Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Procesregie

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2011
Verkooppositie 4235107 dagen in de top 100
Direct te downloaden

Samenvatting

Over het boek
Complexe vraagstukken zijn binnen organisaties aan de orde van de dag. Om ze tot een goed einde te kunnen brengen, moet vooraf worden nagedacht over de beste aanpak. Dat klinkt heel logisch, maar in veel gevallen gaat het daar al mis. Vaak wordt namelijk direct gekozen voor of gestuurd op een projectmatige aanpak, terwijl het vraagstuk een procesmatige aanpak vereist. Met als gevolg dat veel projecten - en dus eigenlijk processen - vroeg of laat vastlopen.

Procesregie laat zien wanneer een procesmatige aanpak nodig is en hoe u daarbij zo kunt sturen dat er bij alle partijen ook echt draagvlak voor een besluit ontstaat.

Dees van Oosterhout beschrijft op een heldere en boeiende manier:
- wat procesregie inhoudt en wat de verschillen met een projectmatige aanpak zijn
- welke eigenschappen een goede opdrachtgever en procesregisseur in huis moeten hebben
- hoe een optimale relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer kan ontstaan
- welke tien stappen cruciaal zijn om een proces goed op te starten

Het boek bevat daarnaast verschillende interactieve werkvormen van Thiagi, die helpen om in bijeenkomsten met grotere groepen tot snelle informatie-uitwisseling en besluitvorming te komen. De vijf inspirerende cases aan het eind bieden een kijkje in de keuken van organisaties die procesregie op een succesvolle manier hebben ingezet. Daarmee hebt u de sleutel tot gedragen besluitvorming in handen!

Specificaties

ISBN13:9789089650887
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:160
Druk:1
Verschijningsdatum:30-5-2011

Expertrecensies (2)

Judy Bos - de Ruijter | 16 juni 2011
'Procesregie' van Dees van Oosterhout geeft inzicht in de verschillen tussen procesmatige en een projectmatige aanpak. Wat is de sleutel van het succesvol realiseren van complexe vraagstukken? Procesregie creëert eerst gedragen besluitvorming tussen de diverse samenwerkende organisaties voordat een projectmatige aanpak gestart kan worden.Lees verder
Perry Oostrum | 17 februari 2011
Complexe vraagstukken zijn binnen organisaties aan de orde van de dag. Om ze tot een goed einde te brengen, moet vooraf worden nagedacht over de beste aanpak. Dat klinkt heel logisch, maar in veel gevallen gaat het daar al mis. Vaak wordt namelijk direct gekozen voor of gestuurd op een projectmatige aanpak, terwijl het vraagstuk een procesmatige aanpak vereist.Lees verder

Lezersrecensies

4.5 van de 5
17 stemmen
13
2
0
2
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (4)

nieuws
Zing, lach en bewonder
Justin van Lopik 18 juni 2013 Mensen op een leuke manier laten leren, en hen in beweging brengen. Dat is waar het om draait bij Procesregie. Dees van Oosterhout schreef er de boeken Procesregie en Procesinterventies over. Daarin werden de theorie en de mogelijke interventies uit de doeken gedaan. En nu is er dan ook een derde deel van het drieluik: Toolkit Procesregie – Hoe je mensen beweegt naar resultaat, dat Van Oosterhout maakte met Thea Draijer. 31 Mei werd het ten doop gehouden, tijdens een masterclass procesregie in het Eye Filmmuseum te Amsterdam.
geboekstaafd
De top 3 van Dees van Oosterhout
Nienke van Oeveren 12 april 2013 Dees van Oosterhout werkt als directeur en eigenaar van Van Oosterhout Adviesgroep BV, een landelijk bureau voor Procesregie, teambuilding en organisatieadvies. In Procesregie beschrijft ze de essentie van het vak. In Procesinterventies, een vervolg op het eerste boek, staan praktische vragen centraal. Welke 3 boeken inspireren haar?
nieuws
Verbinden binnen processen
Nienke van Oeveren 4 december 2012 Procesregie is een vak waarvoor we niet goed opgeleid zijn.’ Dees van Oosterhout doet daar wat aan met haar boeken Procesregie en Procesinterventies. Dit tweede boek presenteerde zij in het hoofdkantoor van ProRail. Met verbinding als centraal thema.
interview
Dees van Oosterhout: ‘Goede procesregisseurs kunnen verschil maken voor overheid én bedrijfsleven’
Hans van der Klis 2 november 2010 Zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven is een groeiende behoefte aan mensen die regie durven en kunnen nemen, is de overtuiging van Dees van Oosterhout. Bij de overheid omdat de taak van overheidsinstanties in toenemende mate is gelegen in het overbruggen van maatschappelijke tegenstellingen, in het bedrijfsleven omdat het succes afhankelijk is van de mate waarin bedrijven in staat zijn hun wensen af te stemmen op de omgeving. In haar boek Procesregie beschrijft Van Oosterhout hoe mensen in overheid en bedrijfsleven de complexe vraagstukken met veel belangentegenstellingen zouden moeten oppakken.
Alle interviews en artikelen (4)

Over Dees van Oosterhout

Dees van Oosterhout werkt als directeur/eigenaar van Van Oosterhout Adviesgroep BV, een landelijk bureau voor procesregie, teambuilding en organisatieadvies. Het bureau is vormgegeven is in een netwerkstructuur, waardoor het in staat is maatwerk te leveren aan o.a. waterschappen, departementen, provincies, gemeenten en woningcorporaties. Van Oosterhout Adviesgroep geeft trainingen op het gebied van teambuilding procesregie én is in te huren als extern procesregisseur. Het bureau is gespecialiseerd in interactieve besluitvormingswerkvormen met grote groepen. Het bureau werkt hiervoor samen met de Thiagi-group uit de VS. Ze is auteur van de boeken 'Procesregie' en' Procesinterventies' en schreef de teksten voor de 'Toolkit Procesregie'.

Andere boeken door Dees van Oosterhout

Inhoudsopgave

Foreword

Inleiding

Hoofdstuk 1: Procesregie als sleutel
1.1 De kern van procesregie
1.2 De kenmerken van een procesmatige aanpak
1.3 De kenmerken van een projectmatige aanpak

Hoofdstuk 2: Het spel tussen opdrachtgever en procesregisseur
2.1 De eigenschappen van een goede opdrachtgever
2.2 De eigenschappen van een goede procesregisseur
2.3 Het opdrachtgever-opdrachtnemergesprek
2.4 Echt contact maken

Hoofdstuk 3: De creatieve sturing van een proces
3.1 Toewerken naar verankering
3.2 Het procesplan in 10 stappen

Hoofdstuk 4: Negen interactieve werkvormen
4.1 Kennismaking en climate setting
4.2 Informatie-uitwisseling en besluitvorming
4.3 Afsluiting

Hoofdstuk 5: Procesregie in de praktijk
5.1 'Inburgering' ingeburgerd in gemeenten
5.2 Een dijk van een team
5.3 Hoe Zeeland ons Koniginnedag weer teruggaf
5.4 De Stékkenbé.rreg: daor wi'k woo.ne!
5.5 Oog in oog met de Afrikaanse natuur

Literatuur

Dankwoord

Index

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Procesregie