

teamcoach, consultant Teamchange. Auteur van o.a. 'Handboek Teamcoaching'.
Meer over Martijn VroemenKantoorlog
De strijd tussen zingeving en vervreemding
Gebonden Nederlands 2005 9789055944217Samenvatting
In werkend Nederland woedt al decennia lang een Kantoorlog die vele slachtoffers maakt. Een miljoen Nederlanders mag, kan of wil niet meer werken. Velen van hen zijn ziek en uitgeblust. In dit boek wordt verteld en verklaard wat er misgaat in Kantoren en hoe Kantoorbewoners daar ongelukkig van worden. Hoe zij klagen, zich beklagen en elkaar aanklagen. En vooral: waarom ze dit alles in stand houden.
Dit boek is een aanklacht tegen ongeluk in organisaties. Er wordt aangetoond dat het niet 'gewoon' is wat er gebeurt in Kantoren, dat niet mensen maar organisaties arbeidsongeschikt zijn. De bedoeling van dit boek is dat Kantoorbewoners en Kantoorbezoekers de Kantoren waar ze verblijven weer 'vreemd' gaan vinden. Met de verbazing, eventueel de schrik, begint namelijk de strijd tegen vervreemding. Kantoorbewoners kunnen ontsnappen uit de absurditeit die hun eigen maaksel is, ook al voelen zij zich soms krijgsgevangen in de Kantoorlog.
Er wordt in dit boek ook gezocht naar oplossingen, naar ontsnappingsrichtingen. In de tweede helft van het boek wordt een soms onvermijdelijke, soms absurde, soms onverwachte toekomst geschetst. De organisatiekunde staat nog met één been in het oude millennium: het wordt tijd een pootje bij te trekken. De opdracht voor managers en adviseurs is om nu eindelijk werk te maken van zingeving en bezieling in het werk. De opdracht voor Kantoorbewoners is de eigen verantwoordelijkheid te nemen en te begrijpen dat klagen een keuze is.
Specificaties
Inhoudsopgave
We zijn het normaal gaan vinden
Deel 1 - Aanklacht tegen het klagen
1. Kantoorlog
2. Gemakzucht of slachtoffer?
3. Vervreemd en verlaten
4. De vinger wijst naar boven
5. Adviseurs: horen, zien en... zwijgen
6. Een spel zonder winnaars
7. De enige constante is verandermoeheid
8. Arbeidsongeschikte Kantoren
Deel 2 - Achter de observaties
9. Een maatschappij van organisaties
10. WereldWijdWarrig
11. Het geprofessionaliseerde bestaan
12. Waarheid bestaat niet, leugens wel
13. De mens lijdt het meest
14. Monocultuur
15. Verslaafd aan veranderen
16. De achterkant van klagen
Deel 3 - De waarheid is een koe
17. De zekerheidstragedies
18. Een psychische gevangenis
19. Het kantoor is geen harkje
20. Organiseren van de heelheid
21. Disfunctionele leerprocessen
22. Aan communicatie helaas geen gebrek
23. De illusie van gelijkheid
24. Dystopia
Deel 4 - Minder van hetzelfde
25. Van nature goed
26. Ceci n'est pas une overname
27. De kracht van verhalen
28. Unidentified Flying Office
29. Geheim(zinnig)e organisaties
30. Ruim baan voor vrije geesten
31. Angst voor het alternatief
32. Klagen is een keuze
Deel 5 - Van zielig naar bezieling
33. Twee gezichten van duurzaamheid
34. Het goede, het schone en het ware
35. In verbinding
36. Een levend netwerk
37. Zwervend veranderen
38. Stilstand is vooruitgang.
39. Innovatie en de lerende organisatie
40. Leiderschap is aanraken
Epiloog
41. Het zeer van zingeving
Literatuur
Register
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan