Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klaar om te wenden

Handboek voor de strateeg

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2011 9789055949045
Verkooppositie 216159 dagen in de top 100
Direct te downloaden

Samenvatting

Strategen zijn nodig. De wereld om ons heen verandert continu. Er is onzekerheid over de toekomst en er is behoefte aan visie. Wat brengt de toekomst? Waar gaan we heen? Wat is ons succesverhaal?

'Klaar om te wenden' is bedoeld voor iedereen die in samenwerking met anderen de toekomst op de agenda wil zetten, breder wil kijken dan alleen naar winst en verder dan de korte termijn. Paul de Ruijter beschrijft in praktische termen de acht vragen waarover we continu in gesprek moeten blijven om in een dynamische en onzekere wereld een toekomstvaste strategie te kunnen voeren.

Waarom kwam Shell sterker uit de eerste oliecrisis en hoe bereidde de Rabobank zich al in 2004 voor op de kredietcrisis? Hoe zetten multinationals de toekomst naar hun hand en hoe bereidt onze krijgsmacht zich voor op de volgende oorlog? Iedere (toekomstige) strateeg vindt in dit boek de hulpmiddelen om zijn of haar organisatie klaar te maken om te wenden.

Specificaties

ISBN13:9789055949045
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:275
Uitgever:Scriptum
Druk:2
Verschijningsdatum:4-1-2012

Expertrecensies (2)

Wendela Sanders | 27 april 2011
Wat een mooie metafoor: hoe als schipper bij wisselende windrichtingen de juiste koers te bepalen! Dit spreekt mij als zeiler enorm aan. Als de wind verandert, moet je als schipper je koers bijstellen. Door voorbereid te zijn op wat een windrichtingverandering met je schip en dus koers doet, kun je als leider van je organisatie adequatere beslissingen nemen.Lees verder
Koers pal toekomst
Pierre Pieterse | 4 april 2011
Als je weet dat zijn vader Adriaan heet, zijn broer Michiel, en op de cover een statige afbeelding van de grote Hollandse zeeheld zelf prijkt, dan zal het de lezer niet verbazen dat hij een soort ‘handboek voor de strateeg’ in handen heeft waarbij de leidende metafoor iets van doen heeft met zeilen, en er een relatie wordt gelegd tussen militaire en bedrijfsstrategie.Lees verder

Lezersrecensies

4.3 van de 5
8 stemmen
6
0
0
2
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (2)

interview
Paul de Ruijter: ‘Je hebt altijd een keus’
Pierre de Winter 31 mei 2011 Met het boek Klaar om te wenden houdt Paul de Ruijter een hartstochtelijk pleidooi voor dynamische strategievorming bij Nederlandse bedrijven en organisaties. ‘Niemand stapt in een boot zonder over verschillende scenario’s na te denken.’
podcast
Paul de Ruijter over dynamische strategievorming
Pierre de Winter 23 mei 2011 ‘Sommige bedrijven stoppen met nadenken over de lange termijn, want ‘dat kunnen we tóch niet voorspellen’. Maar sommige zijn gewoon heel traag, zoals het neerzetten van een fabriek.’ Paul de Ruijter schreef Klaar om te wenden zodat bedrijven zich kunnen voorbereiden op de toekomst. ‘De Rabobank is klaar om te wenden.’
Alle interviews en artikelen (2)

Over Paul de Ruijter

Ir. Paul de Ruijter werkt sinds 1992 fulltime als uitvoerder en begeleider van scenario- en strategieprojecten. Hij begon als research assistent voor Shell Group Planning in Londen, werkte later als beleidsmedewerker verkenningen bij de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen in Amsterdam en werkte als partner van Global Business Network Europe. Sinds 1996 werkt hij met zijn team als directeur van De Ruijter Strategie voor organisaties als de International Energy Agency in Parijs, Rabobank, de Rijksoverheid en de gemeente Velsen.

Andere boeken door Paul de Ruijter

Inhoudsopgave

Inleiding
Wat is strategie?
Wat is een organisatie?
Onzekerheid en verandering: de noodzaak van een dynamische strategie
De acht elementen van strategie

1. MISSIE EN SUCCESFORMULE: Waartoe is de organisatie op aarde en wat is de kern van haar succes
1.1 Wat is onze missie?
1.2 Wat is onze succesformule?

2. DE OMGEVING VERKENNEN: Wat gebeurt er om ons heen?
2.1 Wat is zelf, wat is omgeving?
2.2 De omgeving verkennen: zaken om rekening mee te houden
2.3 Hoe breng je de buitenwereld in kaart?
2.4 Ontwikkelingen clusteren en beschrijven

3. SCENARIO'S: In welke situaties kunnen we terechtkomen?
3.1 Wat zijn scenario's?
3.2 Kernonzekerheden in kaart brengen en een scenarioraamwerk maken
3.3 Scenario's uitwerken
3.4 Scenario's verbeelden

4. WINDTUNNELEN EN OPTIES: Is onze huidige koers toekomstvast en wat kunnen we doen?
4.1 Uitdagingen bepalen
4.2 Opties in kaart brengen en windtunnelen
4.3 Opties evalueren: robuuste opties, startopties en stopopties
4.4 Investeringsvoorstellen

5. VISIEVORMING: Waar willen we heen, wie willen we zijn?
5.1 Het nut van een visie
5.2 Een visie ontwikkelen
5.3 Een visie verwoorden en visualiseren
5.4 Een visie delen

6. ROUTEKAART: Hoe komen we daar?
6.1 Wat is een routekaart?
6.2 Een routekaart ontwerpen
6.3 Een routekaart gebruiken

7. BEWEGEN: Van praten naar doen
7.1 Strategie in de organisatie: preorganiseren
7.2 Vertellen om te bewegen
7.3 De kracht van voordoen, meedoen en aandacht geven
7.4 Stoppen

8. METEN EN SIGNALEREN: Op koers blijven
8.1 De binnen- en de buitenwereld meten
8.2 Signaleren
8.3 Meten en signaleren: wie en hoe?
8.4 Beloningsstructuren en informatiesystemen

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Klaar om te wenden