Sturing en organisatie van ICT-voorzieningen
De focus op vraaggestuurd leveren van ICT-voorzieningen
Paperback Nederlands 2008 2e druk 9789087533069Samenvatting
Vrijwel iedere organisatie in de tegenwoordige netwerkeconomie is sterk afhankelijk van perfect functionerende ICT-voorzieningen. Iedere organisatie wordt gedwongen na te denken over zijn vraag naar ICT en hoe zij hier oplossingen voor kiest op basis van het aanbod. Optimale invulling van het ICT-aanbod vanuit de vraag is de rode draad door dit boek. Dit boek is bestemd voor de ICT-manager, ICT-consultant en ICT-docenten en -studenten.
Net als bij eerdere drukken van dit boek is ook bij deze tweede druk het uitgangspunt dat een systematische behandeling van de onderwerpen wordt geboden, waarmee men bij ICT-governance, ICT-management en het organiseren van ICT te maken heeft. De inhoud biedt handreikingen voor sturing van de taken voor het leveren van ICT-producten en -diensten.
Het boek is in vijf delen opgedeeld:
- De basis:sturen en organiseren onder architectuur,
- De organisatie van ICT, waaronder die binnen ketens,
- Sturing van ICT:alignment,governance en ICT-management,
Aspecten,
- Op weg naar morgen: in essentie hetzelfde, in vorm anders.
Bij de inrichting van de vraagorganisatie wordt uitgegaan van de methode BiSL. Bij de inrichting van applicatiebeheer wordt de methode ASL als basis genomen. Bij de inrichting van de exploitatie is ITIL het uitgangspunt. De keuze voor de methoden BiSL, ASL en ITIL wordt geplaatst naast andere mogelijke methoden om de ICT-vraagorganisatie, de ICT-regieorganisatie of de ICT-aanbodorganisatie in te richten.
Hiermee is een boek ontstaan dat de onderwerpen van het vak Sturing en organisatie van ICT in hun context plaatst. Het geeft een weerslag van de actuele theorie en de praktijk, terwijl het tegelijk aangeeft hoe een organisatie een weg naar morgen kan inslaan.
In dit boek waardevol additioneel materiaal opgenomen, zoals up-to-date cases.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Over de auteur
Inleiding
Deel 1: De basis: sturen en organiseren onder architectuur
1. Sturen van ICT, en conditio sine que non
2. Flexibel werken gaat uit van een architectuur
Deel 2: De organisatie van de IV en de ICT, waaronder die binnen ketens
3. De principes bij inrichting van processen
4. Nu vraagorganisatie conform BiSL.
5. De aanbodkant: applicatiebeheer (ASL)
6. De aanbodkant: exploitatie met ITIL v2 ISDO 2000 of ITIL v3
7. Andere methoden bij inrichting: soorten en mogelijkheden
8. Praktisch inrichten van een ICT-organisatie
Deel 3: Sturing van ICT: alignement, governance en ICT management
9. Alignement, ICT-governance en het resultaat
10. Governance en management van ICT
11. Compliance, standardisatie, consolidatie en duurzaamheid
12. Omgaan met sourcing
Deel 4 Aspecten
13. Valuemanagement en kosten
14. Human resource management
15. Contracten, SLA's en catalogi maken en beheren
16. Management van de vertrouwelijkheid, betrouwbaarheid en continuïteit
Deel 5: Op weg naar morgen: in doel hetzelfde, in vorm verschillend
17. ICT management morgen: in doel hetzelfde, in vorm verschillend
Appendix A: Korte cases over de stof van een hoofdstuk
Appendix B: Lange cases voor opdrachten aan groepen
Appendix C: Opdrachten voor literatuurstudies
Appendix D: Definities en afkortingen
Appendix E: Literatuur
Appendix F: ITIL versie 2: Service support en Service delivery
Appendix G: Relevante websites
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan