Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Onderwijs vraagt leiderschap

Met een voorwoord van Mathieu Weggeman

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2012
Verkooppositie 4206146 dagen in de top 100
Direct te downloaden

Samenvatting

Leiderschap is cruciaal. Zeker in het onderwijs, waar het niet gaat om zaken en papieren maar om mensen en manieren. Goed leiderschap zorgt voor professionele groei en bloei van mensen op de verschillende niveaus in de school.

Leiderschap begint bij de basis, de plaats waar het primaire proces plaatsvindt. Dat is in het klaslokaal, in de interactie tussen de leraar en de leerling. De interactie op de andere niveaus, die tussen de leidinggevende en de leraar en de bestuurder en de leidinggevende, staan in dienst van het primaire proces: het geven van uitstekend onderwijs. Het is nodig dat mensen zich op alle niveaus afvragen wat de leerlingen beter worden van hun werk, wat hun leiderschap bijdraagt aan goed onderwijs. Dat zorgt voor verbinding tussen de verschillende niveaus en voorkomt het ontstaan van verschillende 'wereldjes' in de school.

Leiderschap is een complex en moeilijk af te bakenen thema. Er bestaan veel opvattingen over wat (goed) leiderschap inhoudt en wat effectieve leiders doen. Wat de vele literatuur over dit thema in ieder geval duidelijk maakt is dat hoe we leiders en leiderschap omschrijven in belangrijke mate afhangt van het perspectief dat we kiezen. De auteurs van dit boek kiezen voor acht aspecten als het repertoire voor goed leiderschap in een school. Deze acht aspecten zijn grotendeels ontleent aan de inhoud van het boek 'Leidinggeven aan professionals? Niet doen!' van Mathieu Weggeman.

Met behulp van deze acht leiderschapsaspecten doen de auteurs een praktische handreiking aan leiders (leraren, leidinggevenden en bestuurders) in het onderwijs om (meer) werk te maken van goed leiderschap op school. In het belang van de mensen om wie het daar allemaal draait: de leerlingen!

Zie ook www.onderwijsvraagtleiderschap.nl

'Het tegendraadse boek zet besturen, directies én leraren met beide benen op de grond. Want hoewel die drie een verschillende positie hebben, geven ze allemaal leiding. Het bestuur aan de directie, de directie aan de leraren, de leraren aan de leerlingen. Dat kunnen ze alleen op een goede manier doen als ze hun „collectieve ambitie” helder hebben. De collectieve ambitie is volgens het boek een van de acht aspecten die bijdragen aan een professionele cultuur op school.'

Uit: Terug naar de bovenmeester, maar dan eigentijds
Reformatorisch Dagblad, 03-04-2012 | Evert van Dijkhuizen

'Het boek 'Onderwijs vraagt leiderschap!' verbindt drie interactieniveaus (Leraar-Leerling; Leidinggevende-Leraar; Bestuurder-Leidinggevende) aan actuele wetenschappelijke inzichten over leiderschap. Hierbij blijven bijdragen van de auteurs niet hangen aan een theoretisch kader, maar vinden invulling in genoemde praktijkvoorbeelden en een scan die leiders (op groeps- en schoolniveau) kunnen gebruiken om inzicht te krijgen in de breedte van de verankering van de acht aspecten in hun leiderschapsstijl.'

Uit: Direct, april 2012, Martin de Kock

Specificaties

ISBN13:9789055945139
Rubriek:Leiderschap
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:226
Uitgever:Scriptum
Druk:1
Verschijningsdatum:14-1-2013

Lezersrecensies

4.9 van de 5
7 stemmen
6
1
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Dick Both

Dick Both werkte als leerkracht, docent en directielid in het basis- en voortgezet onderwijs. Hij studeerde Bestuurskunde en Organisatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht en studeerde af op een onderzoek naar de collectieve ambitie binnen scholen. Momenteel werkt hij als zelfstandige in het onderwijs en de zorg vanuit zijn organisatieadviesbureau Turn around: leiderschap gevraagd! Als trainer, coach en auteur werkt hij dagelijks met (teams van) professionals, leidinggevenden en bestuurders. Dick verzorgt diverse herregistratietrajecten voor schoolleiders, coacht en begeleidt leidinggevenden en bestuurders en begeleidt bestuurlijke fusietrajecten. Hij heeft verschillende publicaties op zijn naam staan: ‘Onderwijs vraagt leiderschap!’, ‘Zorg vraagt leiderschap!’ en ‘Nieuw leiderschap: van bezitten naar delen’. Dick wordt regelmatig gevraagd voor lezingen, masterclasses en workshops.

Andere boeken door Dick Both

Over Alex de Bruijn

Alex de Bruijn was werkzaam als leraar en directeur in het basisonderwijs. Daarna werd hij senior managementadviseur bij Driestar Managementadvies. Op dit moment is hij werkzaam in het onderwijs en de zorg vanuit zijn organisatieadviesbureau Principium Advies; ontwikkelen vanuit de bron. Als (team)coach, trainer, docent en ontwikkelaar werkt hij dagelijks met (teams van) professionals, leidinggevenden en bestuurders. Als expert op het gebied van leiderschap en organisatieontwikkeling heeft hij reeds diverse publicaties op zijn naam staan: 'Onderwijs vraagt leiderschap!', 'Zorg vraagt leiderschap!', 'Ga tot de mier! Een mierenparabel met lessen voor mensenorganisaties' en 'Nieuw leiderschap. Van bezitten naar delen'. Alex wordt regelmatig gevraagd voor lezingen, masterclasses en workshops.

Andere boeken door Alex de Bruijn

Inhoudsopgave

Woord vooraf
Waarom dit boek?

Inleiding

Aspect 1: Collectieve ambitie
Aspect 2: Inspireren
Aspect 3: Communiceren
Aspect 4: Duidelijk zijn over resultaat en feedback geven
Aspect 5: Assertief optreden
Aspect 6: Hitteschild zijn
Aspect 7: Een gezaghebbende, maar dienende en bescheiden attitude
Aspect 8: Sturen op flow

Nawoord

Bijlagen:
-Leidinggeven aan professionals in het onderwijs
-Leidinggeven aan leerlingen in het onderwijs

Literatuur
Over de auteurs

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Onderwijs vraagt leiderschap