

Nico de Leeuw is behalve communicatie-adviseur ook actief blogger, spreker en gastdocent. Nico ondersteunde diverse publieke organisaties als communicatie- en mediaspecialist en woordvoerder.
Meer over de auteursVan onbeheersbare beeldvorming naar DURF-communicatie
(PDF-download)
E-book Pdf met watermerkbeveiliging Nederlands 2015 9789081517225Samenvatting
Zo positief mogelijk in het nieuws komen en een gewenste beeldvorming creëren, daar zijn veel organisaties druk mee bezig. Maar als klanten ontevreden zijn over producten of diensten, er organisatieprocessen niet goed lopen, de organisatie iets anders doet dan zij zegt of zich niet correct gedraagt, kan nooit een gewenste beeldvorming ontstaan.
Organisaties bevinden zich in glazen kooien, iedereen kijkt kritisch mee. Organisatie, gedrag en communicatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het vormen van beelden werkt niet, geloofwaardig zijn wel. Dat bereik je door de organisatie te verbeteren en door zelf nieuws naar buiten te brengen gebaseerd op feiten. De rol van de communicatieprofessional is om daarbij te signaleren, te adviseren en als nieuwsmaker te werk te gaan. De DURF-methode geeft aan hoe dat te doen.
"In en over het communicatievak wordt vaak erg ingewikkeld gedaan. We discussiëren al jarenlang over onze meerwaarde en zijn (te) druk met het bevechten van onze positie in de boardroom. Vervolgens delen we de een na de andere nieuwe kijk op het vak. DURF is niet de zoveelste nieuwe kijk, maar poetst juist de basis weer op en laat het glimmen. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Goed communiceren begint met een gezonde dosis boerenverstand en een dubbele dosis empatisch vermogen. Daar kan toch niemand het mee oneens zijn?" - Maria Harmsen, hoofd communicatie Woonstede
"Verplichte kost voor alle bestuurders en leden van de Raad van Toezicht." - Hester van Buren, bestuurder Woningstichting Rochdale
"Een publicatie naar mijn hart! Opgeleid als journalist weet ik: de waarheid telt. Het mooie van DURF is dat je een gelijkwaardige relatie opbouwt met de buitenwereld. Maar ook dat het organisaties dwingt tot betere processen en goed bestuur. Samen met Nico heb ik ten behoeve van de wijkaanpak van de Amsterdamse Transvaalbuurt veel nieuws gemaakt. Ik ben ervan overtuigd dat dit niet alleen de buurt goed heeft gedaan, maar ook de organisaties die de buurt verbeterden." - Marieke Mittelmeijer, zelfstandig communicatiespecialist en tekstschrijver
"Ik kan het er alleen maar roerend mee eens zijn. Ik roep zelf ook vaak dat wij meer durf moeten hebben, en dat veel organisaties te groot en te complex zijn geworden. Omdat de wereld steeds dynamischer wordt, gaat dat de komende 20 jaar nog voor grote veranderingen zorgen. De top 25 van gebakken lucht kwalificaties heb ik meteen gedeeld op twitter." - Mark Blok, hoofd a.i. interne communicatie KPMG
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Over Jan Merton
Inhoudsopgave
1. Het wordt tijd voor DURF-communicatie
2. Stap 1 toegelicht: De kerntaken van de organisatie
3. Stap 2 toegelicht: De producten en diensten
4. Stap 3 toegelicht: De bedrijfsprocessen
5. Stap 4 toegelicht: Het gedrag
6. Stap 5 toegelicht: Het proces van nieuws maken
7. Sluiertaal en gebakken lucht-kwalificaties
8. Wat is er aan de hand in communicatieland?
9. Redenen om DURF toe te passen
10. De kracht van kwetsbaarheid
11. Drie voorbeelden uit de praktijk
Over de auteurs
Dankwoord
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan