Filip Dochy is als hoogleraar ‘Research on Learning & Development and Corporate Training’ werkzaam aan het Centrum voor Professionele Opleiding en Ontwikkeling en Levenslang Leren van de KU Leuven.
Meer over de auteursBouwstenen voor high impact learning
Het leren van de toekomst in onderwijs en organisaties
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789089538482Samenvatting
De opleidingsagenda in Nederland en Vlaanderen wordt sterk bepaald door de drang naar verhoogde inzetbaarheid en flexibiliteit. Maar dit doel leek de voorbije decennia te ambitieus.
In 'Bouwstenen voor High Impact Learning' wordt een model geschetst voor toekomstig leren en opleiden, uitgaande van de huidige knowhow over wat impact heeft als we écht willen leren. Naast de zeven bouwstenen van het model worden noodzakelijke contextfactoren toegelicht, zoals een ander toezicht, minder controle en de professionaliteit van trainers, docenten en de organisatie.
Dit boek is bedoeld voor bedrijf, onderwijs, opleidingen, en andere leercontexten:
- Professionals in het onderwijs;
- Beleidsmakers;
- Schoolleiders;
- Studenten van lerarenopleidingen en onderwijswetenschappen;
- Leerkrachten primair, secundair en hoger onderwijs;
- Professionals in Learning & Development in bedrijven, business units en Human Resource Development;
- Professionals, learning companies, consultancy in L&D.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Inneke Berghmans
Over Anne-Katrien Koenen
Over Mien Segers
Inhoudsopgave
Leren en ontwikkeling anno 2015
1. Opleiding, leren en ontwikkeling in de jaren 2000
1.1 Innovaties in leren en onderwijs in Vlaanderen en Nederland
1.2 Waarom kunnen zij wel wat wij niet kunnen? Tien geheimen van een up-to-date opleiding
1.3Learning Analytics: problemen en uitdagingen voor Leren & Ontwikkeling in organisaties anno 2015
2. Het HILL-model
2.1 Bouwsteen: urgentie, hiaat & probleem
2.2 Bouwsteen: zelfmanagement & learner agency
2.3 Bouwsteen: coöperatie, interactie & coaching
2.4 Bouwsteen: hybride leren
2.5 Bouwsteen: actie & kennisdeling
2.6 Bouwsteen: flexibele leerruimte
2.7Bouwsteen: Assessment as Learning & Assessment for Learning
3. High Impact Learning that Lasts: aanpak voor de toekomst
Literatuur
Register
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan