

Herman Konings (1964) is licentiaat in de theoretische psychologie en hij is trendwaarnemer van beroep.
Meer over Herman KoningsGap the mind
De impact van mindblowing gebeurtenissen op mens, markt en maatschappij
Paperback Nederlands 2021 9789401475426Samenvatting
Lonkt het nieuwe normaal of keren we snel terug naar het oude vertrouwde? Het antwoord lijkt me niet in 'we', maar in 'wie' te vinden.
In zijn zevende boek onderzoekt de bekende trendanalist Herman Konings de impact van een (pandemische) crisis op de menselijke geest en – bij uitbreiding - op markt en maatschappij.
Historici, antropologen en sociologen weten al lang dat aardverschuivende crisissen in staat zijn om sluimerende beschavingsprocessen te versnellen. De onwerkelijke ervaring van een samenleving-op-slot laat diepe sporen na, maar stelt de menselijke geest in staat zich open te stellen voor nieuwe inzichten, attitudes, gedragingen en uitdagingen.
'Gap the Mind' gaat dieper in op die geestverruiming en onderzoekt hoe consu-mensen beschavingsprocessen die al aan de gang zijn, zoals duurzaamheid, gezondheid, bescherming, kennis, digitalisering, urbanisering, globalisering, individualisering en ID-shift een turboboost geven. Kortom, dit is een boek over veerkracht en zelftransformatie in het 'intervirum'.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Check-in: un peu moins de tests (Klaas Fremaut) 11
1 PSYFI 13
2 WAT GEBEURT ER NA WAT ER GEBEURDE? 23
The future was better — Dennis Claus 48
3 BESCHAVINGSPROCESSEN OP STEROÏDEN 53
1 Individualisering 62
2 Vloeibare identiteit 69
3 Mobiliteit 87
4 Urbanisatie 98
5 Veiligheid 119
6 Gezondheid 131
7 Globalisering 150
8 Duurzaamheid 162
9 Kennis 192
10 Verbinding 208
Bewust reizen verrijkt — Vincent Nijs 222
4 VEERKRACHT EN WEERKLANK 227
Clean Cosmopolitan — An Bogaerts 242
5 PURPOSE POSE 245
Bye bye boomers — Lander Janssens 264
Check-out: le futur se répète 269
Ere wie ere toekomst 291
Play it again, Sam 292
Webwijs 293
Bronnen 294
Fotoverantwoording 296
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan