Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Foundations van ITIL V3

Paperback Nederlands 2007 9789087530563
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Niet leverbaar.
34,83

Samenvatting

Het officiële itSMF-handboek over ITIL

'Foundations of IT Service Management op basis van ITIL' is al jaren het tonaangevende ITIL boek in de markt. Het boek heeft zijn plaats verdiend op de bureaus en in de aktetassen van vele experts die zich bezighouden met de implementatie van best practices.

De nieuwe versie van dit boek is up-to-date gebracht met ITIL V3. Het boek is net als de vorige editie bondig geschreven, maar dit neemt niet weg dat alle aspecten van ITIL V3 aan bod komen: de levenscyclusbenaring van ITIL V3 wordt uitvoering behandeld. Degenen die bekend zijn met ITIL V2, zullen blij zijn dat deze editie de processen apart bespreekt. De lezer kan hierdoor gemakkelijk de processen eruit lichten die voor hem of haar belangrijk zijn in het dagelijks werk.

'Foundations of IT Service Management op basis van ITIL' behandelt:
Deel 1: De ITIL Servicelevenscyclus
- Levenscyclusfase: Servicestrategie (Service Strategy)
- Levenscyclusfase: Service-ontwerp (Service Design)
- Levenscyclusfase: Servicetransitie (Service Transition)
- Levenscyclusfase: Serviceproductie (Service Operation)
- Levenscyclusfase: Continue serviceverbetering (Continuous Service Improvement)

Deel 2: Functies en processen
Inleiding functies en processen
- Functies en processen in Servicestrategie (Service Strategy)
- Functies en processen in Service-ontwerp (Service Design)
- Functies en processen in Servicetransitie (Service Transition)
- Functies en processen in Serviceproductie (Service Operation)
- Functies en processen in Continue serviceverbetering

Specificaties

ISBN13:9789087530563
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:379
Druk:1
Verschijningsdatum:20-3-2014
Hoofdrubriek:IT-management / ICT
ISSN:

Lezersrecensies

2.8 van de 5
6 stemmen
0
2
1
3
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Jan van Bon

Jan van Bon studeerde in 1979 af als biomathematicus, waarna hij als onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen verschillende projecten voor de overheid uitvoerde. Vanaf 1989 begon hij zijn loopbaan in de automatisering met de invoering van processen bij PTT Post, en later bij PTT Telecom (IPW) en Unisource Information Services. Vanaf het begin van de jaren negentig was hij nauw betrokken bij de ontwikkeling en verspreiding van kennis op het gebied van IT-management. In 1993 was hij één van de initiatiefnemers van het IT Service Management Forum in Nederland (ITSMF), en mede verantwoordelijk voor het professionaliseren van de vereniging. Voor ITSMF-International was hij jarenlang de trekker van de mondiale publicatiecommissie. Ook organiseerde hij voor diverse partijen tientallen seminars, symposia en congressen over beheer-relevante thema's. In 1996 nam hij het initiatief tot het opstellen van een Compendium IT Beheer. Dit initiatief werd uitgebouwd tot het IT Beheer Jaarboek, een reeks die verscheen van 1997 tot 2008. In totaal produceerde hij als hoofdredacteur ruim 70 boeken over IT-managementvraagstukken, met een grote internationale groep auteurs en reviewers. Sinds 1996 is hij ook de hoofdredacteur van de ITSM Portal, een internationaal kennisplatform waarmee tot op de dag van vandaag velen worden voorzien van informatie over actuele IT-managementvraagstukken.

Andere boeken door Jan van Bon

Inhoudsopgave

Colofon
Voorwoord
Dankwoord

1. Inleiding
1.1 IT in een snel veranderend landschap
1.2 Waarom dit boek?
1.3 Organisaties
1.4 Verschillen met vorige edities
1.5 Leeswijzer
1.6 Hoe kan dit boek worden gebruikt?

DEEL 1: DE ITIL-SERVICELEVENSCYCLUS
2. Inleiding Servicelevenscyclus
2.1 Inleiding ITIL
2.2 IT-governance
2.3 Organisatorische volwassenheid
2.4 Voordelen en risico's van ITSM-frameworks
2.5 De servicelevenscyclus: concept en overzicht

3. Levenscyclusfase: Servicestrategie
3.1 Inleiding
3.2 Basisbegrippen
3.3 Processen en overige activiteiten
3.4 Organisatie
3.5 Methoden, technieken en tools
3.6 Implementatie

4. Levenscyclusfase: Service-ontwerp
4.1 Inleiding
4.2 Basisbegrippen
4.3 Processen en overige activiteiten
4.4 Organisatie
4.5 Methoden, technieken en tools
4.6 Implementatie

5. Levenscyclusfase: Servicetransitie
5.1 Inleiding
5.2 Basisbegrippen
5.3 Processen en overige activiteiten
5.4 Organisatie
5.5 Methoden, technieken en tools
5.6 Implementatie

6. Levenscyclusfase: Serviceproductie
6.1 Inleiding
6.2 Basisbegrippen
6.3 Processen en overige activiteiten
6.4 Organisatie
6.5 Methoden, technieken en tools
6.6 Implementatie

7. Levencyclusfase: Continue serviceverbetering
7.1 Inleiding
7.2 Basisbegrippen
7.3 Processen en overige activiteiten
7.4 Organisatie
7.5 Methoden, technieken en tools
7.6 Implementatie

DEEL 2: FUNCTIES EN PROCESSEN
8. Inleiding functies en processen
8.1 Inleiding
8.2 Management van processen
8.3 Teams, rollen en functies in ITSM
8.4 Tools in ITSM
8.5 Communicatie in IT-serviceorgansaties
8.6 Cultuur
8.7 Processen, projecten, programma's en portfolio's
8.8 Processen en functies in de lifecyclefasen

9. Functies en processen in Servicestrategie
9.1 Financieel management
9.2 Serviceportfoliomanagement (SPM)
9.3 Demandmanagement

10. Functies en processen in Service-ontwerp
10.1 Servicecatalogusmanagement (SCM)
10.2 Servicelevelmanagement (SLM)
10.3 Capaciteitsmanagement
10.4 Beschikbaarheidsmanagement
10.5 IT Service Continuity Management (ITSCM)
10.6 Informatiesecuritymanagement
10.7 Toeleveranciersmanagement

11. Functies en processen in Servicetransitie
11.1 Transitieplanning en -support
11.2 Changemanagement
11.3 Serviceasset- en configuratiemanagement (SACM)
11.4 Release- en deploymentmanagement
11.5 Servicevalidatie en -testen
11.6 Evaluatie
11.7 Kennismanagement

12. Functie en processen in Serviceproductie
12.1 Eventmanagement
12.2 Incidentmanagement
12.3 Request Fulfilment
12.4 Problemmanagement
12.5 Accessmanagement
12.6 Monitoren en beheersen
12.7 IT-productie
12.8 Servicedesk

13. Functies en processen in Continue serviceverbetering
13.1 CSI-verbeterproces
13.2 Servicerapportage

Referenties
Woordenlijst
Index

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Foundations van ITIL V3