Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De rekbare waarheid

Over de objectiviteit van betrokken journalistiek

Paperback Nederlands 2014 9789089647108
Verkooppositie 1080
Dit product is niet meer leverbaar
25,99

Samenvatting

Journalisten hebben er vaak moeite mee in hun werk hun eigen waarden, wereldbeeld of politieke overtuiging door te laten klinken. Ze zijn bang dat hun objectiviteit ter discussie komt te staan. Betrokken journalisten zijn nu eenmaal snel verdacht en worden door collega's met argusogen bekeken. Ze zouden niet boven de partijen staan en feiten verdraaien; en hun politieke overtuiging, mensbeeld of levensbeschouwelijke visie laten prevaleren boven waarheidsvinding.

'Er bestaan geen katholieke aardbevingen of protestantschristelijke overstromingen,' zo onderstreepte Carel Kuyl, hoofdredacteur van NOVA, zijn afkeer van betrokken journalistiek. Maar zijn 'neutrale' journalisten wel zo veel objectiever dan betrokken collega's? Waarom moet een journalist altijd boven de partijen staan? Mediadirecteur Taco Rijssemus (KRO/NCRV en RKK) laat in dit boek zien dat journalistieke betrokkenheid niet haaks staat op objectiviteit. Betrokken journalisten brengen volgens hem zelfs onderbelichte kanten van de werkelijkheid in beeld. Zo komen er feiten, inzichten en interpretaties boven water, die hun 'neutrale' collega's het publiek onthouden.

Specificaties

ISBN13:9789089647108
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:330
Druk:1
Verschijningsdatum:20-11-2014

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Taco Rijssemus

Taco Rijssemus is mediadirecteur van de KRO/NCRV en RKK. Rijssemus is verantwoordelijk voor een groot aantal journalistieke programma's zoals Altijd Wat, Brandpunt, Eén op Eén, Reporter en De ochtend op Radio 1

Andere boeken door Taco Rijssemus

Inhoudsopgave

Inleiding

1. Het professiemodel van de pers
2. Het objectieve journalistieke weten
3. Een kritiek op het professiemodel van de pers
4. Een kritiek op het objectieve journalistieke weten
5. Het betrokken model van de pers
6. Het betrokken journalistieke weten
7. Toepassingen van het betrokken journalistieke weten
8. Conclusie

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De rekbare waarheid