
Lees verder
Adjiedj Bakas (1963) werd uitgeroepen tot Trendwatcher van het Jaar 2009 en Zwarte
Zakenman van het jaar 2008.
Over honderd jaar wonen er in Nederland misschien nog maar 10 miljoen mensen. Een groot deel met wortels in een niet-westers land. Een krimpende beroepsbevolking zal de komende decennia te maken krijgen met een stijgend aantal ouderen. Steeds meer hoog opgeleide Nederlanders emigreren; in deeltijd of in voltijd. En terwijl de demografische revolutie doorzet, willen bedrijfsleven en overheid nog wel eens vergeten dat de gemiddelde consument of werknemer niet meer dezelfde is als dertig jaar geleden. Toekomst, demografie en marketing. In het Nieuwe Nederland hang het allemaal samen. Er is van alles aan de hand dat er op duidt dat marketingstrategieën en managementtools aan herijking toe zijn. Niet alleen op demografisch gebied. Want wat is de invloed van de verschuivende economische wereldmacht in de richting van China? Vanaf wanneer ligt Koeweit aan de Noordzee? En waarom willen mensen in hi-tech-landen ineens hoofddoeken en kruisjes dragen?
Wie een bedrijf of een overheidsorganisatie runt, moet besef hebben van de dynamiek in de samenleving en in de wereld, en zijn blik op de toekomst richten. Dit boek levert een bijdrage aan de kennis van die dynamiek nu en in de toekomst, en koppelt daar direct relevante marketingstrategieën en managementtools aan vast. Praktijkvoorbeelden laten zien hoe sommige bedrijven en overheidsorganisaties daar al gebruik van maken. Hiermee wordt een concrete handreiking geboden aan managers en marketers die marktvoordeel willen halen uit de dynamische samenleving.