Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Boeken
  • Managementboeken
  • Summaries
  • Alle boeken
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Periodieken
  • Uw periodieken
  • Ons assortiment
Boekseries
  • Uw serieabonnementen
  • Ons assortiment
Online magazine
  • Actueel
  • Interviews
  • Opinie
  • Recensies
  • Alle artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Coaching en trainen Coachende gespreksvoering
Coachende gespreksvoering
Coachende gespreksvoering
Wim Donders Wim Donders is coach en trainer in gespreksvoering. Hij was jarenlang docent gespreksvoering en coach aan de Fontys Hogeschool Personeel en Arbeid in Tilburg, nu: HRM en Psychologie. Meer over Wim Donders
Coachboek van het decennium Justin van Lopik 15 october 2013 Onorthodoxe interventies bij coachen van Cobi Brouwer, dat in 2002 uitkwam bij Boom/Nelissen, is na een verkiezing via Nobco en het Tijdschrift voor Coaching uitgeroepen tot beste coachingboek van het afgelopen decennium. Lees het volledige artikel
Wim Donders e.a.

Coachende gespreksvoering

Paperback Nederlands 2016 9789089537270
2 beoordelingen
Verkooppositie 2174
Verwachte levertijd ongeveer 4 werkdagen
39,95
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

'Coachende gespreksvoering' bouwt voort op 'Praktische gespreksvoering' waarin Wim Donders de basisvaardigheden voor gespreksvoering beschrijft. Pas als je de kunst van het luisteren in de vingers hebt en daarbij de techniek beheerst van samenvatten en doorvragen, kun je kiezen voor een methode.

In dit boek wordt een aantal veelgebruikte coachingsmethodes theoretisch en praktisch uiteengezet. Wim Donders is er als redacteur in geslaagd om een aantal ervaren coaches bij elkaar te brengen, die ieder hun eigen expertise beschrijven op hun terrein. Van elke methode worden stap voor stap de principes uitgelegd. Met oefeningen in het boek en op de website krijg je de vaardigheden onder de knie die een coach nodig heeft. Na deze kennismaking kun je kiezen voor de methode die past bij jou en die past bij de vraag van de coachee.

Deze herziene derde druk is uitgebreid met twee coachingsmethodes die de laatste jaren actueler worden in de coachingswereld: 'Coaching bij verlies' en 'Conflictcoaching'. Op grond van uitkomsten van een onderzoek onder gebruikers is het hoofdstuk 'Criteriumgericht interviewen' naar de website verplaatst.

- Coachen: Inge van de Vorst
- Oplossingsgericht werken: Dick J. van Dijk en Louis Cauffman
- Coachen bij verlies: Jakob van Wielink en Leo Wilhelm, m.m.v. Heidi van den Hout
- NLP (Neuro-Linguïstisch Programmeren): Peter Dalmeijer
- RET (Rationeel-Emotieve Training): Wouter Backx en Theo IJzermans
- Mediation: Lambert Boot
- Motiverende gespreksvoering: Tom Boves en Fraukje Kolle
- Systeemtheorie en coaching: Theo Bruekers
- Conflictcoaching: Francine ten Hoedt
- Biografisch werken met de HSF-methode: Wim Donders

Specificaties

ISBN13:9789089537270
Trefwoorden:coachen, coaching, persoonlijke effectiviteit, gespreksvoering
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:390
Uitgever:Boom Uitgevers Amsterdam
Druk:3
Verschijningsdatum:9-6-2016
Hoofdrubriek:Coaching en trainen

Lezersrecensies

4.5 van de 5
2 stemmen
1
1
0
0
0
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

nieuws
Coachboek van het decennium
Justin van Lopik 15 oktober 2013 Onorthodoxe interventies bij coachen van Cobi Brouwer, dat in 2002 uitkwam bij Boom/Nelissen, is na een verkiezing via Nobco en het Tijdschrift voor Coaching uitgeroepen tot beste coachingboek van het afgelopen decennium.
Artikel lezen
Alle interviews en artikelen (1)

Over Wim Donders

Wim Donders is coach en trainer in gespreksvoering. Hij was jarenlang docent gespreksvoering en coach aan de Fontys Hogeschool Personeel en Arbeid in Tilburg, nu: HRM en Psychologie. Momenteel heeft hij een eigen bedrijf en begeleidt hij mensen die vragen hebben over hun leven of werk met gesprekken in combinatie met andere methodes. Ook geeft hij trainingen die aansluiten bij zijn boeken.

Andere boeken door Wim Donders

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Voorwoord bij de eerste druk
Voorwoord bij de derde druk

1. Inleiding (Wim Donders)
1.1 Het woord coach
1.2 Wat is het gebied van coaching?
1.3 Eén gesprek
1.4 Een aantal gesprekken
1.5 Speciale methode
1.6 Keuze voor tien methodes
Literatuur

2. Coachen (Inge van de Vorst)
2.1 Wat is coachen?
2.2 Wat is coachen niet?
2.3 Welke vaardigheden zet ik in als coach?
2.4 Welke coachingsinstrumenten zet ik in?
2.5 Hoe verloopt het proces van coaching?
2.6 Ethiek en beroepsverenigingen
Literatuur

3. Oplossingsgericht werken in de beroepspraktijk (Dick J. van Dijk en Louis Cauffman)
3.1 Maatwerk
3.2 Luisteren
3.3 Basisregels
3.4 Non-specieke variabelen
3.5 Meesterlijke voorbeelden
3.6 Tot besluit
Literatuur

4. Coachen bij verlies: in gesprek over het verlies achter de coachingsvraag
4.1 Werken met verlies in coaching
4.2 De thema’s van verlies bij elkaar: de Transitiecirkel
4.3 Contact maken, het eerste thema op de Transitiecirkel
4.4 Hechten en intimiteit, het tweede en derde thema op de Transitiecirkel
4.5 Afscheid nemen, het vierde thema op de Transitiecirkel
4.6 Rouwen, het vijfde thema op de Transitiecirkel
4.7 Betekenis geven, het zesde en laatste thema op de Transitiecirkel
4.8 De aanpak: hoe gaat de coach te werk?
4.9 Tot slot
Literatuur

5. Coachen naar blijvende verandering met behulp van NLP - De coach als leverancier van hulpbronnen (Peter Dalmeijer)
5.1 Wat is NLP?
5.2 De studie naar succes
5.3 Vooronderstellingen van NLP
5.4 NLP in coaching
5.5 Zintuiglijke waarneming als sleutel
5.6 De (neuro)logische niveaus
5.7 Het herkaderen van hindernissen
5.8 Verankeren van hulpbronnen
5.9 Werken met tijdslijnen
5.10 Ten slotte

6. Ret-interventies bij coaching (Wouter Backx en Theo IJzermans)
6.1 Kenmerken van rationeel-emotieve training (RET)
6.2 Het gebruik van RET kan het coachingstraject verkorten
6.3 Bepaalde gedachten maken het mensen lastig
6.4 Stappen bij de verandering van niet-effectieve gedachten
6.5 Cognitieve theorieën over psychische problemen
6.6 Rationeel-emotieve training (RET)
6.7 De RET-stappen in A, B en C
6.8 Nog twee letters: de D van uitDagen en de E van Effectieve nieuwe gedachte
6.9 Andere cognitieve interventies
6.10 Interventies gericht op het gevoel
6.11Interventies gericht op het gedrag
6.12 Huiswerkopdrachten
6.13 Oefeningen
Literatuur

7. Mediation (Lambert Boot)
7.1 Wat is mediation?
7.2 Voorgeschiedenis
7.3 Interne en externe mediators
7.4 Voor- en nadelen van mediation
7.5 De rol van de mediator
7.6 Onderhandelen
7.7 Het mediationproces
7.8 Valkuilen
7.9 Oefeningen
Literatuur

8. Motiverende gespreksvoering en gedragsverandering: omgaan met ambivalentie (Tom Boves en Fraukje Kolle)
8.1 Inleiding/motiveren voor verandering
8.2 Contact maken en contact houden
8.3 De cliënt formuleert het doel
8.4 De cliënt formuleert een actieplan
8.5 Stap voor stap verder
8.6 Oefeningen
Literatuur

9. Systeemtheorie en coaching (Theo Breukers)
9.1 Een inleiding op het begrip systeemtheorie
9.2 Het begrip systeem
9.3 De vijf axioma's van Watzlawick
9.4 Hoe gaat een coach te werk?
Literatuur

10. Conflictcoaching
10.1 Over conflicten
10.2 Conflictescalatie
10.3 De vaardigheden van de conflictcoach
10.4 Instrumenten bij het coachen op conflicten
10.5 Besluit
Literatuur

11. Human Social Functioning-methode als vorm van biografisch werken: het levensfragmentengesprek ( Wim donders)
11.1 Biografische werken
11.2 Het levensfragmentengesprek
11.3 Stap 1: een gebeurtenis van de cliënt van de afgelopen dag
11.4 Stap 2: een gebeurtenis van de cliënt op achtjarige leeftijd
11.5 Stap 3: de dialoog tussen de achtjarige en de cliënt nu
11.6 Stap 4: de dialoog tussen cliënt nu en de cliënt over tien jaar
11.7 Stap 5: Het trekken van lijnen, de actiestap en de afronding
11.8 Oefeningen

Literatuur
Register
Over de auteurs

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Ethiek: de basis
    Wieger van Dalen
    Ethiek: de basis
    € 35,95
  • Ethiek in sociaal werk
    Jacquelien Rothfusz
    Ethiek in sociaal werk
    € 40,95
  • Leren (en) doceren in het hoger onderwijs
    Ton Kallenberg
    Leren (en) doceren in het hoger onderwijs
    € 49,95
  • De organisatie als hulpmiddel
    Klaas Schermer
    De organisatie als hulpmiddel
    € 36,95
  • Tussen toets en bestuur
    P.J.J. Zoontjens
    Tussen toets en bestuur
    € 39,00
  • Images of design thinking
    Rianne Valkenburg
    Images of design thinking
    € 33,50

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2021 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Coachende gespreksvoering

        Coachende gespreksvoering
        Wim Donders
        /