Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Wat is goed onderwijs? Bijdragen uit de onderwijssociologie (deel 1)

Bijdragen uit de onderwijssociologie

Paperback Nederlands 2008 9789059312043
Verkooppositie 6029
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

'Wat is goed onderwijs?' Deze vraag blijft de gemoederen volop bezig houden. Gelukkig maar, want zonder discussie over deze vraag is er ook geen goed onderwijs. In dit boek vindt u niet 'de definitieve waarheid' over goed onderwijs. Die waarheden zullen we telkens opnieuw moeten formuleren op basis van relevante en actuele kennis.

In dit boek, het eerste in een reeks, staan vragen centraal waarop vanuit een sociologische invalshoek antwoorden gegeven worden. Hoe verloopt de interactie in de klas tussen leerlingen en tussen leraren en leerlingen. Wat is er voor nodig om leerlingen te ondersteunen bij hun studiekeuze? Wat speelt er zich af in de wereld tussen school en thuis in de eigen jeugdculturen van leerlingen? Hoe komt het dat leerlingen met een niet-westerse culturele achtergrond meer moeite hebben met hun schoolloopbaan? Hoe wordt een goede aansluiting gevonden tussen onderwijs en arbeid? En niet de minst belangrijke vraag: levert het onderwijs een bijdrage aan het bestendigen of juist aan het verkleinen van sociale ongelijkheid?

Specificaties

ISBN13:9789059312043
Rubriek:Non-profit
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:176
Druk:1
Verschijningsdatum:1-8-2008

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Inhoudsopgave

1. Inleiding
Arjan Dieleman en Ruud Klarus

2. De schoolklas in (micro)sociologisch perspectief
Arjan Dieleman

Inleiding
2.1 De schoolklas
2.2 Variaties in het curriculum
2.3 Conflicterende perspectieven en belangen
2.4 Antischoolculturen
2.5 Straatculturen in het onderwijs
2.6 Het verborgen leerplan
2.7 De verschillende sociologische invalshoeken gecombineerd
2.8 Slot
Literatuur

3. Kiezen of gekozen worden?
Frans Meijers en Marinka Kuijpers

Inleiding
3.1 Noodzaak tot zelfsturing
3.2 Loopbaanleren in het onderwijs: vooral informatie geven
3.3 Wat is een krachtige loopbaanleeromgeving?
3.4 Integrale loopbaanbegeleiding of panopticum?
Literatuur


4. Tussen school en gezin
Ger Tillekens

Inleiding
4.1 Nieuwe leerlingen ...
4.2 Nieuwe generaties
4.3 De autonome jeugdcultuur
4.4 Nieuwe ontwikkelingen?
Literatuur

5. Studiesucces van allochtone leerlingen en studenten
Sabine Severiens, Rick Wolff en Daniëlle Verstegen

Inleiding
5.1 Diversiteit in het onderwijs
5.2 De rol van het onderwijs in studiesucces
5.3 Sociale en academische integratie
5.4 Netwerken en studiesucces
5.5 Sociale reproductiefunctie van het onderwijs
5.6 Kunnen we de verschillen verkleinen?
Literatuur

6. Beroepsonderwijs tussen ontplooiing en arbeidsmarkt
Ruud Klarus en Jeroen Onstenk

Inleiding
6.1 Het beroepsonderwijs: omvangrijk en veelvormig
6.2 Waarom ziet het beroepsonderwijs eruit zoals het eruitziet?
6.3 Balanceren op een bewegende arbeidsmarkt
6.4 Beroepsonderwijs en gelijke kansen
6.5 Beroepsonderwijs in de keuzesamenleving
6.6 Doorstroom en uitval in de beroepsonderwijskolom
6.7 Aansluiting onderwijs en arbeid
6.8 Aansluiten via de vormgeving van het onderwijs?
Literatuur

7. 'Het beroep van de leraar'
Marc Vermeulen en Rob Vink

Inleiding
7.1 Maatschappelijke positie en status
7.2 Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt
7.3 Loopbanen van leraren
7.4 Opleiding van leraren
7.5 Beroepsvereniging
7.6 Beloning: ongelijke monniken, ongelijke kappen
7.7 De positie van de leraar in de arbeidsorganisatie
7.8 Slot: de nieuwe leraar
Literatuur

8. Sociale ongelijkheid in het onderwijs
Jaap Dronkers

Inleiding
8.1 Processen die bijdragen aan onderwijsongelijkheid
8.2 Bekwaamheid
8.3 Ouderlijk milieu en andere sociale breuklijnen
8.4 Segregatie tussen scholen en buurten
8.5 Onderwijscondities
8.6 Openlijke en verborgen differentiatie
Literatuur

Personalia

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Wat is goed onderwijs? Bijdragen uit de onderwijssociologie (deel 1)