

Marcel Douma (1960) studeerde bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen met als specialisaties strategie en organisatieverandering.
Meer over de auteursWij, het Volk van de Vinders van Dingen
Over het einde van de Ego-economie en de betekenis voor organisaties en samenwerking
Paperback Nederlands 2014 9789065237620Samenvatting
We bevinden ons in een 'Tussentijd', een chaotische overgangsperiode naar een nieuwe werkelijkheid. De huidige Ego-economie verschuift naar een samenleving waarin het denken beter in balans komt met ons bewustzijn. Persoonlijk leiderschap, ondernemerschap en verbinding zullen de belangrijkste peilers van de toekomstige organisaties, netwerken en andere samenwerkingen vormen.
Marcel Douma en Henk van der Honing geven op een heldere wijze aan hoe de Ego-economie is ontstaan en welke betekenis de huidige fundamentele veranderingen hebben voor mens, maatschappij en organisatie. In hun beschouwingen mengen zij op een knappe wijze macro-economische en bedrijfskundige met filosofische en psychologische invalshoeken.
Tussen de hoofdstukken door vertellen de auteurs het sprookje van het Volk van de Vinders van Dingen. De leden van dit volk hebben overal een mening over. Maar een prinses doorbreekt deze gewoonte, wat grote gevolgen voor de wijze van samenleven en -werken van het volk heeft. Zoals bij veel sprookjes vertoont ook deze grote overeenkomsten met de werkelijkheid en blijkt het vooral over onszelf te gaan.
'Wij, het Volk van de Vinders van Dingen' is geschreven voor iedereen die iets met vormgeven, veranderen of besturen van organisaties en andere samenwerkingsvormen heeft en ook voor mensen die er gewoon iets over willen leren. De auteurs inspireren en reiken een richtinggevende benaderingswijze aan. En maken duidelijk dat de nieuwe werkelijkheid in essentie niet om iets nieuws, maar eerder om iets heel ouds gaat.
Specificaties
Over Henk van der Honing
Inhoudsopgave
Deel 1: Verschuiving van een paradigma
Het einde van het verlichtingsdenken
Sprookje: De nieuwe kleren van de keizer
1. Signalen van een fundamentele verandering
Sprookje: De Prinses en het Volk van de Vinders van Dingen
2. Persoonlijke bewustwording als basis voor een beweging
Sprookje: Het Bal Demasqué
3. Van individueel naar collectief bewustzijn
Deel 2: Een nieuwe werkelijkheid
Veranderende grondslagen voor samenwerking
4. Naar een nieuwe werkelijkheid
5. Nieuwe uitgangspunten voor vormgeving van samenwerking
Deel 3: Samenwerken in de nieuwe werkelijkheid
Drie centrale thema’s voor duurzame en effectieve samenwerkingsvormen
Sprookje: De oude wijze koningin
6. Authentiek leiderschap
Sprookje: En ze leefden nog lang en gelukkig
7. Delend ondernemerschap
Sprookje: De taal van de Prins
8. Waardegestuurde verbinding
9. Organiseren van samenwerking in de Nieuwe Werkelijkheid, van vinding naar verbinding
Nabeschouwing
Onze eigen verhalen
-Marcel
-Henk
-Over de samenwerking
Bronnen van inspiratie
Over de auteurs
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan