prof. dr. Barry Derksen professor Antwerp Management school, Novi University Applied Sciences, VU Amsterdam, post graduate IT audit, Compliancy & Advisory. He is global Director Trust & Security (CISO) at LeasePlan and boardmember at ISACA and SSA (SecureSoftwareAlliance.org).
Meer over de auteursModellen die werken
Kwaliteit in bedrijf en informatievoorziening
Paperback Nederlands 2008 9789080905122Samenvatting
Modellen zijn van alle tijden. Vaak worden modellen gebruikt om de complexe werkelijkheid in een overzichtelijk geheel te vangen. Dit is tegelijk de kracht en de zwakte van modellen, immers kwaliteitsmodellen voor organisaties dwingen managers, medewerkers en betrokkenen om naar een specifiek aantal aspecten van de organisatie te kijken. Een goede manager weet dat dit nooit de hele werkelijkheid is en is in staat om kwaliteitsmodellen voor zijn organisatie op waarde te schatten en op de juiste manier toe te passen, of juist niet toe te passen. Er zijn immers honderden modellen en dat per vakgebied. In dit boek scheppen de auteurs enigszins orde in het modellen oerwoud. Modellen op de diverse vakgebieden worden behandeld en ingeschaald op toegevoegde waarde zodat u deze goed kunt inzetten binnen uw organisatie.
In deel 1 wordt ingegaan op de mogelijkheden om kwaliteitsverbetering binnen de organisatie en van de informatie- voorziening te realiseren. Ter ondersteuning kan gebruik worden gemaakt van de ruim 50 modellen die in deel 2 van dit boek worden behandeld.
Wilt u de juiste keuzes maken? Heeft u al een mening over SixSigma, SAM, Tripod, COPC, BSC, ISPL, EFQM of eSCM? In dit boek schetsen wij u een scala aan mogelijkheden. Het boek vormt weer een bijzondere bron van informatie van het Business & IT Trends Institute. In navolging van de succesvolle formule Trends in IT vormt ook dit boek een praktische handleiding. Ook ondersteunt het als naslagwerk mensen die betrokken zijn bij organisatieverbetering, kwaliteitsverbetering en is het een standaardwerk voor tientallen opleidingen, hogescholen en universiteiten.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Peter Noordam
Inhoudsopgave
1. Wat is kwaliteit?
2. Kwaliteit in de organisatie
3. Managementcyclus van de informatievoorziening
4. Realiseren kwaliteitsverbetering, de bouwstenen
5. De kwaliteitseisen op het duivelselastiek
Deel 2: De modellenboom
6. Modellen voor organisatieverbetering en kwaliteit
7. Toepasbaarheid van modellen, methoden en standaarden
8. Het IT-modellenlandschap in Nederland
9. Modellen die werken
Deel 3: Kwaliteit en kwaliteitsverbetermodellen op een rij
Bijlagen
- Voor wie erop wil kauwen
- Checklist proceskenmerken en prestatie-indicatoren
- Over de auteurs
- Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan