Mediawijsheid in de klas
samen aan de slag
Paperback Nederlands 2015 9789078300069Samenvatting
Jongeren maken intensief gebruik van het internet. Via de smartphone zijn hun Facebook-vrienden en de rest van de wereld voortdurend binnen handbereik. Internet voorziet in een basisbehoefte van jongeren: verbondenheid. Het feit dat jongeren het medium internet dagelijks gebruiken betekent echter niet dat ze ook mediawijs zijn. Volwassenen - ouders, opvoeders, docenten - moeten jongeren helpen mediawijs te worden, zodat ze bewust met het internet en zijn ontelbare applicaties kunnen omgaan.Hoe maak je jongeren mediawijs? Dit boek biedt docenten hulp. Het bevat bijvoorbeeld een complete methode Mediawijsheid met kant-en-klare opdrachten. Ook biedt het handvatten voor docenten die mediawijsheid in hun vak- of beroepscontext willen integreren. Met dit boek kun je als docent aan de slag! Maar let op: het begint precies waar het moet beginnen. Hoe kun je jongeren positief-kritisch benaderen? Hoe ga je open het gesprek met ze aan? Dat is de eerste stap die je bewust moet zetten. Ook daar helpt het boek je bij!Patrick Koning is gefascineerd door het internet, vanaf het moment dat hij er in 1990 mee in aanraking kwam. Na zijn studie Bedrijfsgerichte Informatica werkte hij zo'n acht jaar in de ICT-wereld. In 2003 stapte hij van het bedrijfsleven over naar het onderwijs. Als senior leraar/trainer/ontwikkelaar bij het Koning Willem I College is Koning dagelijks bezig om leren en doceren te ontrafelen in pedagogiek, didactiek en technologie. Binnen het Koning Willem I College is hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van het vak Mediawijsheid. Zijn ervaringen deelt hij regelmatig via Twitter (@pjkoning) en op zijn edublog: LerenOntrafeld.nl.
Specificaties
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan