Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Communicatiekragt

Wat managers, bestuurders en beleidsmedewerkers van communicatie mogen verwachten

Paperback Nederlands 2012 9789059318564
Niet leverbaar.

Samenvatting

'Communicatiekragt'? Dat schrijf je toch met 'ch'? In de titel van dit boek maken de schrijvers gebruik van het psychologisch mechanisme disrupt then reframe. Deze 'schrijffout' haalt mensen uit hun routine of automatisme en zet hen daarna op het gewenste spoor, namelijk het lezen van dit boek over communicatie.

Dit is slechts één van de vele psychologische mechanismen uit de gedragswetenschappen waarmee het gedrag van stakeholders beïnvloed kan worden. Wetenschappen als de sociale psychologie vormen daarmee een belangrijke basis voor de communicatiestrategieën van een organisatie. De schrijvers tonen in 'Communicatiekragt' aan hoe je met de inzichten uit de gedragswetenschappen een grote verbeterslag kunt maken voor communicatie én beleid. Beleid gaat immers vooral over het veranderen van gedrag van stakeholders.

Dit prettig leesbare boek is geschreven voor managers, bestuurders en beleidsmedewerkers bij de overheid, of voor mensen in opleiding. Het laat zien hoe communicatie effectiever ingezet kan worden om beleidsdoelen te halen. 'Communicatiekragt' maakt duidelijk dat een communicatiestrategie veel meer kan zijn dan de plichtmatige opsomming van communicatiemiddelen. Aan de hand van voorbeelden en praktijkcases laten de auteurs zien hoe je tot een goede communicatiestrategie komt op basis van de gedragswetenschappen. 'Communicatiekragt' helpt de lezer om beter gebruik te maken van deze expertise van communicatieprofessionals.

Dit boek is bestemd voor non-profitprofessionals bij de overheid en semi-overheid, zoals beleidsmedewerkers, bestuurders en managers. Daarnaast ook geschikt voor studenten hbo, overheidscommunicatie, bestuurskunde en management.

“Met dit boek in handen kunt u al in het begin van een beleidsproces realistisch inschatten wat u van het instrument communicatie mag verwachten. Gebruik het in uw voordeel!”
Annemarie Jorritsma, burgemeester Almere en voorzitter VNG

Specificaties

ISBN13:9789059318564
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:106
Druk:1
Verschijningsdatum:11-9-2012
ISSN:

Expertrecensies (1)

Communicatiekragt
Nico Jong | 2 november 2012
Opdrachtgevers worden niet in eerste instantie afgerekend op communicatie omdat dat ogenschijnlijk maar een klein deel van hun werk uitmaakt. Dat zij vrijwel de hele dag niets anders doen dan communiceren, wordt gemakshalve vergeten. Het dominante beeld van de communicatieafdeling bij opdrachtgevers is dat van een productie-unit voor folders, websites, speeches en persberichten. Zelf vragen zij vooral om communicatiemiddelen. Zij geven aan ook wel strategische communicatie te willen, maar dat zij die vaak niet krijgen. Op de vraag wat dat dan inhoudt, blijft het angstvallig stil. Communicatieadviseurs adviseren vanuit een brede vakkennis en deskundigheid over effectieve en efficiënte inzet van communicatie. Voor het maken van communicatiemiddelen zijn andere specialisten nodig, zoals tekstschrijvers, vormgevers, drukkers, AV-producenten en reclamebureaus. Zo lang opdrachtgevers hun communicatieadviseurs vragen middelen te maken, komt er van strategie weinig terecht. De verwachtingspatronen over en weer sluiten dus niet op elkaar aan. Daar wil 'Communicatiekragt' verandering in brengen.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Loes Hekkens

Loes Hekkens heeft aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam gestudeerd en is in 1999 in het communicatievak terecht gekomen. In 2006 deed zij de opleiding communicatiemanager (D-opleiding) bij van der Hilst. Zij werkt voornamelijk voor de overheid en semi-overheid en doet dat sinds 2005 vanuit haar eigen bedrijf Hekkens Communicatie. Na een tijd in het vak te hebben gewerkt werd haar steeds duidelijker dat er weinig bekend was over de effectiviteit van communicatie.

Andere boeken door Loes Hekkens

Over Fia Sanders

Fia Sanders is 1988 afgestudeerd in Taalbeheersing, zij werkte de eerste tien jaar van haar carrière in de culturele sector. Daarna kwam Fia terecht bij het ministerie van SZW waar zij zich meer ging richten op online communicatie en communicatieadvies in de volle breedte.

Andere boeken door Fia Sanders

Over Bert Pol

Dr. Bert Pol is emeritus lector Overheids-communicatie aan de Faculteit Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Hij publiceerde een aantal boeken en artikelen, waaronder Nieuwe aanpak in de overheidscommunicatie. Bert is oprichter en eigenaar van bureau Tabula Rasa in Den Haag.

Andere boeken door Bert Pol

Inhoudsopgave

Over communicatiekragt
Dit kan effectiever
Bijdragen aan beleid
Communiceren is beïnvloeden
Nieuwe wetenschappelijke inzichten, betere strategieën
Gedrag is grillig
Wat bespreken we in dit boek?

1. Communicatiestrategie en psychologie
2. Samen optrekken in de analysefase
3. De strategie
4. Onderzoek voor meer effectiviteit: nieuwe onderzoeksmethoden
5. De uitvoering: communicatiemiddelen
6. De uitvoerige: imago en corporate communicatie
7. Praktijkcases

Nawoord
Inspiratiebronnen en literatuurlijst
Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Communicatiekragt