Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

De eerste drie maanden van een nieuwe toekomst

Werken aan de strategie voor de onderneming

Gebonden Nederlands 2012 3e druk 9789055944538
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Samenvatting

Top strategieconsultants hanteren een unieke aanpak bij het opstellen van een strategie voor hun cliënten. Een aanpak die totaal verschilt van die van de strategieafdelingen van de ondernemingen en de businessscholen. Dit boek beschrijft die aanpak stap voor stap. Het legt uit hoe strategieconsultants aan het werk gaan in een organisatie die ze niet kennen, hoe ze de waarheid op tafel krijgen, hoe ze samen met de organisatie de toekomst vormgeven en hoe ze cynici enthousiast maken.

Dit is geen boek vol strategische raamwerken. Geen 7S-modellen, geen SWOT-analyses, geen nieuwe theorieën over de kernvaardigheden van de organisatie. Dit is een werkboek voor managers en MBA-ers die in korte tijd een probleem moeten oplossen en snel tot een bruikbaar eindproduct willen komen. Het geeft voorbeelden uit de praktijk, beschrijft een case door het hele boek heen, waarschuwt voor valkuilen en ontkracht fabels.

Lees in dit boek:
- Waarom een strategie bedenken meer is dan 'gewoon logisch nadenken';
- Waarom u niet altijd een visie hoeft te hebben en hoe u tot ideeën kunt komen zonder creatief te zijn;
- Wat het strategische verschil is tussen een hoed en een wandelstok;
- Hoe u zonder bedrijfsspionage inzicht krijgt in de concurrent;
- Wat de meest gemaakte fouten zijn in een financieel model en wanneer een financieel model geen zin heeft;
- Hoe u zorgt dat uw resultaten niet 'in de la' verdwijnen.

Specificaties

ISBN13:9789055944538
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:194
Uitgever:Scriptum
Druk:3
Verschijningsdatum:18-2-2015

Expertrecensies (2)

recensie
De eerste drie maanden van een nieuwe toekomst
Yousri Mandour | 7 augustus 2008
De achterflaptekst van 'De eerste drie maanden van een nieuwe toekomst' maakte mij uiterst nieuwsgierig. Eindelijk een boek over strategievorming dat nu eens niet plichtmatig de strategische raamwerken en modellen stuk voor stuk behandelt. Nee, dit boek is geschikt voor managers die in korte tijd een probleem moeten oplossen en snel tot een bruikbaar eindproduct willen komen. Eindelijk! Waarom hebben we hier zo lang op moeten wachten?
Lees verder
recensie
De eerste drie maanden van een nieuwe toekomst
Carolien de Monchy | 17 april 2008
Er is veel literatuur over strategie en strategisch management, vertellen de auteurs van dit boek, maar in dit boek zoek je tevergeefs naar de bekende modellen als een SWOT-analyse. Dit is een praktijkboek. Dat inspireerde mij om het boek te lezen. Het boek gaat niet over wat strategie ís, maar het gaat over hoe je strategie kunt máken. Dat is een benadering die mij erg aanspreekt, omdat de abstracte termen teruggebracht worden naar de dagelijkse praktijk. Eric Wiebes, Marc Baaij en Pieter Witteveen laten zien aan de hand van mooie praktijkvoorbeelden hoe dat in zijn werk gaat, inspirerend voor iedereen die zich wel eens heeft af gevraagd hoe strategieontwikkeling in zijn werk gaat.
Lees verder

Lezersrecensies

3.3 van de 5
7 stemmen
2
2
1
0
2

Over Marc Baaij

Dr. Marc Baaij is associate professor strategisch management aan de Rotterdam School of Management (RSM) van de Erasmus Universiteit en verzorgt voor managers en professionals trainingen over de methode en technieken van de toonaangevende (internationale) managementconsultancies. Daarnaast is Baaij actief in wetenschappelijk onderzoek en in contractonderzoek voor het bedrijfsleven en de (semi)overheid. De onderwerpen van Marc Baaij zijn onder meer: de strategische keuze van het vestigingsland van concernhoofdkantoren, de persistentie van superieure resultaten van ondernemingen, methodologieën en technieken voor probleemoplossing. Hij publiceerde over zijn onderzoek in internationale wetenschappelijke en managementtijdschriften. Baaij werkte eerder als managementconsultant en researchmanager voor een van de internationale topconsultancies.

Andere boeken door Marc Baaij

Over Pieter Witteveen

Pieter Witteveen (1956) is de oprichter van OC&C Strategy Consultants in de Benelux, een gerenommeerde strategisch adviesfirma. OC&C wordt gezien als leidende internationale strategy consultant in sectoren als retail, fast moving consumer goods, telecom en media. Voordat Witteveen OC&C startte, werkte hij zeven jaar bij McKinsey & Company. Voordien deed hij ervaring op als lijnmanager, onder andere bij Internatio-Müller waar hij directeur was van een handelsfirma. Witteveen studeerde economie aan de Erasmus Universiteit en participeerde in het jonge managers programma van INSEAD. Zijn consulting ervaring bestrijkt een breed gebied, waaronder fusies en overnames, herstructureringen en portfoliostrategie. Hij heeft cliënten in retail, groothandel, consumer goods (met name in food, drink en dairy) en transport. Binnen die laatste sector werkt hij intensief met internationale spoorwegondernemingen, luchtvaartmaatschappijen en luchthavens. Het Benelux kantoor leidt dan ook de internationale transportation practice van OC&C. Vanaf de eerste dag is het doel van Witteveen en OC&C om sparring partner te zijn voor de leiders in hun respectievelijke bedrijfstakken. Onze cliënten zijn geïnteresseerd in fundamentele veranderingen en resultaten, niet in dikke, 'rubber stamping' rapporten. Het is een voorrecht aan die veranderingen te werken met de topprofessionals van OC&C over de hele wereld.

Andere boeken door Pieter Witteveen

Inhoudsopgave

Verantwoording: Inzicht in een modern ambacht

Inleiding
- Over het wat en hoe van dit boek
- Allware: Inleiding tot de casestudie

De voorbereidingsfase
De analysefase
De keuzefase
De implementatiefase

Succes!

Profiel OC&C Strategy Consultants

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De eerste drie maanden van een nieuwe toekomst