Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

TMap NEXT Business Drive Test Management

Paperback Engels 2008 9789072194930
Verwachte levertijd ongeveer 8 werkdagen

Samenvatting

Het testen van IT-systemen heeft als toegevoegde waarde dat er vertrouwen in het IT-systeem ontstaat en dat door het vinden van fouten schade kan worden voorkomen. Omgekeerd is het zo dat niet of onvoldoende testen kan leiden tot (imago)schade en tot vertrouwensverlies. Voorbeelden van situaties waarin, vaak door onvoldoende testen, incidenten ontstaan met schade en vertrouwensverlies, zijn regelmatig in de media te vinden. Testen kan lang duren, zeker in de ogen van een ongeduldige marketingmanager die zijn product zo snel mogelijk naar de markt wil brengen of de overheidsmanager die voor een wettelijke datum het systeem werkend moet hebben. Iedere organisatie of IT-project heeft hierin haar eigen eisen. Naast de duur van het testen zijn de testkosten van belang. Hoge testkosten zullen de opbrengst van het gebruik van het nieuwe IT-systeem verminderen.

Testen bestuurbaar maken voor opdrachtgever
Het is nodig om een balans te vinden tussen het veel-testen (vermindert potentiële schade en creëert vertrouwen) en weinig-testen (minder kosten en sneller in productie). Daarnaast wordt inzicht gevraagd in de bestuurbaarheid en verantwoording van IT-uitgaven in relatie tot de opbrengst (IT-Governance). Testen als deel van IT dient die bestuurbaarheid en verantwoording ook te bieden: Test-Governance.

Business Driven Test Management
Het in dit boek uitgewerkte Business Driven Test Management (BDTM) geeft invulling aan Test-Governance en aan het vinden van een goede balans tussen veel-testen, sneller in productie gaan en minder kosten maken. BDTM zet u, de opdrachtgever, centraal. En de testmanager beschikt met BDTM over een prima instrumentarium om uw belangrijke doelen om te zetten in concrete pragmatische testplannen. De uitvoering van deze testplannen wordt nadrukkelijk bewaakt en bestuurd. Bijsturen indien u op basis van voortschrijdend inzicht en veranderde projectomstandigheden besluit dat het testen sneller, goedkoper of diepgaander moet, is een expliciet onderdeel van BDTM.

Het BDTM-instrumentarium
De BDTM-besturing draait om het vinden van een balans tussen Resultaat (wat te bereiken met het IT-systeem), Risico's (welke kans op schade durf ik nog te nemen), Tijd (is het IT-systeem op tijd in productie) en Kosten (in geld of mensuren).
Het beoogde resultaat wordt door de testmanager vanuit testoptiek nader uitgewerkt in testdoelen(wat en waarom moet er getest worden). Meestal is er onvoldoende tijd en budget beschikbaar om alle testdoelen te realiseren. Daarom wordt er onder leiding van de testmanager een risicoanalyse gemaakt van het IT-systeem: welke kans op schade wordt er gelopen als er niet getest wordt. Deze (product)risicoanalyse wordt gebruikt om een keuze te maken wat en hoe zwaar te testen met als uitgangspunten "Hoe groter het risico, hoe zwaarder de test" en "Geen risico, geen test!". Op basis van de gekozen testzwaartes worden een begroting en een planning opgesteld.
Daarmee zijn de BDTM-aspecten resultaat, risico, tijd en kosten in planvorm bekend. Dit plan wordt als voorstel aan de opdrachtgever aangeboden. De opdrachtgever aan het stuur Als opdrachtgever kunt u nu beslissen of het testproject binnen deze kaders uitgevoerd gaat worden. U kunt ook besluiten tot korter testen of goedkoper testen. Dit heeft wel altijd consequenties voor de andere BDTM-aspecten resultaat en risico. Deze keuzes kunt u maken in het planvormingsproces maar ook gedurende de testuitvoeringsperiode. De opdrachtgever aan het stuur!

Wat u nog meer kunt verwachten in dit boek
Dit boek is bedoeld om zowel de opdrachtgever en de geïnteresseerde (aankomende) testmanager beide kanten van de testopdrachtmedaille te laten zien. Daarom wordt in de eerste drie hoofdstukken ingegaan op testen in een brede context. Vervolgens wordt het BDTM-concept specifiek voor opdrachtgevers uitgewerkt in hoofdstuk 4. De testmanager die meer geïnteresseerd is in details van de BDTM-werkwijze wordt dit in hoofdstuk 5 uitgelegd.

Dit boek is een BDTM-specifieke uitwerking van het testhandboek TMap NEXT, voor resultaatgericht testen [Koomen, 2006]. Dit zeer volledige testhandboek is basiskennis voor alle bij testen betrokken functionarissen, zoals onder andere opdrachtgevers, testmanagers, testanalisten, testuitvoerders en gebruikers.

Specificaties

ISBN13:9789072194930
Taal:Engels
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:184
Verschijningsdatum:6-2-2009
Hoofdrubriek:IT-management / ICT

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Leo van der Aalst

Leo van der Aalst is een zeer ervaren internationale testconsultant.

Andere boeken door Leo van der Aalst

Over Rob Baarda

Rob Baarda heeft jarenlange ervaring als testconsultant en is een ervaren internationaal spreker over testen

Andere boeken door Rob Baarda

Over Ewald Roodenrijs

Ewald Roodenrijs is een expert in testmanagement en in het professioneel inrichten van testen

Andere boeken door Ewald Roodenrijs

Inhoudsopgave

Managementsamenvatting
Foreword by Luc-François Salvador
Aanbevelingen
Voorwoord van de auteurs

1. Inleiding
1.1 Geschiedenis van TMap
1.2 TMap evolueert mee
1.3 Wat TMap biedt
1.3.1 Waarbij TMap helpt
1.3.2 Waar TMap toepasbaar is
1.4 Leeswijzer

2. Kader en Belang van testen
2.1 Wat is testen?
2.2 Waarom testen?
2.3 Plaats van het testen
2.3.1 Testen en kwaliteitszorg
2.3.2 Testen, hoe en door wie
2.3.3 Test- en systeemontwikkelproces
2.3.4 Testsoorten en -verantwoordelijkheden
2.3.5 Testvormen
2.4 Wat is gestructureerd testen?

3. TMap in essenties
3.1 Gestructureerd testproces
3.1.1 Proces mastertestplan, managen van het totale testproces
3.1.2 Proces acceptatie- en systeemtesten
3.1.3 Proces ontwikkeltesten
3.2 Complete gereedschapkist
3.2.1 Technieken
3.2.2 Infrastructuur
3.2.3 Organisatie
3.3 Adaptieve methode
3.3.1 Reageer op veranderingen
3.3.2 (Her)gebruik van producten en processen
3.3.3 Leer van ervaringen
3.3.4 Probeer voor gebruik

4. BDTM voor opdrachtgevers

5. BDTM voor testmanagers
5.1 Opstellen opdracht en verzamelen testdoelen
5.1.1 Opstellen opdracht
5.1.2 Verzamelen testdoelen
5.2 Bepalen risicoklasse
5.2.1 Uitvoeren productrisicoanalyse
5.2.2 Omgaan met onvoldoende informatie
5.2.3 Beheer van productrisico's
5.2.4 Alternatieve PRA
5.2.5 Verschil product- en procesrisico's
5.3 Bepalen testzwaarte
5.3.1 Bepalen testsoorten
5.3.2 Bepalen van zwaarte van testen over testsoorten
5.3.3 Bepalen zwaarte per combinatie van kenmerk en deelobject in een testsoort
5.4 Begroten, plannen en terugkoppelen
5.4.1 Begroten en plannen in BDTM
5.4.2 Terugkoppelen BDTM-aspecten
5.5 Toewijzen testontwerptechnieken
5.5.1 Met testontwerptechnieken de teststrategie waarmaken
5.5.2 De passende techniek kiezen
5.5.3 Het resultaat
5.6 Geven van inzicht en sturingsmogelijkheden
5.6.1 Overzicht rapportages en informatieblokken
5.6.2 BDTM-dashboard
5.6.3 Status van het testobject (BDTM: resultaat)
5.6.4 Productrisico- en strategiebijstelling (BDTM: risico)
5.6.5 Voortgang van het testproces (BDTM: tijd en kosten)
5.6.6 Knelpunten en bespreekpunten (BDTM: alle aspecten)
5.6.7 Sturingsmogelijkheden

Woordenlijst
Referentielijst
Sogeti Nederland B.V.

Index

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        TMap NEXT Business Drive Test Management