatief zelfvertoon. De wondere arbeidsmarkt van vandaag kent geen verliezers meer, alleen nog maar gemotiveerde en zelfbewuste teams die met hun emotionele intelligentie en sociale competentie één grote familie vormen. Welkom in het paradijs.

Dat de werkelijkheid er anders uitziet, was voor de ontluistering van de Nieuwe Economie ook al duidelijk: gedesoriënteerde medewerkers, een onzekere leiding en de productiviteit in een neerwaartse spiraal. Ook op het toppunt van de pretcultuur kan het vertroetelde teamlid er niet onderuit: werk is niet echt voor de lol, flexibele werktijden betekenen gewoon dat je tot diep in de nacht overuren draait en eigen verantwoordelijkheid is niets anders dan jezelf uitbuiten. Bovendien kunnen heel wat mensen hun collega's buiten werktijd missen als kiespijn.

Judith Mair maakt op een provocerende manier duidelijk waarom presteren, discipline, heldere regels en verplichte omgangsvormen in het belang zijn van zowel de onderneming als haar medewerkers. Het kantoor is nu eenmaal geen pretpark.

Judith Mair, geboren in 1972, richtte na haar studie vormgeving en een leerzame tijd als 'Ik-nv' in Keulen het communicatiebureau Mair u.a. op. Haar organisatieprincipes: strikte regels, vaste werktijden, werkkleding, niet tutoyeren en onder kantoortijd geen modewoordjes als 'innovatief', 'creatief' of 'interdisciplinair' gebruiken.

Specificaties

ISBN13:9789055943500
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:172
Uitgever:Scriptum
Druk:1
Verschijningsdatum:16-10-2003
Hoofdrubriek:Algemeen management

Expertrecensies (6)

Het is mooi geweest!
Pierre Pieterse | 18 juli 2008
Het boek Het is mooi geweest - Het kantoor is geen pretpark van de Duitse communicatiedeskundige Judith Mair is een pleidooi voor herwaardering van klassieke organisatieprincipes, zoals strikte regels, vaste werktijden, elkaar niet tutoyeren en een verbod op het gebruik van mistig jargon verpakt in modewoorden als ‘innovatief’, ‘creatief’ en ander uitbundig communicatief zelfvertoon.Lees verder
Zin
Pierre Pieterse | 23 oktober 2006
Zingeving kan wel eens een heel belangrijk thema gaan worden in de managementliteratuur. Heel breed wordt met zingeving bedoeld dat werk meer moet zijn dan fysieke aanwezigheid tussen 9 en 5 waarvoor aan het eind van de maand een bedrag wordt overgemaakt.Lees verder
Marcel Antoons | 7 oktober 2003
Ik geef een 7 Het lezen van het boek van Judith Mair was voor mij net alsof ik in de spiegel naar mezelf zat te kijken en dat was zo nu en dan best confronterend. Het boekt geeft aan waar veel bedrijven, vooral in de nieuwe economie, de afgelopen jaren te veel de nadruk op hebben gelegd.Lees verder
Jos van Loo | 7 oktober 2003
Ik geef een 7 Het boek van Judith Mair is het best te vergelijken met een actualiteiten programma. Het programma bestaat uit verschillende items waarin verhoudingen tussen werkgever en kenniswerkers worden belicht. Tussen elk onderwerp zijn er reclamespotjes die het meeste weg hebben van de spotjes over kantoorsoepjes.Lees verder
Bert Peene | 23 september 2003
,b>Is dit satire of meent ze wat ze zegt? Die vraagt heeft mij tijdens het lezen van Judith Mairs spraakmakend debuut 'Het is mooi geweest. Het kantoor is geen pretpark' geruime tijd beziggehouden. En eerlijk gezegd had ik er de aanvullende literatuur van een handvol interviews voor nodig om erachter te komen dat ik als lezer niet ruim honderd zeventig bladzijden lang in de maling was genomen.Lees verder
Jeroen Macke | 23 september 2003
'En nou is het afgelopen! Ik wil dat je dit nú doet!' Hoeveel managers wensen dit niet diep hun hart uit te schreeuwen? Bijvoorbeeld op het moment dat je zorgvuldig, met behulp van de juiste woorden en de juiste intonatie, de juiste beweegredenen aanvoert om op deze wijze een medewerker ertoe te bewegen een bepaalde taak uit te voeren.Lees verder
Alle expertrecensies (6)

Lezersrecensies

3.4 van de 5
16 stemmen
4
6
1
3
2

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

achtergrond
Striktheid en uniform als vorm van protest - De nieuwe nuchterheid van Judith Mair
Annegreet van Bergen 30 november 2003

Over Judith Mair

Judith Mair, geboren in 1972, richtte na haar studie vormgeving en een leerzame tijd als 'Ik-NV' in Keulen het communicatiebureau Mair u.a. op. Haar organisatieprincipes: strikte regels, vaste werktijden, werkkleding, niet tutoyeren en onder kantoortijd geen modewoordjes als 'innovatief', 'creatief' of 'interdisciplinair' gebruiken.

Andere boeken door Judith Mair

Inhoudsopgave

1. Oh, mooie nieuwe organisatie

- Zelfontplooiing: de doodlopende weg
- Continue inzetbaar
- Opheffen, uitdunnen, afschaffen

2. De nieuwe plichten

- De harmonie van de hiërarchie
- Alles moet, niets kan
- Vaste regels en afspraken

3. De zaak op de eerste plaats

- Werk als plezier
- Wonen op kantoor, thuis werken
- Het kantoor als intieme ruimte

4. Ik wil net als jullie worden

- Zachte vaardigheden - gebakken lucht
- De confectie-sollicitant
- Vrouwelijke kandidaten genieten de voorkeur

5. Dingen, mensen, projecties

- Van werktuig tot symbool
- Woordenbrei

6. Bedrijfscultuur

- Bedrijf met persoonlijkheid
- Cultuur als lijm

Literatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het is mooi geweest - Het kantoor is geen pretpark