Dr. Kilian W. Wawoe (1972) is organisatiepsycholoog en docent Human Resources Management aan de VU. Hij adviseert bedrijven in binnen- en buitenland over HR in het algemeen, en beoordelen en belonen in het bijzonder.
Meer over Kilian WawoeHet Nieuwe Belonen
Paperback Nederlands 2017 9789076834924Samenvatting
Aan het begin van het jaar targets stellen, aan het einde van het jaar meten of die zijn gehaald en op basis daarvan een bonus uitkeren. Zo zouden we het oude belonen kunnen samenvatten. Decennialang heeft dit systeem gewerkt. Maar de werkomgeving is ingrijpend veranderd. We werken in plattere organisaties, meer agile, meer in teams en we doen complexer werk.
De oude manier van belonen kan weliswaar leiden tot iets meer extrinsieke motivatie, maar die is lang niet zo sterk als intrinsieke motivatie. Dat is goedkoper te organiseren en leidt tot meer werkplezier. Prestatiebeloning blijkt niet goed te werken, het zet alleen maar aan tot verkeerd en ongewenst gedrag. Beloning – en dus ook variabele beloning – leidt bovendien niet of nauwelijks tot meer tevredenheid met het werk en de beloning zelf. Het heeft ook weinig effect op bevlogenheid of het aantrekken of vasthouden van talent. De enige reden dat we nog ouderwets belonen is omdat managers denken dat het werkt.
Dit boek schetst een alternatief: Het Nieuwe Belonen. Dat bestaat uit vier pijlers: belonen op basis van HR-analytics, prestaties alleen nog beoordelen met voldoet wel/niet, een nieuwe performance management cyclus met veel aandacht voor competentieontwikkeling, feedback en doorlopende goal setting en tot slot een eerlijk verdeling in de vorm van een variabele winstdeling in combinatie met een teambeloning en eventueel een pro-sociale bonus.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Kilian Wawoe
Inhoudsopgave
1 Wat is belonen?
1.1 Belonen als strategisch instrument
1.2 Vroege theorieën over belonen
1.3 De nieuwe tijd
2 Motivatie
2.1 Vijf dimensies van persoonlijkheid
2.2 Intrinsieke en extrinsieke motivatie
2.3 Meer motivatie zonder extra beloning
3 Prestatie
3.1 Werkprestatie
3.2 Prestatie en resultaat
3.3 Individuele en teamprestatie
3.4 Betere prestatie zonder extra beloning
4 Geluk, tevredenheid en bevlogenheid
4.1 Geluk
4.2 Tevredenheid
4.3 Bevlogenheid
4.4 Meer geluk, tevredenheid en bevlogenheid zonder extra beloning
5 Talent
5.1 Aantrekkelijkheid van de organisatie
5.2 Verloop
5.3 Inbedding van talent
5.4 Internationale beloningsvergelijkingen
5.5 Talent aantrekken en behouden zonder extra beloning
6 Eerlijk belonen
6.1 Minimum inkomen per groep
6.2 Rechtvaardige verdeling
6.3 Gevolgen van ongelijkheid
6.4 Eerlijker belonen
7 Gevaren van het oude belonen
7.1 Het proces van beoordelen
7.2 Contraproductief werkgedrag
7.3 Ander ongewenst gedrag
7.4 Waarom is prestatiebeloning zo hardnekkig?
8 Het nieuwe belonen
8.1 Vier pijlers van het nieuwe belonen
8.2 Een nieuwe formule voor werkprestatie en resultaat
Epiloog
Noten
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan