Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Waarom managers in sprookjes geloven

Over irrationaliteit in organisaties en wat je daartegen kunt doen

Gebonden Nederlands 2008 9789055945870
Niet leverbaar.

Samenvatting

In organisaties werken volwassen mensen. En volwassen mensen geloven toch niet in sprookjes? De eenvoudige definitie van 'een sprookje' is een verhaal dat niet waar is. Een wat ingewikkelder definitie zegt dat een sprookje een waarheid is op een ander niveau. Op dat andere niveau zitten wetten en regels anders in elkaar en zijn er dus andere mogelijkheden. Elke organisatie gelooft in haar eigen sprookje. We weten allemaal dat lang niet alle verhalen over wat onze organisatie doet waar zijn. Er zijn beleidsvoornemens die niet uitkomen; mensen kloppen zich op de borst over prestaties die ze nooit geleverd hebben; een voorstel dat lijkt op een inhoudelijke verbetering, leidt alleen tot bezuiniging en minder dienstverlening.

Sprookjes zijn niet altijd negatief. Ze kunnen ook een nieuwe werkelijkheid opbouwen, die mensen juist motiveert, die het onmogelijke mogelijk maakt. Ook kunnen sprookjes de harde werkelijkheid wat verzachten, als smeerolie de organisatie soepeler laten lopen.

We moeten sprookjes leren herkennen, zodat we een onderscheid leren maken tussen de waarheden op verschillende niveaus.

Specificaties

ISBN13:9789055945870
Trefwoorden:communicatie
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:139
Uitgever:Scriptum
Druk:1
Verschijningsdatum:14-7-2008
Hoofdrubriek:Algemeen management

Expertrecensies (1)

Sprookjes bestaan wel
Ben Kuiken | 16 januari 2009
Managers geloven graag in sprookjes, alleen zijn ze zich daar zelden van bewust. Met deze stelling opent Stef Blom zijn boek Waarom managers in sprookjes geloven. Jammer dat hij zijn theorie niet wat verder heeft uitgewerkt. Eigenlijk is alles wat wij vertellen, denken of beloven, een sprookje, schrijft Stef Blom aan het begin van zijn boek Waarom managers in sprookjes geloven.Lees verder

Lezersrecensies

4.0 van de 5
4 stemmen
2
1
0
1
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

podcast
Stef Blom over managementsprookjes
Ben Kuiken 26 januari 2009 Semco is het favoriete sprookje van Stef Blom. Ricardo Semler veranderde de bedrijfscultuur van Semco, en hij deed dat bijzonder succesvol. Stef Blom beschrijft in zijn boek Waarom managers in sprookjes geloven een aantal positieve en negatieve 'sprookjes', verhalen waarin de hoofdrolspelers in een andere wereld leven. Boekcover vroeg Blom hoe managers met sprookjes moeten omgaan en hoe zij deze kunnen gebruiken.
Alle interviews en artikelen (1)

Over Stef Blom

Stef Blom houdt zich al meer dan 15 jaar bezig met projectmatig werken. Daarbij gaat het om zaken als optimaliseren van de organisatie, inrichting van het projectenbureau, opleiden van projectleiders en strategisch projectmanagement. Blom hecht veel belang aan de inrichting van de organisatie, de manier waarop mensen denken over hun werk, de betrokkenheid van mensen bij de doelen van de organisatie. Niet de projectleider maakt het projectsucces, maar de organisatie maakt projectsucces mogelijk.

Andere boeken door Stef Blom

Inhoudsopgave

Inleiding

1 Over organisaties en sprookjes
2 Sprookjesvertellers en sprookjesluisteraars
3 Sprookjesland: de omgeving waarin sprookjes gedijen
4 Gevolgen voor bedrijven
5 Het sprookjesboek
6 Is er een oplossing?
7 Psychologische benaderingen
8 Managementtheorieën
9 De basis van verandering: macht en politiek

Nawoord
Noten

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Waarom managers in sprookjes geloven