Leiderschap in sport en business
Wat het bedrijfsleven kan leren van de sport
Paperback Nederlands 2006 9789077072899Samenvatting
Hoewel er veel verschillen zijn tussen sport en het bedrijfsleven, betekent dat niet dat zakelijke leiders niets kunnen leren van hun collega's uit de sport. Veel van de thema's die in het bedrijfsleven een rol spelen, zoals leiderschap, teamwork, mentoring en coaching, strategie en innovatie, worden in de sportwereld vaak anders en wellicht innovatiever uitgewerkt en ingezet.
Zo is het in de sport gebruikelijk dat prestaties nauwkeurig worden gemeten en geëvalueerd, en is training prioriteit nummer één. Topatleten die zich richten op de honderd meter sprint, trainen constant om op het juiste moment te kunnen excelleren: een jarenlange voorbereiding op een prestatie die minder dan tien seconden duurt! Nergens is ook meer zichtbaar dat een team van mindere goden een groep individuele kampioenen met gemak kan verslaan. Het Amerikaanse team van amateurspelers dat in 1980 tijdens het olympisch ijshockeytoernooi in de halve finale de Russische titelfavoriet versloeg, is hiervan een perfect voorbeeld. Aan de hand van een grote hoeveelheid internationale voorbeelden op het gebied van alle denkbare sporten tonen de auteurs welke cruciale leiderschapslessen sport te bieden heeft.
'Leiderschap in sport en business - Wat het bedrijfsleven kan leren van de sport' weet theorievorming, aansprekende praktijkvoorbeelden en inspirerende citaten van bekende en minder bekende (sport)leiders op aantrekkelijke wijze te combineren, en kan het verschil betekenen tussen mislukking en succes.
Specificaties
Inhoudsopgave
1. Inleiding: de sport van het leidinggeven
2. Spelen om te winnen: de functie van leiderschap
3. Eerlijk spel: leiders en volgers
4. Een team van winnaars of een winnend team
5. Vanaf de zijlijn: coaching en mentoring
6. De wil van de geest: de kracht van spiritueel leiderschap
7. Andere manieren van denken: leiders in de markt zetten
8. Voorblijven op de concurrentie: leiders voor de toekomst
9. Conclusie: leiderschap in de sport
Over de auteurs
Trefwoordenregister
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan