Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Guerrillamarketing

Nieuwe sluiproutes naar het hart van je klant

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2011
Verkooppositie 1818213 dagen in de top 100
Direct te downloaden

Samenvatting

Mannen in ondergoed langs snelwegen die een lift naar een kledingbedrijf willen. Drollen op straat waarin vlaggetjes met een hotelnaam zijn gestoken. Bedrijven proberen steeds meer op te vallen. Ze gebruiken buzz, viral, ambush, stealth, grassroots en mond-tot-mondreclame - guerrillamarketing!

Dit boek is de zoektocht van journalist Cor Hospes naar de do's en don'ts van guerrillamarketing. Een onmisbaar boek voor ondernemers, consumenten, reclamemakers en alle andere leken en professionals die wel wat inspiratie kunnen gebruiken! Met slechts twee andere boeken werd 'Guerrillamarketing' genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2007.

'Als je het boek ademloos hebt gelezen, leg je het met een zucht terzijde en zeg je tegen jezelf: 'Wat kan marketing toch mooi en simpel zijn, als je de klant maar begrijpt!' Prof. dr. Cor Molenaar

'Een antwoord op de onmacht van de hedendaagse communicatie waarin het bedrijfsleven de potentiële klant bestookt met massamediale boodschappen.' Communicatie

'Een compact boek, opmerkelijk toegankelijk geschreven, waarmee je in een paar uur helemaal thuis bent in de guerrillero-materie.' Adfoblog

Specificaties

ISBN13:9789077881675
Rubriek:Marketing
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:132
Druk:1
Verschijningsdatum:17-2-2011

Expertrecensies (2)

Cor Hospes: ‘Dit boek neemt de angst voor internet weg’
Hans van der Klis | 1 mei 2009
Marketeers zijn bang voor internet, is de overtuiging van Cor Hospes. ‘Op internet praten consumenten terug en daar kunnen marketeers niet mee omgaan.’ Dat is de reden dat hij Alle 13 goed! schreef, met 13 marketingtools die helpen beter gebruik van te maken van de mogelijkheden.Lees verder
Mariska Fennema | 6 augustus 2007
Guerrillamarketing. Van mannen in ondergoed langs de snelweg, gele kabouters in een dorp, tot een vlaggetje met tekst in een hondendrol. Tot de verbeelding sprekende voorbeelden van 'out of the box' uitingsvormen van communicatie. Is guerillamarketing een verzamelnaam voor onconventionele technieken om de aandacht te trekken?Lees verder

Lezersrecensies

4.1 van de 5
22 stemmen
5
2
2
1
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (5)

achtergrond
Guerrillamarketing (deel 6: bedrog of welkome wake-up call?)
Steven de Jong 28 september 2007 We zijn verzeild geraakt in een nieuw mediatijdperk, niet alleen technologisch (meer interactie, participatie, social networking, knowledge sharing) maar ook qua verstrengeling van mediaberichten en reclame-uitingen. De diffuse grens tussen beide media-uitingen maakt de weg vrij voor Guerrillamarketing.
achtergrond
Guerrillamarketing (deel 4: doen wat je nooit zou doen)
Steven de Jong 19 september 2007 Guerrillamarketing definiëren als begrip is lastig. De tactiek is oud, maar kent steeds meer verschijningsvormen. Terwijl men bij het begrip marketing vooral denkt aan een planmatige aanpak (doelgroepanalyses, medium selecteren, bereik voorspellen, personeel instrueren), heeft de guerrillavariant meer het karakter van een brief in een fles.
achtergrond
Guerrillamarketing (deel 3: politiek wapen)
Steven de Jong 11 september 2007 Ook in de politiek is Guerrillamarketing alom aanwezig. De tactiek wordt vooral bedreven door oppositionele, kleine partijen; zij kunnen gevestigde partijen – die meer nuance moeten bedrijven – uit de schijnwerpers drukken door hard uit te halen zonder een oplossing aan te dragen. Geert Wilders is bij uitstek een guerrillapoliticus die zijn underdogpositie (hij tegen het establishment) briljant uitvent.
achtergrond
Guerrillamarketing (deel 2: oorsprong in idealisme)
Steven de Jong 6 september 2007 Een voorbeeld van een commerciële guerrilla-actie, is die van fabrikant Buys. Na 86 jaar schrapte Buys het woord ‘neger’ uit de handelsnaam ‘Negerzoen’, om zogenaamd gehoor te geven aan protesten van de Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers Slavernij Suriname. Media namen het bericht voor waar aan; er ontstond een maatschappelijke discussie en de Negerzoen stond als product dagenlang, gratis, in de belangstelling. Later gaf Buys toe dat de naamsverandering slechts een marketingstunt was.
achtergrond
Guerrillamarketing (deel 1: commercieel gestoei)
Steven de Jong 2 september 2007 Guerrillamarketing is een kat-en-muis-spel tussen organisaties en journalisten, met als doel consumenten te triggeren door ze op het verkeerde been te zetten, te choqueren en voor het karretje te spannen dat free publicity heet. Het ‘marketinginstrument’ is pas effectief als het niet als zodanig te herkennen is. Hoewel kleine bedrijfjes en actiegroepen guerrillamarketing ontdekten als goedkoop alternatief, zien we de laatste jaren dat ook multinationals, politici en beleidsmakers zich begeven op dit gladde ijs. In deze 6-delige serie bespreek ik de commerciële en idealistische verschijningsvormen en tactieken van guerrillamarketing. Is het onaanvaardbaar bedrog of juist een welkome wake-up call?
Alle interviews en artikelen (5)

Over Cor Hospes

Cor Hospes is creatief directeur van het bureau Merkjournalisten, dat merken en mensen helpt beter te worden in het vertellen van goede verhalen. Cor schreef verschillende bestsellers over contentmarketing, storytelling en sociale media. Hij is een internationaal vermaard spreker. Cor was ruim 20 jaar zelfstandig journalist en copywriter. Hij schrijft regelmatig voor Frankwatching en andere (internationale) blogs. Ook adviseerde hij tal van bedrijven, multinationals, organisaties en (overheids)instanties.

Andere boeken door Cor Hospes

Inhoudsopgave

Voorwoord

Inleiding

1 In de voetsporen van Che

De macht van guerrillamarketing
De founding father van guerrillamarketing
Euroslimme marketingtrucs
Kleine oorlogjes
De traditionele media zijn uitgewerkt
Marketeers zijn de weg kwijt
De citatenguerrilla
Wetenschap en guerrillamarketing

2 Lijken uit de kofferbak en sneeuwadvertising
Het frisse licht van merkenkenner Ingmar de Lange
Out of the box
Onconventionele kanalen
De voorwaarden van guerrillamarketing
Kabouters in Abcoude

3 Ondergoed als succesfactor

De nieuwe boodschap van Hubert van Wensen
Het resultaat van een foponderzoek
Nieuwswaarde creëren
Criterium: sympathie oproepen
De drie O's
Case: Hi Tech achter de ramen
Case: De mobiele kassa van Dirk
Case: De gouden koets van Brand

4 'Wij willen ook zo'n drol'

Guerrillamarketing volgens KesselsKramer
Spin-off met poep
De morele grenzen van guerrillamarketing
Mens als medium
Case: Nike op oranje
Case: Novib rockt

5 Marco en Marko en het gedienstige kippetje

Online guerrillamarketing
Buzz via blogs
Relevantie nog belangrijker
Miskleunen met consumentencontent
Lekker kippetje
Spoof
Case: Hollandepourletogo.com
Case: Colafonteinen en Tiger Woods

6 Overlevingsdrang van reclame

Het wauw-effect van Tom Himpe
Niet-traditionele kanalen
Het wauw-effect
Grootste valkuil guerrillamarketing
Buzz en bereik
Hoe minder controle, hoe geloofwaardiger

7 Met guerrilla op de voorpagina

De kansen van guerrillamarketing als pr-instrument
Guerrilla en public relations
Guerrilla als hulpje bij marketing-pr
'Wij tegen het soepie'
Heinekentoeters en Heinrich Hup
Guerrilla-pr
Guerrilla op de voorpagina
Ludieke actie of guerrilla?
Case: Ariel boven de Herengracht
Case: Witte PSP

8 Waarom Bunker nooit zinkt

Een definitie van guerrillamarketing
Bunker
Een definitie

9 Chef het met Roel van Koken & Zo

Een handleiding voor guerrillamarketeers
Roel van Koken & Zo
Carla en Fred
Bed, bad en buiten en het toilet
Creatieve meedenkers
Het guerrillateam
De eerste bijeenkomst: wat is je USP?
De tweede bijeenkomst: op zoek naar de kern
De ja-maarders
De derde bijeenkomst: geen stunt
Het guerrillamarketingplan van Koken & Zo
Carla's hulplijn
USP vertalen
Winkel/bedrijf/product vertalen
Productrange vertalen
Schandalen/taboes/omdraaien

Uitleiding

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Guerrillamarketing