Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Handboek Category Management

Breng scherpte in je categorie

Paperback Nederlands 2017 9789082232424
Verkooppositie 40243 dagen in de top 100
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Retail verandert sneller dan ooit. De macht is verschoven naar de shopper, en alleen sterke retail formules met professioneel Category Mangement en excellente executie zullen in staat zijn om succesvol te groeien. Category Mangement is nodig om een sterke formule in te vullen en waar te maken naar de shopper. Categorieën vervullen verschillende rollen van traffic builder tot routine of destination categorie en moeten waarde toevoegen aan de retail formule.

Wij geloven dat een intensieve samenwerking van retailers en leveranciers nodig is om dit vak goed uit te voeren. En dit vakgebied - het optimaliseren van categorieën in het perspectief van de shopper en de formuledoelstelling - is uitgegroeid tot Category Management. Dit vereist kennis, inzicht en vaardigheden bij beide partijen.

Of je nu categorymanager, formulemanager, salesmanager, marketeer of trade marketeer bent, je hebt met het vakgebied van 'Category Management' van de retailer te maken. Daarover gaat dit Handboek Category Management. We bekijken het vakgebied vanuit het perspectief van de retailer, en juist daarom is het ook zeer geschikt voor iedereen die met die retailer zaken wil doen. We bespreken alle facetten die met Category Management te maken hebben. Dat leidt tot scherpe observaties en pittige conclusies.

Honderden internationale bedrijven hebben Category Management gemaakt tot wat het nu is. Dit handboek is in eerste instantie in 2006 geschreven rond het 10-jarig bestaan van ECR Nederland (onderdeel van GS1). Met hulp van tientallen specialisten vanuit retailers en leveranciers. In 2014 is dit volledig herzien en geactualiseerd met nieuwe cases en nieuwe inzichten. Onder andere de groeiende rol van 'online winkelen' en de uitgebreidere informatie over de shopper hebben een extra dimensie en groeimogelijkheden toegevoegd. Maar we bouwen voort op de kennis die binnen ECR Nederland is ontstaan.

Jan-Willem Grievink (als food-chain expert) en Evelyn van Leur (Category en Trade Marketing expert) hebben als (her)schrijvers van dit boek (opnieuw) hun expertise gekoppeld aan de praktijkervaringen van vele Category Management specialisten vanuit food en nonfood retailketens.

Specificaties

ISBN13:9789082232424
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:215
Druk:2
Verschijningsdatum:31-3-2017
Hoofdrubriek:Marketing

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Evelyn van Leur

Evelyn van Leur heeft bedrijfskunde gestudeerd en is al 25 jaar actief op het commerciele vlak, vooral in Category Management. Evelyn is bekend met zowel de leverancier- als retailzijde in verschillende branches en werkte onder meer bij L’Oréal, Honig, Koninklijke De Ruijter en Pearle. In 2008 richtte ze de Category & Trade Company op met als doel retailers en leveranciers dezelfde taal te laten spreken. Door te denken en werken vanuit de shopper en de formule is groei te realiseren. De Category & Trade Company faciliteert en begeleidt de samenwerking tussen retailers en leveranciers. Het bedrijf werkt in verschillende branches en verzorgt trainingen, categorievisies en categorieplannen en begeleidt de implementatie en borging. De Category & Trade Company is actief in verschillende branches in de foodretail, maar ook in DHZ-, tuin, slijterij, vers en drug markt, kortom overal waar shoppers komen. Evelyn is daarnaast columnist voor FoodPersonality en geeft college aan de het Anton Jurgens Instituut van de HAS en Development Booster.

Andere boeken door Evelyn van Leur

Over Jan-Willem Grievink

Jan-Willem Grievink is al 40 jaar op beleidsniveau actief in de foodsector. Als boerenzoon kwam hij al jong in aanraking met een supermarktondernemer. Jan-Willem volgde opleidingen in marketing, bedrijfseconomie, journalistiek en general management. Sinds 2003 is hij directeur van het FoodService Instituut (FSIN) en als hoofddocent strategie en ontwikkeling verbonden aan EFMI Business School en de Masterclass Foodretail. Jan-Willem houdt zich continu bezig met veranderingsprocessen toegespitst op foodshopper- en ketenvraagstukken in de (inter)nationale levensmiddelenbranche. Hij heeft tientallen publicaties, studies en vakboeken op zijn naam staan. Jan-Willem was onder andere marketing manager bij de Nedac Sorbo Group, hoofdredacteur en directeur van de vakbladen Foodmagazine en NieuwsTribune en directeur bij de Prisma Food Group (met 400 supermarkten). Sinds 1998 is hij primair bezig met strategische veranderingen in de brede foodsector. Hij geeft zijn visie jaarlijks in tientallen presentaties, colleges, interviews met de landelijke pers en vakbladen.

Andere boeken door Jan-Willem Grievink

Inhoudsopgave

Voorwoord en inleiding

1. De spelregels van Category Management

2. Category Management in samenhang met het totaalbeleid
2.1 Het denken begint bij de shopper
2.2 De omgevingsanalyse
2.3 De kanalen zijn elkaars concurrenten
2.4 De formule presenteert een belofte, dus een merk
2.5 Een sterk formulemerk maakt keuzes

3. Een omgevingsanalyse maken
3.1 Waarom is een omgevingsanalyse onmisbaar
3.2 Maatschappelijke trends hebben effect op het assortiment
3.3 Waardetrends van de consument onder de loep
3.4 Ontwikkelingen in markten en kanalen
3.5 Concurrentie analyse
3.6 De visie van de retailer
3.7 De vaardigheden en procesbekwaamheid van de retailer

4. De shopper
4.1 Shopper definitie en behoeften
4.2 Shopperanalyse
4.3 Shopper trips
4.4 Shopper journey
4.5 Shopper onderzoek
4.6 Shopper activatie

5. De winkelformule
5.1 Wat is een formule
5.1.1 Een formule moet modeleerbaar zijn
5.1.2 De formulestrategie op hoofdlijnen
5.1.3 Vier formuledoelstellingen
5.1.4 Een formule-analyse staat niet op zichzelf maar beïnvloedt de keten
5.1.5 De formule in de vorm van een scorecard
5.2 Positioneren moet je leren
5.2.1 Positioneren met vijf attributen
5.2.2 Positioneren met prijs en kwaliteit
5.3 De bouwstenen van een formule
5.4 Een overzicht creëren van potentiële leveranciers
5.5 Hoe online de positionering van de winkelformule beïnvloedt

6. Zo bouw je een categorieplan
6.1 Het definiëren van categorieën
6.2 Analyse van een categorie
6.3 Categorierollen
6.4 De categorie doelstellingen
6.5 De categorie visie & strategie vaststellen
6.6 Category Management in Vers
6.7 Category Management in een online winkel
6.8 Tactieken en acties
6.8.1 Assortimentsopbouw en prijsstelling
6.8.2 De kracht van schappenplannen
6.8.3 Optimaliseren van promoties
6.8.4 De business case
6.8 Hoe gaan we implementeren
6.9 Implementeren van het categorieplan
6.10 De evaluatie van het plan

7. Category Management en de organisatie van de retailer & leverancier
7.1 Welke manier van inkopen zijn er?
7.2 Wat zijn de effecten van de inkoopstructuur van de retailer?
7.3 Trade marketing bij leveranciers
7.4 Hoe kiest een retailer zijn partners

8. Samenvatting in 25 vragen

Literatuurlijst en bronnen

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Handboek Category Management