

Wisselende contacten - De ontmaskering van de coachingsrelatie
Gebonden Nederlands 2014 9789055945856Samenvatting
Wat maakt het werk als coach zo boeiend? Het antwoord hierop is onomwonden: de wisselende contacten! Het bijzondere contact tussen coach en cliënt is niet alleen een bron van plezier, maar ook een boeiend onderwerp voor nadere bestudering. Wat speelt er zich tussen deze twee mensen nu precies af? Hoe kan het dat de coach soms de meest confronterende dingen zegt of doet en de cliënt zich toch geaccepteerd of zelfs geliefd voelt? Waarom gaat het soms mis in het contact? Wat is de betekenis van de relatie voor de effectiviteit van de coaching?
Aan de hand van een model van zes coachhoudingen geeft Karen Walthuis inzicht in de coachingsrelatie. De houdingen van onderzoeker, onderwijzer, aanvoerder, praatpaal, boeddhist en uitdager komen tot leven door beschrijvingen, praktijkvoorbeelden en reflectievragen. Voor de coachingsrelatie belangrijke thema's als macht, verantwoordelijkheid, empathie, overdracht en autonomie worden met luchtige diepgang benaderd. De schrijfster confronteert en relativeert met liefde en humor.
De lezer wordt uitgedaagd over zichzelf na te denken en een blik in zijn eigen lachspiegel te werpen. Een coach is immers ook maar een mens met zo zijn aannames, drijfveren en behoeften die - stiekem of openlijk - meespelen in de coachingsrelatie. Hoe beter de coach deze van zichzelf kent, hoe vrijer hij de cliënt tegemoet kan treden. Een prikkelend en inzichtgevend boek voor coaches, maar ook voor maatschappelijk werkers, therapeuten, mentoren, mediators, supervisoren, trainers, docenten en coachende managers, kortom voor iedereen die een ander begeleidt bij diens persoonlijke ontwikkeling.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Interviews en artikelen (1)
Over Karen Walthuis
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan