Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Formatief toetsen in de les

Toetsen van het leren, om te leren

Paperback NL 2021 9789065082091
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Met formatief toetsen maakt u niet alleen zichtbaar wat geleerd is, maar vooral ook wat nog te leren is. Dit proces wordt soms ook formatief evalueren of formatief handelen genoemd. Doelgericht toetsen maakt het vaststellen van specifieke leerbehoeften, het geven van feedback en het nemen van beslissingen over het vervolg van het leerproces mogelijk. Dit kan meerdere keren in een les, door zowel de docent, leerling of een klasgenoot.

De auteurs introduceren in dit praktische boek een model van formatief toetsen, om dit cyclische proces zichtbaar te maken en om te kunnen gebruiken bij het ontwerpen van uw lessen. Bij de drie ingrediënten van formatief toetsen – doel, toets en gevolg – worden voorbeelden, stappenplannen en werkvormen beschreven om formatief toetsen toe te passen in de les. Ook bespreken de auteurs voorwaarden en technieken die formatief toetsen kunnen ondersteunen en is er aandacht voor het gebruik van ICT-middelen.

(Dit is een licht herziene editie van Formatief toetsen in de les, ISBN 9789065081698. De auteurs hebben op basis van vele gegeven trainingen de inhoud her en der verder aangescherpt of toegelicht. Daarnaast zijn de ICT-middelen geactualiseerd.)

Interesse in een training en/of advies, ook binnen de school? Kijk op cps.nl/formatieftoetsen.

Specificaties

ISBN13:9789065082091
Taal:NL
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:136
Uitgever:CPS Uitgeverij
Verschijningsdatum:11-10-2021
Hoofdrubriek:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Inhoudsopgave

Inhoud

Wat is formatief toetsen?
1.1 Waarom dit boek?
1.2 Definitie: wat is formatief toetsen?
1.3 De winst van formatief toetsen
1.4 Samenvatting

Formatief toetsen in de les
2.1 Het model van formatief toetsen in de praktijk
2.2 Voorwaarden om formatief toetsen toe te passen
2.3 Formatief toetsen: zo begint u
2.4 Technieken die formatief toetsen ondersteunen
2.5 Samenvatting

Doel: waar werkt de leerling naartoe?
3.1 Leerdoelen
3.2 Succescriteria
3.3 Feed up: informatie over het doel
3.4 Werkvormen
3.5 Samenvatting

Toets: waar staat de leerling nu?
4.1 Wat is toetsen?
4.2 Feed back: informatie over de toets
4.3 Werkvormen
4.4 Voortgang zichtbaar maken
4.5 Samenvatting

Gevolg: wat heeft de leerling nog te doen?
5.1 Feed forward: informatie over het gevolg
5.2 Werkvormen
5.3 Gevolg van een formatieve toets
5.4 Samenvatting

6 Praktijkvoorbeelden
7 ICT-middelen om formatief te toetsen
Formatief toetsen schoolbreed
8.1 Strategisch niveau
8.2 Tactisch niveau
8.3 Operationeel niveau
8.4 Samenvatting

Bijlage I: Matrix van feedback om te leren
Bijlage II: Lesvoorbereidingsformulier formatief toetsen
Bijlage III: Lesvoorbereidingsformulier formatief toetsen met tips en aandachtspunten
Bijlage IV: Lesobservatieformulier formatief toetsen

Trefwoordenlijst
Literatuur
Meer lezen

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Formatief toetsen in de les