Filip Vandendriessche is zelfstandig consultant, lector conflictmanagement bij de Universiteit van Leuven en docent strategisch management bij Sioo en bij de Universiteit van Antwerpen.
Meer over Filip VandendriesscheWaarom uw oplossing het probleem is
Leidinggeven zonder bevelen
Paperback Nederlands 2007 1e druk 9789077442227Samenvatting
'Een manager bepaalt de richting, de medewerkers bepalen de weg.'
Iedere manager wil de visie, waarden en doelen van zijn organisatie omgezet zien in de praktijk. Dit vergt sturing vanuit strategie (waarom en waartoe) en niet vanuit operationele oplossingen. Sturen vanuit visie en doel garandeert motivatie en creativiteit. Sturen vanuit de operatie creëert een illusie van controle, genereert conflict en demotivatie.
'Een manager kan zich permitteren om geen oplossing te hebben. Hij kan zich niet permitteren om geen criteria te hebben.'
De criteria geven de manager zekerheid over het eindresultaat en garanderen de medewerkers manoeuvreerruimte. Een kant-en-klare oplossing is een mentale gevangenis voor de manager en doodt de creativiteit van de medewerkers. Een manager beperkt zich tot de criteria waaraan oplossingen moeten voldoen.
'Wanneer uw oplossing het probleem is' bundelt de vaardigheden om effectief leiding te geven.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
I. Wat houdt het Input-Output managementmodel in?
1. Een manager stuurt op Output en laat de Input los
2. Wat is het verschil tussen sturen op Output en sturen op Input?
3. Sturen op Output versus Input is persoons- en situatieafhankelijk
4. Tot waar gaat Output-sturing? Waar begint Inputsturing
5. Waarom sturen op Output?
6. De managementtrechter
7. Van probleem direct naar oplossing is fataal
8. Het is een one-waymodel
9. Criteria zijn het kantelpunt tussen Output- en Inputsturing
10. Hoe komt een manager aan zijn criteria?
11. Voorwaarden voor criteria
12. Het model is driedimensionaal
13. Het model is een denkmodel en toepasbaar op elk hiërarchisch niveau
14. Tests
II. Waarom het onderscheid tussen Input en Output cruciaal is
1. Wanneer is een manager terecht de autoriteit en wanneer is hij ten onrechte autoritair?
2. Hebben we een conflict over Input of over Output?
3. Output-sturing stimuleert creativiteit
4. Rechten en plichten van opdrachtgever en opdrachtnemer
5. Sluit het beloningssysteem aan bij het doel van de organisatie?
III. Visie
1. Waarom is visie in dit boek belangrijk?
2. Wat is visie en waarom is visie belangrijk?
3. Hoe komen tot een visie?
4. Hoe een motiverende visie formuleren?
IV. Wanneer stuurt een manager op Input, wanneer op Output? Wanneer stuurt hij kwantitatief aan, wanneer kwalitatief?
1. Groeiscenario
2. Doemscenario
V. Hoe krijg je je medewerkers achter je visie?
1. Push the problem… pull the solution
2. Hoe een verandering verkopen vanuit expertisemacht?
VI. Hoe krijg je je collega's en baas achter je visie?
1. Hoe visie/verandering verkopen vanuit expertisemacht
VII. Hoe omgaan met weerstand
1. Wie geeft, mag vragen
2. Wie garanties geeft, mag eisen stellen
3. Neem weerstand ernstig
4. Wie vraagt, leidt. Wie praat, verliest
5. Zwak is sterk
6. 'Moeten' motiveert niet
7. Communiceer als gelijke
VIII. Sturen op Output noodzaakt delegatie
1. Delegatie: checklist
2. Wat betekent delegatie
3. Vier basisvoorwaarden voor delegatie
4. Dilemma's over delegatie
5. De delegatieparadox
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan