

Hans Baaijens is natuurkundige en innovator met heel wat ervaring in de internationale R&D-afdeling van Philips Lighting.
Meer over de auteursCreativiteit
Probleemoplossend denken met de TRIZ-methode
Paperback Nederlands 2019 9789401462457Samenvatting
Je hoeft geen Nikola Tesla of Leonardo Da Vinci te zijn om creatief te denken! Met de TRIZ-methode leer je een probleem vanuit zo veel mogelijk verschillende perspectieven te benaderen en van daaruit nieuwe oplossingen te vinden. Aan de hand van een aantal principes waarmee ingenieurs vaak werken, leer je buiten de bestaande denkkaders te treden.
De TRIZ-methode is makkelijk, snel en breed toepasbaar op tal van problemen: niet alleen op technische, maar ook op sociale, maatschappelijke, politieke, organisatorische en alledaagse vraagstukken. En wanneer de eerste, spontane ideeënstroom opdroogt, gaat het creatieve proces dankzij de uitvindingsprincipes makkelijk nog een paar rondes verder.
Ingenieur, student, consultant, manager of productontwikkelaar: met het gedetailleerde stappenplan, de vele voorbeelden, opdrachten en denkhulpmiddelen kun je zelf meteen aan de slag. Creativiteit is bedoeld voor alle creatieve denkers (in opleiding) die niets meer aan het toeval willen overlaten.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Over Christoph Dobrusskin
Inhoudsopgave
1. Het creatief proces 15
1.1 Opsporing van het probleem/de behoefte 16
1.2 Probleemanalyse 16
1.2.1 Voor wie? 16
1.2.2 Wat is het probleem? 17
1.2.3 Hoe creëer ik (goede) oplossingen? 21
1.2.4 Ook belangrijk: wat zijn mijn hulpmiddelen? 22
1.3 Divergente fase 23
1.4 Convergente fase 25
1.5 Prototyping – testen/evalueren 28
1.6 Specificatie van concept/overdracht aan realisatiefase 29
2. De TRIZ-methode 31
2.1 Uitvindingsprincipes 31
2.1.1 Segmentatie 35
2.1.2 Uitnemen 36
2.1.3 Lokale kwaliteit 37
2.1.4 Samenvoegen 39
2.1.5 In elkaar passen 40
2.1.6 Voorafgaande actie 41
2.1.7 De omgekeerde weg 42
2.1.8 Dynamiek 44
2.1.9 Een andere dimensie 45
2.1.10 Een onverwachte zegen 46
2.1.11 Feedback 47
2.1.12 Zelfbediening 48
2.1.13 Een uitgebreider voorbeeld van een toegepast uitvindingsprincipe 49
2.2 Werking van TRIZ: twee voorbeelden 51
2.2.1 Dilemma 1: wonen in je droomhuis 51
2.2.2 Dilemma 2: studiereis 54
2.3 TRIZ is overal 56
2.3.1 TRIZ-uitvindingsprincipes in de natuur 56
2.3.2 TRIZ als evolutiemethode 57
2.3.3 Methoden voor creatief denken in cultuur 59
2.3.3.1 Cabaret: ‘The Netherlands welcomes Trump in his own words’ 59
2.3.3.2 Het verband tussen TRIZ en verhalen schrijven 60
2.3.4 TRIZ nog even samengevat 61
2.4 Verwante systematische methoden voor creatief denken 62
2.4.1 Design thinking 62
2.4.2 Systematic Inventive Thinking (SIT) 63
2.4.3 SCAMPER 65
2.4.4 Associatieve methoden voor creatief denken 69
3. TRIZ toegepast 73
3.1 Innovatie in actie: concrete voorbeelden 73
3.1.1 Voorbeeld 1: ‘PostNL helpt mee om ouderen langer zelfstandig thuis te laten wonen’ 73
3.1.2 Voorbeeld 2: ‘Verzekeraar CZ neemt de schulden van gezinnen uit Den Haag over’ 73
3.1.3 Voorbeeld 3: lichtsystemen krijgen een nieuwe toepassing 74
3.1.4 Voorbeeld 4: ledlamp die roder licht oplevert, als ze gedimd wordt 74
3.1.5 Voorbeeld 5: regensensor 75
3.1.6 Voorbeeld 6: ‘Udens ziekenhuis Bernhoven realiseert lagere omzet voor betere zorg’ 75
3.1.7 Voorbeeld 7: ‘Start-up Usono uit Eindhoven gaat samenwerking met UMC Utrecht aan’ 75
3.1.8 Voorbeeld 8: flexibele verlichting voor basisscholen 76
3.1.9 Voorbeeld 9: huiskamerverlichting met smart lighting 77
3.1.10 Voorbeeld 10: wekkerlamp 77
3.1.11 Voorbeeld 11: groene-energieopwekking 77
3.1.12 Voorbeeld 12: zelfrijdende auto 78
3.1.13 Niet-technische voorbeelden 79
3.2 Opdrachten 79
3.3 Mogelijke oplossingen 86
3.3.1 Antwoorden ‘TRIZ in de natuur’ 86
3.3.2 Antwoorden ‘Innovatie in actie’ 86
3.3.3 Antwoorden ‘Opdrachten’ 88
Slotwoord 95
Verwijzingen 96
Bijlage: Handleiding probleemanalyse 99
Over de auteurs 100
Dankwoord 103
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan