Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Het zijn maar cijfers

Innoveren met de nieuwe generatie medewerkers

Gebonden Nederlands 2015 9789055949748
Dit artikel is niet leverbaar.

Samenvatting

De wereld heeft sinds het digitale tijdperk een geweldige slinger gekregen, waarbij veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen. De nieuwe generatie verschilt meer dan ooit van de vorige. Bedrijven hebben het digitale tijdperk omarmd, maar zijn vergeten te kijken naar de effecten die nieuwe technologieën op ons leven hebben. Ze zijn blijven hangen in oud maakindustrie-management, waar efficiëntiejunks veel te rationeel en cijfermatig managen en innovatie geen kans krijgt.

Ondertussen zorgt een zogenaamde crisis ervoor dat cijfermanagement alleen maar belangrijker wordt. Ons leven wordt nog meer gereduceerd tot lijstjes getallen: bedrijven tot omzet en rendement, dagelijks werk tot key performance indicators, erkenning tot een geldbedrag, schoolprestaties tot een cijferlijst en ga zo maar door. Het zorgt er ook voor dat mensen nog minder verantwoordelijkheid krijgen en er zombiebanen ontstaan, hoewel vrijheid, creativiteit en innovatie essentieel zijn voor bedrijven in een nieuwe economie.

Een nieuwe generatie is dusdanig in de klem gekomen in deze ouderwetse efficiëntie-fabrieken dat vele jongeren met een burn-out thuis zitten. Dit boek daagt bedrijven uit af te kicken van die cijferverslaving en te experimenteren met nieuwe managementmethoden die wél in deze tijd passen. Als dat lukt, kun je als bedrijf namelijk een plek vinden in een nieuwe economie. Tel uit je winst.

Specificaties

ISBN13:9789055949748
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:140
Uitgever:Scriptum
Druk:1
Verschijningsdatum:21-9-2015
Hoofdrubriek:Verandermanagement

Expertrecensies (2)

Ger van den Buijs | 14 december 2018
Ik vond dit een heerlijk boek. Zelden heb ik zo’n pakkende beschrijving van generatie Y gelezen. Maar dit boek gaat verder. Het zijn maar cijfers zet ook een visie neer. Dan is het leuk om twee jaar na verschijning te kijken of we inderdaad in de aangegeven richting zijn gaan bewegen.Lees verder
Het zijn maar cijfers
Eelke Pol | 23 maart 2016
Het zijn maar cijfers van Maarten Schellekens heeft als ondertitel ‘innoveren met de nieuwe generatie medewerkers'. Het is dus niet zo gek dat dit boek leest als een TGV, passend bij de vaart en passie die jonge, nieuwe medewerkers meebrengen als zij in een organisatie starten.Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
6 stemmen
6
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

interview
Maarten Schellekens: ‘Cijfers markeren clash tussen generatie Y en efficiëntiejunks’
Ronald Buitenhuis 4 februari 2016 Functieomschrijving, pakkencultuur, procedurehandboeken, targets, budgetten en bonussen zijn allemaal middelen om gedrag in te perken, zegt Maarten Schellekens in Het zijn maar cijfers. Controletouwtjes van de gevestigde orde om Generatie Y zo te beteugelen dat een bedrijf er vooral financieel wat aan heeft. Maar diezelfde teugels ontneemt de nieuwe generatie hun vrijheid, sturen medewerkers de gebaande paden op en zitten daarmee creativiteit en innovatie in de weg. En de dynamische service-economie gedijt juist, anders dan de stabiele maakindustrie, bij creativiteit en innovatie. ‘Er moeten nieuwe Calvijns en Luthers opstaan.’
Alle interviews en artikelen (1)

Over Maarten Schellekens

Maarten Schellekens is manager bij Foodsquad en heeft een passie voor innovatie, nieuwe vormen van management en vitale voeding.

Andere boeken door Maarten Schellekens

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Een nieuwe tijd

Deel 1: Ons werkend leven
2. De prijs van efficiëntie
3. Scheid daarmee uit!
4. Alles onder controle
5. Quid pro quo

Deel 2: Waar komt dat vandaan?
6. Jong verleerd
7. Slimmeriken van weleer
8. Voor hetzelfde geld

Deel 3: Hoe komen we eruit?
9. Zeven eisen van de nieuwe generatie

Bronnen

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het zijn maar cijfers