Bert den Boer is senior adviseur, trainer en coach. Hij werkt sinds 2000 zelfstandig en schreef meerdere boeken, waaronder Leef je verlangen, Echt contact – hoe zorg je ervoor dat het klikt?, Jij ook altijd! en Stop met Sociaal ondernemen.
Meer over de auteursStop met sociaal ondernemen
Peter Hobbelen over zakelijk sociaal ondernemen
Gebonden Nederlands 2020 1e druk 9789090335988Samenvatting
Het onderscheidende en het bijzondere van dit boek is de persoonlijke zoektocht van Peter Hobbelen, CEO van de Confed Group. Aan bod komen zijn kwetsbaarheid, mislukkingen, tegenvallers en successen op het vlak van sociaal ondernemerschap.
Het is een boek over de paradox van sociaal ondernemen: succesvol zakelijk sociaal ondernemen betekent stoppen met sociaal ondernemen.
Het is een boek over de worsteling van sociale ondernemingen om vanuit schaalvergroting tot een bedrijfseconomisch verdienmodel te komen. En het is vooral een boek over de toegevoegde waarde en de voortrekkersrol die ondernemers kunnen spelen om werk te bieden aan de kwetsbare groep van mensen met een arbeidsbeperking.
Dit boek is geschreven vanuit urgentie, omdat iemand iets niet meer voor zichzelf kan houden. Het is een waarachtig verhaal, waarbij iemand zichzelf niet spaart en gelooft dat de lessen van zijn opgedane praktijkervaring een bijdrage kunnen leveren aan succesvol sociaal ondernemerschap.
De ervaringen en adviezen die daaruit voortkomen zijn bruikbaar voor een brede groep lezers, zowel startende als ervaren (sociale) ondernemers, opleidingsinstituten, docenten en studenten in het hoger onderwijs, (potentiële) investeerders, bankiers, beleidsmakers en politici op lokaal en landelijk niveau.
‘Peter Hobbelen verdient respect. Hij is een pionier avant la lettre en een van de weinigen die er echt in is geslaagd om duurzaam een succesvol sociaal bedrijf neer te zetten. Ik durf dat te zeggen, want ik heb er de afgelopen 22 jaar heel wat gezien, heel wat ondersteund en heel wat ten onder zien gaan.’ - Jos Verhoeven, directeur Start Foundation
‘Laat je vooral niet afschrikken door de tegendraadse titel van dit boek. Als een van de meest prominente sociaal ondernemers gaat omdenken wordt het interessant. Sociaal ondernemers, en zij niet alleen, kunnen nu profiteren van de ervaringen van Peter.’ - Mark Hillen, medeoprichter, bestuursvoorzitter en algemeen directeur van Social Enterprise NL
‘Sociaal ondernemers verbinden hun passie om de wereld mooier te maken met een zakelijke aanpak. Peter Hobbelen heeft die combinatie met succes bewezen in zijn onaflatende ambitie om kansen te creëren voor kwetsbare mensen met een arbeidsbeperking. Maar er zijn vele beren en valkuilen op de weg naar succes, daarover lees je in dit boek van een bijzondere ervaringsdeskundige!’ - Willemijn Verloop, Founder War Child, Social Enterprise NL and Social Impact Ventures
Specificaties
Lezersrecensies
Over Peter Hobbelen
Inhoudsopgave
Inleiding
Deel I
1 Over participatie gesproken
-het verschil tussen praktijk en theorie
2 Sociaal ondernemerschap
-wordt sociaal het nieuwe normaal?
Deel II
3 Accepteren dat iemand anders is
-waar een hazenlip toe kan leiden
4 Die Nachwuchsgruppe
-speciaaltjes zetten geen vuilniszak buiten
5 Een andere wereld
-hé, gij daar
6 De meewerkers
-waarom makkelijk leven als het moeilijk kan
7 Emma Safety Footwear
-avonturieren met investeerders
8 Confed Group
-terug naar het ideaalbeeld
9 Bijzonder beheer
-opschalen vraagt meer dan een kopje suiker
Deel III
10 Begeleiding start-ups
-en downs
11 Zakelijk sociaal ondernemen
-het nieuwe normaal
Tot slot
Epiloog
Over de auteur
Over de cartoonist
Bronvermelding
Boeken die tot inspiratie dienden
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan