

Willemijn Kemp is managementadviseur, gespecialiseerd in leiderschap, organisatieontwikkeling en samenwerkingsverbanden tussen organisaties, over de grenzen van domeinen heen.
Meer over de auteursDe zandloper
Leiderschap in tijden van transitie
Gebonden Nederlands 2014 9789071501791Samenvatting
Waar zijn we nou helemaal mee bezig? In deze tijd van snelle ontwikkelingen en grote veranderingen is het goed om af en toe pas op de plaats te maken en uzelf deze vraag te stellen. Leiders van deze tijd nemen af en toe afstand om te kijken of het nog klopt waar ze mee bezig zijn, om van een afstand te kijken of het spel nog goed gespeeld wordt. Leiders van de toekomst begrijpen dat
er meer van hen gevraagd wordt dan dit. Het gaat niet meer alleen om hoe u het spel speelt. Het gaat er om dat het spel verandert en als leider moet u mee veranderen om succesvol te blijven.
In het boek 'De Zandloper - Leiderschap in Tijden van Transitie' geven de auteurs een helder antwoord op die vragen waar alle leiders dagelijks mee geconfronteerd worden:
* Wat? Zitten we in een transitie?
* Hoe moeten leiderschap en organisaties mee veranderen?
* Waar moeten we beginnen? En wat betekent dit eigenlijk voor mij?
Aan de hand van talrijke (inspirerende) praktijkvoorbeelden, interviews met meer dan 25 mensen uit bedrijfsleven, politiek en wetenschap die hun visie op deze materie hebben gedeeld, (wetenschappelijke) literatuur en het model De Zandloper nemen de auteurs de lezer mee in het veranderende proces van waardecreatie. Om als leider en bedrijf of organisatie overeind te blijven staan in deze turbulente tijd van transitie is het essentieel te onderzoeken wat precies jouw toegevoegde waarde is.
Het model De Zandloper is een procesmodel voor waardecreatie en beschrijft achtereenvolgens trends, transitie, attitude van de leider, cultuuraspecten, organisatievernieuwingen en ten slotte waardecreatie.
Specificaties
Over Dirma Nagelhout
Inhoudsopgave
Inleiding
1.0 Trends, innovaties en vernieuwend leiderschap
1.1 Kondratiev-theorie
1.2 Internet & (social) media
1.2.1 Zichtbaarheid en ethische gevolgen
1.2.2 Internet als incrementeel complicerende factor
1.3 K5 model – verstand van zaken hebben
1.4 De Zandloper – van transitie tot waardecreatie
1.5 Kort en bondig
2.0 Welke koers gaan we varen?
2.1 Permanente transitieperiode – paradigmaverschuiving in ons denken en doen
2.2 Leiderschap in tijden van transitie
2.3 Kort en bondig
3.0 Attitude – de houding, stijl en instelling van de moderne leider
3.1 Persoonlijke gebeurtenis
3.2 Moraal van het verhaal
3.2.1 Kwestie van smaak
3.2.2 Profiel van de Vernieuwende leider
3.2.3 Een nieuwe taal ontstaat
3.2.4 En-En-denken en doen
3.3 Persoonlijke, morele (leiderschap)ontwikkeling
3.3.1 Vier dimensies van persoonlijke ontwikkeling
3.3.2 Leiderschapsontwikkeling zonder persoonlijke, morele ontwikkeling bestaat niet
3.3.3 Wat betekent dit nu voor leiderschap?
3.4 Media als aanjager van verspreiding
3.5 Kort en bondig
4.0 Teamfocus en teamformatie – cultuuraspecten bij organisatievernieuwing
4.1 Attitude teamleden
4.2 Samenwerken vanuit een kernteam
4.3 Continu ontwikkelende teams
4.4 Social Mood Theory
4.4.1 Positieve cultuur
4.5 Cultuur en structuur
4.6 Kort en bondig
5.0 Organisatievernieuwing
5.1 Bestaande organisaties vernieuwen
5.1.1 Transitie in bedrijf
5.1.2 Organisatiemodellen
5.1.3 Integrale duurzame ontwikkeling
5.1.4 Het nieuwe werken (HNW)
5.1.5 Relatiemanagement
5.1.6 Ketenmanagement en de betekenis voor transitie van de keten
5.2 De nieuwe organisatie
5.2.1 Eerlijke productie – keurmerken en controlesystemen
5.2.2 De nieuwe economie
5.3 Kort en bondig
6.0 Waardevelden
6.1 Waardecreatie
6.2 Ethische waarden, persoonlijk en maatschappelijk
6.3 Economische waarden veranderen
6.3.1 Bankieren met harde en zachte waarden
6.3.2 Aandeelhouderswaarde
6.3.3 Investeerders en duurzaamheid
6.4 Investeren in duurzaamheid
6.5 Kort en bondig
7.0 Conclusie
Overdenking
Dankwoord
Lijst met geïnterviewde personen
Lijst van geraadpleegde boeken en (wetenschappelijke) artikelen
Lijst van geraadpleegde websites
Trefwoorden
Index genoemde bedrijven, organisaties en instellingen
Voetnoten
Notities
Over de auteurs
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan