Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

De vijf kritieke succesfactoren voor coaching

Kennis en kunde voor de competente coach

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2018
Verkooppositie 504037 dagen in de top 100
Direct te downloaden

Samenvatting

Professioneel, verantwoord handelen als coach betekent dat je antwoord kunt geven op de vraag: wat doe je, waarom en waarom op deze manier? Als we niet weten waaraan ons coachhandelen moet worden getoetst, hoe kunnen we dan een uitspraak doen over onze vakbekwaamheid, in termen van doeltreffendheid, succes …?

Zaken die voorwaardelijk zijn voor succes noemen we kritieke succesfactoren (KSF’s). Binnen het coachproces zijn het die aspecten die onophoudelijk de aandacht moeten krijgen van coach en coachee: (1) de Context, (2) de Meetlat, (3) Eigenaarschap, (4) de IJsberg en (5) het Hier & Nu.

Deze KSF’s bieden een overzichtelijk kader waarbinnen alle coachactiviteiten kunnen worden begrepen. Daarnaast vormen ze een goede basis voor een quickscan van de huidige situatie van de coachee of het te coachen team. Ook zijn de KSF’s een handig ijkpunt voor de voortgang van het coachproces en de daarin bereikte resultaten.

Dit boek behandelt de vijf KSF’s voor coaching afzonderlijk en in hun onderlinge samenhang. Het reikt de coach de theoretische kennis aan die hij nodig heeft om de KSF’s in de praktijk ook met succes te kunnen hanteren, en geeft antwoord op de volgende vragen:
- Wat zegt de theorie over kritieke succesfactoren?
- Hoe kunnen we de vijf KSF’s herkennen in de praktijk van coaching?
- Hoe kan een coach dit inzicht benutten voor het succes van de coachee?

De vijf kritieke succesfactoren voor coaching verschaft coaches in opleiding, coach-opleiders en ervaren coaches een samenhangend kader waarbinnen zij hun eigen handelen kunnen plaatsen en begrijpelijk kunnen uitleggen aan anderen.

Specificaties

ISBN13:9789058758927
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:704
Druk:1
Verschijningsdatum:8-11-2018

Expertrecensies (3)

De vijf kritieke succesfactoren voor coaching - Uitstekend en gedegen naslagwerk
Sippy van Akker | 9 augustus 2017
Coaching speelt zich al lang niet meer exclusief af op het sportveld en is overgewaaid naar organisaties en hun medewerkers. De werkvloer stelt steeds meer eisen aan professionals en organisaties en hun medewerkers verwachten steeds meer coachend leiderschap.Lees verder
De vijf kritieke succesfactoren voor coaching - Grondige basis
Marjolein Boeren-Hermans | 26 juli 2017
Wat maakt een coach een professional? En maakt een professionele houding/ kennis een goede coach? Deze vraag wordt met het boek De vijf kritieke succesfactoren voor coaching niet beantwoord, maar het boek maakt duidelijk dat coaching niet ‘zomaar' het hebben van een goed gesprek is.Lees verder
De vijf kritieke succesfactoren voor coaching - Kennis en kunde voor de competente coach
Annett Keizer | 6 juli 2017
De ondertitel van De vijf kritieke succesfactoren voor coaching van Ger van Doorn & Marijke Lingsma luidt: 'kennis en kunde voor de competente coach'. Coachees hebben het recht om te weten wat ze kunnen verwachten van een vakman/-vrouw. Het zou dus wel prettig zijn als de coach zelf hen dat goed duidelijk kan maken.Lees verder
Alle expertrecensies (3)

Lezersrecensies

4.2 van de 5
10 stemmen
8
0
0
0
2

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (2)

preview
De vijf kritieke succesfactoren voor coaching
Ger van Doorn 10 mei 2017 Stel... je weet wat coaching is: het begeleiden van een coachee, gericht op zijn zelfsturing in werken en leren, ter vergroting van zijn effectiviteit. Je weet ook dat dit leerproces een begin heeft, een middenstuk en een eind.
Alle interviews en artikelen (2)

Over Ger van Doorn

Ger van Doorn is universitair docent Leiderschap & Ethiek en HRM aan de Nederlandse Defensie Academie, coach bij het Expertise Centrum Leidinggeven, en sinds 2016 nauw betrokken bij de coaching van (aanstaande) executives binnen Defensie.

Andere boeken door Ger van Doorn

Over Marijke Lingsma

Marijke Lingsma is directeur van opleidingsinstituut Coach Boulevard en wordt binnen het coachvak gezien al toonaangevend en inspirerend. Ze is auteur van diverse succesvolle boeken over coaching. Als systeemdenker kijkt ze integraal naar organisaties: naar het grotere geheel, in plaats van naar de afzonderlijke delen. Centraal staat de alledaagse interactie in het hier-en-nu. Zij gelooft in het potentieel van mensen en in hun doorlopende ontwikkeling. Coachen gaat over leerprocessen, met het accent op 'leren van en met elkaar'. Lingsma is de pionier van systeemgerichte coaching. Ze schreef er het eerste Nederlandstalige boek over: Aan de slag met Teamcoaching (1999). Hierin combineert ze de praktische systeembenadering met haar passie voor de dynamiek van leerprocessen binnen organisaties. In de zomer van 2018 verscheen een hernieuwde en uitgebreidere versie van deze bestseller. Inmiddels heeft ze diverse succesvolle coachingboeken op haar naam staan. Haar opleidingsinstituut Coach Boulevard biedt coachopleidingen, erkende leergangen Individuele Coaching, Teamcoaching en Agile-lean teamcoaching, opgebouwd uit themagerichte eendaagse modules aan. Recent zijn ook korte opleidingen aan het aanbod toegevoegd, zoals Coachend Leiderschap 3.0 en Teamcoaching in een agile omgeving. De opleidingen zijn St!R- en NOBCO-geaccrediteerd alsmede CEDEO en Post-hbo erkend.

Andere boeken door Marijke Lingsma

Inhoudsopgave

Voorwoord
Voorwoord van de auteurs
Inhoud
Lijst van figuren
Lijst van tabellen
Inleiding

Deel I Theoretische basis voor de vijf kritieke succesfactoren voor coaching
Inleiding
1. Omgevingsbewustzijn in werken en leren: Context
2. Doelgerichtheid in werken en leren: de Meetlat
3. Zelfsturing in werken en leren: Eigenaarschap
4. Competentiegericht leren: de IJsberg
5. Ervaringsleren: Hier & Nu

Deel II Praktisch gebruik van de werkmodellen voor de vijf kritieke succesfactoren voor coaching
Inleiding
6. Selectie van werkmodellen voor ‘standaard’ coachsituaties
7. Toepassing van werkmodellen in veelvoorkomende coachsituaties
8. Aanpassing van werkmodellen voor bijzondere coachsituaties
Afronding: samenvatting en integratie

Bijlagen 505
Bijlage 1 – werkmodellen voor omgevingsbewuste coaching – KSF-1, de Context
Bijlage 2 – werkmodellen voor doelgerichte coaching – KSF-2, de Meetlat
Bijlage 3 – werkmodellen voor coaching gericht op zelfsturing – KSF-3, Eigenaarschap
Bijlage 4 – werkmodellen voor competentiegerichte coaching – KSF-4: de IJsberg
Bijlage 5 – werkmodellen voor coaching gericht op ervaringsleren – KSF-5: Hier & Nu
Bijlage 6 – Relatie tussen competentieprofielen en de vijf kritieke succesfactoren
Bijlage 7 – Werkmodellen bij de 5 KSF’s, codering en nummering
Bijlage 8 – Casuistiek bij de vijf kritieke succesfactoren

Verklarende begrippenlijst,
Literatuur
Over de auteurs
Register

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De vijf kritieke succesfactoren voor coaching