Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Wij, het Volk van de Vinders van Dingen

Over het einde van de Ego-economie en de betekenis voor organisaties en samenwerking

Paperback Nederlands 2014 9789065237620
Niet leverbaar.

Samenvatting

We bevinden ons in een 'Tussentijd', een chaotische overgangsperiode naar een nieuwe werkelijkheid. De huidige Ego-economie verschuift naar een samenleving waarin het denken beter in balans komt met ons bewustzijn. Persoonlijk leiderschap, ondernemerschap en verbinding zullen de belangrijkste peilers van de toekomstige organisaties, netwerken en andere samenwerkingen vormen.

Marcel Douma en Henk van der Honing geven op een heldere wijze aan hoe de Ego-economie is ontstaan en welke betekenis de huidige fundamentele veranderingen hebben voor mens, maatschappij en organisatie. In hun beschouwingen mengen zij op een knappe wijze macro-economische en bedrijfskundige met filosofische en psychologische invalshoeken.

Tussen de hoofdstukken door vertellen de auteurs het sprookje van het Volk van de Vinders van Dingen. De leden van dit volk hebben overal een mening over. Maar een prinses doorbreekt deze gewoonte, wat grote gevolgen voor de wijze van samenleven en -werken van het volk heeft. Zoals bij veel sprookjes vertoont ook deze grote overeenkomsten met de werkelijkheid en blijkt het vooral over onszelf te gaan.

'Wij, het Volk van de Vinders van Dingen' is geschreven voor iedereen die iets met vormgeven, veranderen of besturen van organisaties en andere samenwerkingsvormen heeft en ook voor mensen die er gewoon iets over willen leren. De auteurs inspireren en reiken een richtinggevende benaderingswijze aan. En maken duidelijk dat de nieuwe werkelijkheid in essentie niet om iets nieuws, maar eerder om iets heel ouds gaat.

Specificaties

ISBN13:9789065237620
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:180
Druk:1
Verschijningsdatum:6-11-2014
Hoofdrubriek:Algemeen management

Lezersrecensies

4.7 van de 5
3 stemmen
2
1
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Marcel Douma

Marcel Douma (1960) studeerde bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen met als specialisaties strategie en organisatieverandering. Hij studeerde in 1985 af op strategische planning bij de NOS in Hilversum. Na een wereldreis heeft hij tot 1991 voor verschillende bedrijven in managementposities gewerkt. In 1991 besloot hij toe te treden tot de directie van het familiebedrijf dat door zijn grootvader was opgericht en name het bedrijf over. Deze middelgrote deurenindustrie verkocht hij in 2000 aan een bedrijvengroep, waarna hij zich zelfstandig vestigde als adviseur van (familie)bedrijven. In 2003 startte hij zijn mediationpraktijk, gericht op bedrijven en bestuurlijke samenwerking. Marcel verzorgt gastcolleges, workshops en trainingen op het gebied van ondernemerschap, continuïteitsvraagstukken en mediation. Hij schreef o.a. voor De Zaak en enkele van zijn brieven verschenen eerder als artikel in NRC Handelsblad en het Financieele Dagblad.

Andere boeken door Marcel Douma

Over Henk van der Honing

Henk van der Honing is organisatieadviseur en psycholoog. Na zijn studie psychologie in Groningen heeft hij gewerkt als manager bij verschillende grote organisaties. Zijn blik richt zich doorgaans op de combinatie van strategievorming, leiderschap (met slachtofferschap als specialisme) en samenwerking in teams. Hij is docent bij verschillende managementleergangen, waarbij het dan gaat over (organisatie)verandering. Als bevlogen docent en trainer interesseert hij zich met name voor de vraag hoe mensen omgaan met veranderingen in zowel werk als privé-leven. Als coach begeleidt hij individuen en organisaties en richt met name de aandacht op het omgaan met verandering, leiderschap en persoonlijke ontwikkeling.

Andere boeken door Henk van der Honing

Inhoudsopgave

Voorwoord

Deel 1: Verschuiving van een paradigma
Het einde van het verlichtingsdenken

Sprookje: De nieuwe kleren van de keizer
1. Signalen van een fundamentele verandering

Sprookje: De Prinses en het Volk van de Vinders van Dingen
2. Persoonlijke bewustwording als basis voor een beweging

Sprookje: Het Bal Demasqué
3. Van individueel naar collectief bewustzijn

Deel 2: Een nieuwe werkelijkheid
Veranderende grondslagen voor samenwerking

4. Naar een nieuwe werkelijkheid
5. Nieuwe uitgangspunten voor vormgeving van samenwerking

Deel 3: Samenwerken in de nieuwe werkelijkheid
Drie centrale thema’s voor duurzame en effectieve samenwerkingsvormen

Sprookje: De oude wijze koningin
6. Authentiek leiderschap

Sprookje: En ze leefden nog lang en gelukkig
7. Delend ondernemerschap

Sprookje: De taal van de Prins
8. Waardegestuurde verbinding
9. Organiseren van samenwerking in de Nieuwe Werkelijkheid, van vinding naar verbinding

Nabeschouwing

Onze eigen verhalen
-Marcel
-Henk
-Over de samenwerking

Bronnen van inspiratie

Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Wij, het Volk van de Vinders van Dingen