ISO/IEC 20000 - Een introductie
Paperback Nederlands 2010 9789087535858Samenvatting
ISO/IEC 20000 is de eerste onafhankelijke bedrijfsstandaard voor het realiseren van kwaliteit in IT-servicemanagement. Veel organisaties die al deelsuccessen boeken met frameworks als ITIL, hebben de sprong gemaakt naar volledige compliance aan een internationale standaard. Zij hebben gemerkt welke baten de norm biedt:
- Een systematische aanpak van kwaliteit in IT-servicemanagement die de efficiënte op de werkplek verhoogt
- Een aanpak van servicemanagement die de concurrentiepositie op de markt versterkt
- De marketingvoordelen van het ISO/IEC-certificeringsstempel
- Steeds meer klanten vereisen ISO/IEC 20000-compliance van hun leveranciers
- Individuele examen- en trainingsprestaties die de brede corporate compliance ondersteunen
Deze baanbrekende nieuwe publicatie werpt licht op de standaard en beslaat de scope van ISO/IEC 20000 en de basis die het biedt voor een kwaliteitmanagementsysteem. Het beschrijft de basisprocessen en -functies van IT- servicemanagement, waardoor de lezer een overzicht krijgt van wereldwijd erkende concepten en defities. Aan de hand hiervan beschrijft het de basis-bouwstenen van de standaard, die binnen elk servicemanagement -framework kunnen worden gebruikt-al of niet ITIL.
Deze officiële gids is de internationale, gezaghebbende leidraad bij de belanghebbende wereldwijde standaard en omvat de volgende informatie:
- De principes van IT-servicekwaliteitsmanagement
- De positionering van ISO/IEC 20000 in IT-service
- De specificaties en praktische richtlijnen van ISO/IEC 20000
- De benchmark van itSMF Nederland
- Voorbereiding op het examen ISO/IEC 20000-Founndation
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
Dankwoord
1. Introductie
-Hoe u dit boek kunt gebruiken
-Gebruikte terminologie
2. De principes van servicekwaliteitsmanagement
-Inzicht in kwaliteit
-Inzicht in service
-Inzicht in IT- servicemanagement
-Inzicht in processen
-Inzicht in continue verbetering
3. Inzicht in de positie van ISO 20000 in IT-servicemanagement
-Inzicht in het landschap van normen en frameworks
-Inzicht in de concepten van certificeringspractices
-Inzicht in het ISO 20000-concept
4. De specificaties en code of practice van ISO 20000
-Managen en verbeteren van ITSM-processen
-Beheersing van IT-services
-Aligment van IT en de business
-Levering van IT-services
-Support van IT-services
5. Het ISO/IEC-Foundation examen
-Voorwaarden
-Examenvorm
-Klachten
-Examenvoorbereiding
-Voorbeeldvragen
Acroniemen
Bronnen
Index
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan