Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Waarom doen we dit eigenlijk? - De businesscase (business case) als succesfactor voor projecten

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2011 9789089650948
Voormalig top 100Totaal 84 dagen
Direct te downloaden

Samenvatting

Problemen tijdens de uitvoering van projecten ontstaan vaak al voordat deze projecten beginnen. Te hoge verwachtingen ontstaan door overschatting van de opbrengsten en onderschatting van de risico's. Ook kunnen onnodige discussies over details ontstaan door onduidelijkheid over wat het project uiteindelijk moet opleveren. Daarom is een goede businesscase een noodzaak voor elk project.

Een goede businesscase is niet alleen de verantwoording van een project als basis voor besluitvorming, maar ook een krachtig hulpmiddel om leiderschap te versterken en de besturing van een project te verbeteren. De kern van een sterke businesscase is een oneliner: een helder antwoord op de vraag waarom een project nodig is.

'Waarom doen we dit eigenlijk?' vertelt hoe u een businesscase maakt en laat met aansprekende praktijkvoorbeelden van succes en falen van projecten zien hoe je een businesscase gebruikt.
Bijvoorbeeld:
-als basis voor succesvolle projectcommunicatie;
-om gebruikersinbreng in goede banen te leiden;
-om lastige kwesties op te lossen;
-om draagvlak te creëren voor de invoering van het projectresultaat;
-als richtinggevend stuurinstrument.

Een gemakkelijk leesbaar boek voor managers en bestuurders die betrokken zijn bij de besturing van en besluitvorming over projecten, maar ook voor programmamanagers, projectmanagers en hun adviseurs.

Specificaties

ISBN13:9789089650948
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:297
Druk:1
Hoofdrubriek:Projectmanagement
ISSN:

Expertrecensies (2)

recensie
Waarom doen we dit eigenlijk? - De businesscase als succesfactor voor projecten
Projectleider-Worden.nl | 11 juli 2011
'De businesscase'. Geen andere term is de afgelopen jaren zo sterk in opkomst geweest in project- en programmaland als 'de businesscase'. Geen andere term heeft de afgelopen jaren projectmanagers en opdrachtgevers aangezet tot het produceren van complete boekwerken, al dan niet 'geholpen' door een template. Want, een goede businesscase is dé succesfactor voor een project. Maar, projecten falen nog steeds. Klaarblijkelijk snappen we er niets van. We hadden nu toch 'een businesscase'? Dagen hebben we gespendeerd aan het invullen van die template! Michiel van der Molen schiet verward Nederland te hulp. In zijn boek 'Waarom doen we dit eigenlijk?' vertelt hij niet alleen wat een goede businesscase is, maar vooral ook hoe je de businesscase tot een echte succesfactor van jouw project maakt. Een prima en makkelijk toegankelijk standaardwerk is geboren.
Lees verder
recensie
Waarom doen we dit eigenlijk? - De businesscase als succesfactor voor projecten
Ton Horrevorts | 18 mei 2011
Een goede businesscase is onontbeerlijk voor het welslagen van een complex project. Zo'n businesscase geeft de motivatie van het project aan en legt uit wat de relatie is tussen het project en de doelstellingen van de organisatie. In het document waarin deze motivatie uiteen wordt gezet, worden kosten, baten en risico's zo goed mogelijk onder woorden gebracht. Het belang van de businesscase is benadrukt in 'Waarom doen we dit eigenlijk? De businesscase als succesfactor voor projecten' van adviseur Michiel van der Molen die zich gespecialiseerd heeft in de inrichting van projectmanagement in organisaties.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
4 stemmen
4
0
0
0
0

Interviews en artikelen (1)

interview
Michiel van der Molen: ‘Wees duidelijk over je doelstellingen’
Ben Kuiken 20 april 2011 Waarom doen we dit eigenlijk? van Michiel van der Molen is een boek over de businesscase als succesfactor voor projecten. En dan bedoelt de auteur niet het lijvige document waarin het project tot in detail staat beschreven, maar een heldere oneliner over het waarom van het project. ‘Een document van twintig pagina’s kun je niet uitdragen.’

Over Michiel van der Molen

Michiel van der Molen (1955) houdt zich bezig met verandering. Hij werkte na zijn studies Bouwkunde, Spaans en ICT in uiteenlopende branches in verschillende landen aan veranderingen in de rollen van buurtopbouwwerker, projectleider, programmamanager, opdrachtgever, adviseur, docent, coach en auditor en als manager van projectmanagers. Sinds 2005 richt hij zich naast het schrijven van boeken op het geven van lezingen, trainingen en workshops. Hij werkt daarbij graag met praktijkvoorbeelden van deelnemers.

Andere boeken door Michiel van der Molen

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Waarom doen we dit eigenlijk? - De businesscase (business case) als succesfactor voor projecten