Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Microtrends Nederland

Gebonden Nederlands 2009 1e druk 9789055946402
Voormalig top 100Totaal 79 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

In 1967 waren internet, internetbankieren, internetwinkelen en de thuis-pc al bedacht. Er waren zelfs al filmpjes te zien over hoe wij in 2009, 42 jaar later zouden gaan leven, werken, bankieren en winkelen met de computer als ons nieuwe huiskameraadje. Maar in de kranten en tv-programma's van toen was er niets van te zien. Dat was dus een microtrend: iets dat klein is, dat groeit buiten de 'waan van de dag' en dat later heel groot wordt. Op dit moment zijn er tientallen microtrends in ontwikkeling die ons leven, wonen, vrijetijdsbesteding, werken, energieverbruik en gezondheid de komende jaren ingrijpend gaan veranderen.

In dit nieuwe boek brengt trendwatcher Adjiedj Bakas meer dan veertig microtrends in kaart. Lifehacking, zebrahuwelijken, polarisatie in de polder, mozaïeksamenleving, digitale immigratie, world sourcing, wisdom of crowds, tipping points, groeps consumentisme, seriële liefdes, vergroening, Aziatisering, 2012, ethisch reveil, Economie van het Geluk, spiritueel toerisme, nieuwe Middeleeuwen, maar technologisch beter gefaciliteerd, revitalisering van de regio, nieuwe vertrutting, andere humor op het werk, management van overvloed, nieuwe vormen van werk, nieuwe criminaliteit, de veiligheidsutopie, het einde van privacy, nieuwe vormen van mobiliteit, een nieuwe energie-economie, dierenterrorisme, eco-chic, permanente onrust en de politiek als platenmaatschappij, dromen in relatie tot creativiteit, een samenleving in drie versnellingen en wild cards.

Dit bijzondere boek wordt ingeleid door Emile Ratelband en bevat ook columns van o.a. Astrid Joosten, Prem Radakishun en Frits Wester.

Specificaties

ISBN13:9789055946402
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:243
Uitgever:Scriptum
Druk:1
Verschijningsdatum:25-2-2009
Hoofdrubriek:Economie

Lezersrecensies

3.6 van de 5
5 stemmen
1
1
3
0
0

Interviews en artikelen (1)

interview
Adjiedj Bakas: ‘Genoeg vrouwen die een buikje voor lief nemen als er een MBA-diploma aan de muur hangt’
Pierre Spaninks 16 maart 2009 Mijn atelier, zo noemt Adjiedj Bakas de organisatievorm die hij heeft ontwikkeld voor zijn werk als trendwatcher. Om zich heen heeft hij een netwerk van inspiratoren, onderzoekers en redacteuren die hem helpen om de thematische trends die hij in de samenleving ziet te onderbouwen, in te kleuren en te illustreren. Zo kwam ook zijn nieuwste boek Microtrends Nederland tot stand. Daarin ook alvast een voorschotje op zijn volgende boek ‘De toekomst van de liefde’ dat in september verschijnt.

Over Adjiedj Bakas

Adjiedj Bakas (1963) werd uitgeroepen tot Trendwatcher van het Jaar 2009 en Zwarte Zakenman van het jaar 2008. Hij geldt als 'eminent' (De Wereld Draait Door), 'prominent' (De Volkskrant), 'laagdrempelig' (De Telegraaf), 'Europa's beste trendwatcher' (Story), 'goed onderbouwend' (NRC Handelsblad), 'de verpersoonlijking van vooruitgang' (Elsevier), 'een top-10 spreker' (Management Team), 'niet alledaags' (Intermediair), 'origineel' (Elle), 'bijzonder' (Linda), 'spannend' (Esta), 'optimistisch' (CNN), 'inspirerend' (BBC), 'provocerend' (Het Parool) en 'vrolijk' (Trouw). Door de lezers van het blad 'Sprout' werd hij uitgeroepen tot een van de meest invloedrijke mannen onder de 50.

Andere boeken door Adjiedj Bakas

Inhoudsopgave

Voorwoord
Ten geleide

Deel 1 Demografie
1. Naar een nieuwe toekomst voor vergrijzing
2. Naar meer zebrahuwelijken
3. Naar het einde van de smeltkroes
4. Naar de mozaïeksamenleving en de dood van het baksteensocialisme
5. Naar ontvolking in de flanken van Nederland
6. Naar digitale immigratie en 'world sourcing'
7. Naar een beter gebruik van vastgoed-informatie

Deel 2 Economie
8. Naar 'wisdom of crowds' en het 'tipping point'
9. Naar 'cradle-to-cradle' en groepsconsumentisme
10. Naar nieuwe financiële concepten
11. Naar groei in gay & female marketing
12. Naar een andere toekomst voor de liefde
13. Naar vergroening van het bedrijfsleven
14. Naar meer particuliere zaken
15. Naar meer overheidsinterventie
16. Naar meer handel met Azië
17. Naar nieuwe mobiliteit in het zakenverkeer

Deel 3 Sociaal en spiritueel
18. Naar een groeiende aandacht voor 2012
19. Naar een groei van evangelicalen
20. Naar een reveil van normen en waarden en herwaardering van ethiek
21. Naar commercialisering van religie en spiritualiteit
22. Naar de Economie van Geluk
23. Naar spiritueel toerisme en spiritualisering van de kunst
24. Naar revitalisering van de regio en de vertruttingsstand
25. Naar een andere humor op het werk en in het dagelijks leven
26. Naar management van overvloed

Deel 4 Technologie
27. Naar nieuwe vormen van arbeid
28. Naar nieuwe zorg
29. Naar het einde van privacy
30. Naar vergroening en verconsumentering van ICT
31. Naar een nieuw leven voor de postkamer

Deel 5 Ecologie en energie
32. Naar nieuwe vormen van mobiliteit
33. Naar een andere energie-economie
34. Naar innovaties in de auto-industrie
35. Naar nieuwe generaties biobrandstoffen
36. Naar revitalisatie van de trein
37. Van eco-chique naar eco-iconic
38. Naar ecobouwen

Deel 6 Politiek
39. Naar permanente onrust en de politiek als platenmaatschappij
40. Naar meer dierenactivisme en dierenterrorisme
41. Naar de globalisering volgens de Shell-scenario's
42. Naar een samenleving in drie versnellingen
43. Post-Gaza: microtrends in een oud conflict

Gastcolumns
De mix heeft de toekomst - Freek Ossel
Help, ik word rechts! - Prem Radhakishun
Naar een vrijzinnige kennisagenda - Marjet van Zuijlen
Laten we kennismaken! - Frits Bussemaker
Internet - terug naar de middeleeuwen - Frans van der Reep
De toekomst van bankieren - Pim Mol
Wijn: een groeimarkt - Astrid Joosten
De transformatie van China - Annette Nijs
Spiritualiteit: individueel & persoonlijke - Liesbeth van Dijk
Microtrends in tv-land - Bert van der Veer
Gedachten en dromen lezen met de MRI-scanner - Victor I. Spoormaker
Verder weg én dichter bij - Mirjam Sijmons
Verhalen - Frits Wester
Samen sta je sterker - Richard Steenborg
De toekomst van het Nederengels - Vinco David

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Microtrends Nederland