Johan Boudewijns (1972) is expert op het gebied van ongeschreven regels en hun impact op organisatieverandervermogen (PhD).
Meer over Johan BoudewijnsAlice in Organisatieland
Alice doet aan de hand van de ongeschreven regels allerlei ontdekkingen over organisaties
Gebonden Nederlands 2008 9789081064125Samenvatting
Alice in Organisatieland is een metafoor voor de ontdekkingstocht naar 'het ongrijpbare' in organisaties. We herkennen dit allemaal, maar in dit boekje wordt het inzichtelijk gemaakt. De grip op organisaties kan aanzienlijk worden vergroot! Alice leert 'onder de huid van de organisatie' te kijken doordat ze de ongeschreven regels in een dorpje op haar monocle ziet verschijnen. Om de honger in het dorp te kunnen verklaren, moet ze de ongeschreven regels echter ook begrijpen. Daarvoor krijgt zij vijf gouden sleutels.
Elke sleutel past op een huis. Door de huizen binnen te gaan, leert Alice waar de ongeschreven regels vandaan komen en hoe ze ervoor zorgen dat het organisatieprobleem blijft voortbestaan. Het boekje eindigt met de verandering in het dorp.
Waar Alice zich onder andere over verwondert is: Waarom mensen het een zeggen het ander doen, waarom initiatieven van het management steeds weer anders uitpakken, waarom u hele slimme mensen kunt hebben en toch een domme organisatie, en waarom organisaties zonder emotie niet leren.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Waar Alice zich over verwondert
Het huis van de (wan)orde
Twee systemen
Het huis van de kleuren
De verschillende kleuren van de ongeschreven regels
Het huis van de brillen
De brillen van de ongeschreven regels
Het huis van iets willen
De ongeschreven regels en de beweegredenen
Het huis van doen en leren
Ongeschreven regels observeren
Alice helpt Roodbeen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan