Digitalisatie Management Handboek
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789081731256Samenvatting
Dit boek is voor iedereen die, nu of later, te maken krijgt met digitalisatie in een werkomgeving. Oftewel iedereen, omdat in meer of mindere mate iedere organisatie met digitalisatie te maken krijgt. Dit gaat zo ver dat door digitalisatie banen of zelfs complete functies verdwijnen.
Al in 2020 voorspelde het World Economic Forum dat bijna 40% van de banen binnen vijf jaar zou kunnen verdwijnen door digitalisatie. Er wordt daarom ook vol ingezet op het zogeheten “reskillen” van mensen. Mensen die nu werken in banen die gaan verdwijnen moeten worden omgeschoold om aan de slag te gaan in functies die opkomen vanwege de steeds verdergaande digitalisatie. Het boek is opgebouwd uit vier delen: digitalisatie, technologische mogelijkheden, tech gebieden en digitalisatie in de praktijk. Het eerste deel gaat over het concept digitalisatie, digitale transformatie en digitale strategie. De technologie die kan worden ingezet bij digitalisatie, zoals blockchain, AI en IoT, is het thema van het tweede deel. De toepassing van digitalisatie in verschillende bedrijfstakken heeft geleid tot een stroom aan zogeheten tech gebieden die in het derde deel aan bod komen.
Het laatste deel gaat in op de digitalisatie praktijk met onderwerpen als digitale business modellen, digitalisatie projecten, security, privacy en ethiek. Paul Aertsen en Wanda Saabeel zijn onderzoekers, docenten en auteurs op het gebied van ICT en de volgende stap van verdergaande digitalisatie.
Daarnaast zijn ze betrokken bij Europese projecten die moeten zorgen voor voldoende, goed opgeleide mensen om de digitale transformatie binnen organisaties in goede banen te leiden. Ze hebben in de praktijk gezien dat studenten, maar zeker ook managers, in alle vakgebieden en sectoren te weinig kennis hebben over de impact van digitalisatie nu en in de nabije toekomst. Met dit boek willen ze dat veranderen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1 Inleiding digitalisatie
Hoofdstuk 2 Digitale transformatie
Hoofdstuk 3 Digitale strategie
Deel 2 Technologische mogelijkheden
Hoofdstuk 4 Robotics
Hoofdstuk 5 Robotic Process Automation
Hoofdstuk 6 Artifical Intelligence
Hoofdstuk 7 Machine en Deep learning
Hoofdstuk 8 Data analytics
Hoofdstuk 9 Blockchain
Hoofdstuk 10 Internet of Things
Hoofdstuk 11 Virtual en augmented reality
Deel 3 Tech gebieden
Hoofdstuk 12 Industry 4.0
Hoofdstuk 13 Fintech
Hoofdstuk 14 Regtech
Hoofdstuk 15 Legal tech
Hoofdstuk 16 Nog meer techs
Deel 4 Digitalisatie in de praktijk
Hoofdstuk 17 Digitale business modellen
Hoofdstuk 18 Digitalisatie projecten
Hoofdstuk 19 Security en privacy
Hoofdstuk 20 Ethische afwegingen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan