

Integraal compliance management met de tafel van ne9en
Praktische en duurzame integratie van beleid, kernwaarden en organisatiecultuur
Gebonden Nederlands 2015 9789081607001Samenvatting
Het boek 'Integraal Compliance Management met de Tafel van Ne9en' is bedoeld voor werknemers die onrust en complexiteit in organisaties aanvoelen en die hier vanuit een diepe overtuiging iets aan willen veranderen. In het boek staan concepten, interventies en tools die een organisatie helpt om complexiteit en stress terug te dringen. Integraal Compliance Management (ICM) gaat over het managen van alles wat niet uw primaire proces is.
SECUNDAIRE PROCESSEN MANAGEN
Organisaties lopen tegen grenzen aan van complexiteit. Complexiteit heeft meerdere oorzaken, maar een belangrijke oorzaak ligt in de secundaire processen. Secundaire processen gaan over beleidsthema’s als veiligheid, human resources, gezondheid, communicatie, kwaliteit, milieu, innovatie, energiebesparing, MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen), juridische zaken, duurzame inzetbaarheid, 'lean production' et cetera. Het boek Integraal Compliance Management biedt integratie, stroomlijning en vereenvoudiging van al deze processen en de tools om dit te bereiken. Breng met behulp van het boek balans aan in uw korte termijn en lange termijn doelstellingen, organiseer slimmer en duurzamer met als gevolg rust in uw organisatie. Een positief neveneffect is dat uw organisatie daardoor financieel sterker is en leuker om in of voor te werken.
9 KERNWAARDEN
'Integraal Compliance Management met de Tafel van Ne9en' is geschreven als praktisch hulpmiddel, waarbij Gerd-Jan Frijters (de auteur) zijn eigen ervaringen heeft gecombineerd met bestaand wetenschappelijk onderzoek en literatuur uit diverse vakgebieden. Één van die hulpmiddelen is de Tafel van Ne9en, een matrix van 9 kernwaarden. Via deze negen kernwaarden bouwen we aan een organisatie die mensgericht, duurzaam en succesvol is, klaar voor de toekomst.
BREDE DOELGROEP
Dit boek is bedoeld voor mensen die de onrust in organisaties aanvoelen en die hier vanuit een diepe overtuiging iets aan willen veranderen. De principes die worden beschreven zijn generiek en toepasbaar in de industrie, (semi)overheidsinstellingen, het onderwijs, de bouw, de energie- en watersector, transport en logistiek, ziekenhuizen en zorginstellingen.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
-Inleiding
-De oplossing
-Tot slot
-Colofon
Bijlage 1: Een blik in de spiegel
-Complexiteit en stress
-Kortetermijnfocus
-Secundaire processen versnipperd en verzuild
-Hiërarchie en bureaucratie
Bijlage 2: Organisatie in balans
-Economische en duurzame waarde
-Visie, missie, kernwaarden en gedragsprincipes
-Het integreren van spiegelprocessen
-Een spiegelcultuur
Bijlage 3: De 9 kernwaarden
-Mens
-Veiligheid
-Gezondheid
-Welzijn en geluk
-Omgeving
-Milieu
-Energie
-Maatschappij
-Winst
-Kwaliteit
-Efficiëntie
-Klant
Bijlage 4: Het integrale managementsysteem
-Plan
-Beleid
-Risico-en compliance management
-Programma
-Personeel en organisatie
-Procedures en instructies
-Do
-Competentiemanagement
-Inkoop
-Stakeholdermanagement
-Communicatie
-Management of Change (MoC)
-Projectmanagement
-Kennis- en informatiemanagement / ICT
-Visual management
-Continuïteitsmanagement
-Check
-Melding en analyse
-Inspectie en onderhoud
-Audits
-Prestatiemanagement
-Act
-Verbetermanagement
-Certificering
Bijlage 5: Gedrag is de sleutel
-Algemeen
-Ons bewuste brein
-Persoonlijkheid
-Het effect van stress
-Logische niveaus
-Gedrag beïnvloeden
-De omgeving beïnvloeden
-Taakanalyse
-Fysieke omgeving
-Sociale omgeving, voorbeeldgedrag
-De perceptie beïnvloeden
-Waarneming
-Sociale waarneming
-Training en instructie
-Coderen en programmeren
-Bewustzijn
-Kernwaardenbewustzijn
-Mindfulness en LMSA
-Drijfveren beïnvloeden
-Dwang en gehoorzaamheid
-Committent
-Beïnvloeding en intentie
-Overtuigingen en veranderen
-Overtuigen en beïnvloeden van attitude
-Motiveren
-Het onbewuste beïnvloeden
-Direct naar het onbewuste
-Sociale beïnvloeding
-Rapport en lichaamstaal
-Communicatie en taal
-Klassieke conditionering
-Het beïnvloeden van consequenties van gedrag
-Operant conditioneren
-ABC analyse
-Informatieve feedback
Bijlage 6: Organiseren van de reis
-Verandermanagement
-Veranderprogramma
-Leiderschapsontwikkeling
-Algemeen
-Het topmanagement
-De spiegelmanager
-Operationeel leiderschap
-Leiderschapsstijl
-Betrokkenheid en participatie
-Participatie motiveert
-Verbeterteams
-Omgaan met weerstand
-Duurzaam organiseren
-Complexiteit reduceren
-Proactief organiseren
-Innovatieve organisatievormen
-Democratisch organiseren
-Spiritueel organiseren
Bijlage 7: Overige bijlagen
-Generieke managementsystemen
-Referenties
-Afkortingen
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan