Muziekkwartier
Ontwikkelingsgericht muziek maken in de kinderopvang
Paperback NL 2018 1e druk 9789088508639Samenvatting
Vroeg starten met muziek zorgt voor een actiever brein. Er worden meer verbindingen gemaakt die positief uitwerken op de taal- en spraakontwikkeling en de sociale vaardigheden. De dagelijkse liedjes, klap- en beweegspelletjes zorgen voor oneindige uitdagingen en variaties, waarin de kinderen zich creatief, muzikaal en motorisch kunnen uiten. Via de stapsgewijze aanpak in dit boek is het nu voor elke opvang mogelijk om de basis van muziek met jonge kinderen zelf toe te passen.
Muziekkwartier neemt je mee op een muzikale ontdekkingsreis waarin leren en spelen volledig hand in hand gaan en het plezier de overhand heeft. Tientallen creatieve spelvormen met rammelaars, dansdoekjes, ritmestokjes, trommels, maar ook dozen en blokken zorgen het hele jaar door voor uitdagend spel. Voor de ervaren pedagogisch medewerker is er uitbreiding te vinden doordat de auteur je meeneemt in een muzikaal creatieve gedachtegang. Door dagelijks een kwartier aan muzikaal spel te doen bereik je ontwikkelingsdoelen en inspireer je de kinderen in je groep tot uitdagend spel die ze in vrije speeltijd kunnen verwerken. Daarnaast gaat de auteur in op overgangen in de dag, de muziekhoek en muzikale tussendoortjes.
Handig extraatje: de gebruikte liedjes zijn terug te vinden op YouTube.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Hoe dit boek te gebruiken? 13
Hoofdstuk 1 Organisatie 15
Tip 1: Afspraken maken 15
Tip 2: De muziekkast 15
Tip 3: Financiën 15
Tip 4: Het muziekkleed 16
Tip 5: Het vaste moment 16
Tip 6: Ambassadeur muziek 16
Tip 7: Inspiratie 16
Tip 8: Afspeelapparatuur 16
Tip 9: Samen spelen 17
Tip 10: Muziek in het pedagogisch beleidsplan 17
Tip 11: Ouderavond 17
Hoofdstuk 2 Het Muziekkwartier opbouwen 19
2.1 De basis: het Muziekkwartier in je groep 19
2.1.1 Begroetingsliedje 22
2.1.2 Rustige activiteit 23
2.1.3 Klapspel 25
2.1.4 Beweegspel 33
2.1.5 Themaspel met muzikaal materiaal 36
2.1.6 Luistermoment en afsluiting 44
2.2 Je Muziekkwartier met de kinderen 46
2.2.1 Voorbeeldschema Muziekkwartier in de babygroep 47
2.2.2 Voorbeeldschema Muziekkwartier in de dreumesgroep 50
2.2.3 Voorbeeldschema Muziekkwartier in de peutergroep 53
2.2.4 Voorbeeldschema Muziekkwartier in de verticale groep 56
Hoofdstuk 3 Doelstellingen bij het bepalen van je activiteiten 59
3.1 Observeren en gelegenheid scheppen 59
3.2 Inspelen op de ontwikkeling van één kind 62
Hoofdstuk 4 Muziek & Motoriek 63
4.1 Welke muziek? Welke leeftijd? 63
4.1.1 Het juiste tempo om de beweging te kunnen uitvoeren 65
4.2 Aansluiten bij het ontwikkelingsniveau 67
4.3 Basisactiviteiten bij muziek en motoriek 68
4.3.1 Het Muziek/stop-spel 69
4.4 Voorbeeldfunctie 70
4.5 Bewegingsliedjes 72
4.6 Vrij bewegen op muziek 75
4.7 Dansen in de kring 76
4.8 Omgaan met de fysieke energie 78
Hoofdstuk 5 Zingen 79
5.1 Eerst even dit 79
5.2 Samen zingen 80
5.3 Geluidenliedjes 81
5.4 Zingen op kindhoogte 82
5.5 Herhalen, herhalen en… variatie 83
5.6 Muzikale snacks 83
5.7 Welke liedjes kies je? 88
5.8 Acteren 88
5.9 Tips voor jezelf 90
Hoofdstuk 6 Muzikaal spelmateriaal 91
6.1 Wat is geschikt muzikaal spelmateriaal? 92
6.2 Iedereen hetzelfde 93
6.3 Herhaling… en variatie 94
6.4 Heel veel speelmanieren voor elke leeftijd en elk niveau 94
6.4.1 Schudeieren 98
6.4.2 Dansdoekjes 101
6.4.3 Trommels 103
6.4.4 Dozen/ doosjes 105
6.4.5 Ritmestokjes 107
6.4.6 Grote lap van organza, niet-doorzichtige stof of tricot 109
6.5 Creatief met ander materiaal 112
Hoofdstuk 7 De muziekhoek 115
7.1 De functie van de muziekhoek 115
7.2 De tijdelijke muziekhoek 116
7.3 De vaste muziekhoek 116
7.4 Muzikaal experimenteren in de muziekhoek 117
7.5 Zonder geluidsoverlast 117
Hoofdstuk 8 Muziek door de dag heen 119
8.1 Dagelijkse rituelen in een muzikaal signaal 119
8.2 Vaste overgangsrituelen 120
8.3 Verzorgingsspelletjes 124
8.4 Aanraakspel onderling 125
8.5 Groepsvorming 126
Hoofdstuk 9 Zelf teksten verzinnen 129
9.1 Teksten verzinnen op een bestaande melodie 129
9.2 Kleine variaties in de tekst 130
9.3 Zingend de aandacht vasthouden / aandacht trekken 131
Hoofdstuk 10 Muzikale momenten 133
10.1 Livemuziek: mogelijkheden die iedereen kan doen 133
10.2 Luistermoment creëren 136
Bijlagen
Bijlage 1: Liedjes-inspiratielijst 141
Bijlage 2: Lijst van muzikaal spelmateriaal 181
Bijlage 3: Basisschema om zelf in te vullen 187
Dankwoord 189
Geraadpleegde bronnen 190
Over de auteur 191
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan