De strategie van de samoerai
A book of five rings
Paperback Nederlands 1999 1e druk 9789063500177Samenvatting
Miyamoto Musashi werd in 1584 geboren en was op jonge leeftijd al één van de bekendste samoerai van Japan. Hij werd door vele latere samoerai als voorbeeld genomen en verschillende recente boeken en films zijn op zijn leven geïnspireerd.
Op dertigjarig leeftijd had hij al meer dan zestig gevechten gewonnen en werd door iedereen als onoverwinnelijk beschouwd. Daarom besloot hij de rest van zijn leven te besteden aan het vervolmaken van zijn strategie. Hij werd een beroemde leraar in het kendo, het Japanse zwaardvechten en legde zich met veel succes toe op de schilderkunst. Tegen het eind van zijn leven trok hij zich terug in een grot op de berg Kyushu en een paar weken voor zijn dood vatte hij zijn levensfilosofie samen in een klein boekje van vijf hoofdstukken, Go Rin No Sho (Een Boek van Vijf Ringen). Deze korte en zeer praktische tekst bevat de kern van zijn strategie van het zwaardvechten, die beïnvloed is door Zen en de oorspronkelijke shinto religie.. tegelijkertijd geeft het boekje de essentie van een scherpzinnige en psychologische strategie die op alle aspecten van het leven van toepassing is.
'De strategie van de samoerai' bevat de vertaling hiervan en een uitgebreide inleiding over zijn leven en over de geschiedenis van de samoerai in Japan.
Musashi's boek is op veel verschillende niveaus te lezen en hoe meer men erin leest, hoe meer men zal vinden. De woorden die hij neerschreef waren zijn laatste wil, de sleutel tot de buitengewone weg die hij zelf gegaan is.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Japan tijdens het leven van Musashi
2. Kendo
3. Kendo & Zen
4. Het leven van Miyamoto Musashi
Go Rin No Sho (Een Boek van Vijf Ringen)
5. Inleiding
6. Aarde
7. Water
8. Vuur
9. Wind
10. Leegte
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan