Rianne Neering,
Tjitske Bergsma
Nieuwe onderwijsruimte
Creëer ruimte voor eigenaarschap met onderwijs in units, leerpleinen of domeinen
Paperback Nederlands 2021 9789401481205Op voorraad | Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
Samenvatting
Nieuwe onderwijsruimte is een handboek voor het geven van onderwijs in units, leerpleinen of domeinen. Het boek biedt handvatten voor (startende) leraren, voor teams en voor schoolleiders om het traditionele klassikale onderwijssysteem los te laten.
Het boek geeft inzicht in hoe je ruimte creëert voor eigentijdse onderwijswaarden zoals eigenaarschap en zelfsturing van leerlingen, leraren en schoolleiders. Ondersteund met onderwijskundige theorieën is het geschreven vanuit de praktijk, voor de praktijk.
Specificaties
ISBN13:9789401481205
Trefwoorden:onderwijs, eigenaarschap
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:187
Uitgever:LannooCampus
Druk:1
Verschijningsdatum:1-12-2021
Hoofdrubriek:Schoolboeken
ISSN:
Lezersrecensies
Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
Inleiding 9
DEEL 1 HET FUNDAMENT 13
1. Pedagogiek als basis 14
1.1 Een ontwikkelingsgerichte cultuur 14
1.2 Ingrediënten voor motiverend onderwijs 16
1.3 Mensbeeld 17
1.4 Het geheim van de leraar 20
1.5 Zoeken naar een nieuw systeem 22
1.6 Samenvatting 24
2. Wat is een domein? 26
2.1 Een eigentijds klaslokaal 26
2.2 Een school zonder bel 30
2.3 Samenvatting 33
DEEL 2 EIGENAARSCHAP VAN LERAREN 35
3. Teams als bouwsteen 36
3.1 Het team is een voorbeeld 36
3.2 Hoe vorm je goede teams? 38
3.3 Leidinggeven aan eigenaarschap 41
3.4 Een helpende structuur 46
3.5 Samenvatting 50
4. Teamteachen 52
4.1 Wat is teamteachen? 52
4.2 Waarom teamteachen? 55
4.3 Voorwaarden om samen te werken 58
4.4 Samen beslissen – hoe doe je dat? 63
4.5 Een spannende samenwerking 70
4.6 Voorbeelden die bijdragen aan een open, reflectieve en verbindende cultuur binnen teams 73
4.7 Mag ik jou feedback geven 77
4.8 Samenvatting 79
DEEL 3 DE VLOER OP 81
5. Vloermanagement 82
5.1 Waarom ook alweer? 82
5.2 Hoe werkt het dan? 83
5.3 Blauwdruk en afspraken 84
5.4 De voorbespreking 86
5.5 De opstart van de les 89
5.6 Werkvormen op het domein 90
5.7 Begeleiden op het domein 94
5.8 De leraar is (niet) overbodig 99
5.9 Didactisch coachen 100
5.10 Evaluatie en reflectie na afloop van het blok en de lesdag 110
5.11 Samenvatting 111
DEEL 4 EIGENAARSCHAP VAN LEERLINGEN 113
6. Het begeleiden van eigenaarschap 114
6.1 De architectuur voor het kind 114
6.2 Ze gaan niet zelfstandig aan het werk 116
6.3 De mentor is de spil 119
6.4 Individuele gespreksvoering over gedrag 120
6.5 Ouders betrekken 122
6.6 Coachende gespreksvoering 124
6.7 Met het team keuzes maken in de begeleiding 126
6.8 Individuele en gezamenlijke begeleiding van het leerproces 129
6.9 Studievaardigheden begeleiden met behulp van een leerlijn 134
6.10 Zicht houden op de ontwikkeling 137
6.11 Tips voor het inrichten van leerlingbesprekingen in het vo 139
6.12 Samenvatting 141
7. Het belang van onderwijsontwerp 142
7.1 Onderwijs inrichten 143
7.2 Een gezamenlijk curriculum 148
7.3 Hoe weet je waar je leerlingen staan en hoe weten zij dat zelf? 152
7.4 Als leraar feedback geven 157
7.5 Inzet van digitale middelen 159
7.6 Loslaten en spelen 162
7.7 Samen onderwijs ontwerpen 165
7.8 Samenvatting 174
8. Nieuwe onderwijsruimte 175
Bronnenlijst 177
Over de auteurs 181
Dankwoord 183
Wat anderen zeggen over het boek 186
DEEL 1 HET FUNDAMENT 13
1. Pedagogiek als basis 14
1.1 Een ontwikkelingsgerichte cultuur 14
1.2 Ingrediënten voor motiverend onderwijs 16
1.3 Mensbeeld 17
1.4 Het geheim van de leraar 20
1.5 Zoeken naar een nieuw systeem 22
1.6 Samenvatting 24
2. Wat is een domein? 26
2.1 Een eigentijds klaslokaal 26
2.2 Een school zonder bel 30
2.3 Samenvatting 33
DEEL 2 EIGENAARSCHAP VAN LERAREN 35
3. Teams als bouwsteen 36
3.1 Het team is een voorbeeld 36
3.2 Hoe vorm je goede teams? 38
3.3 Leidinggeven aan eigenaarschap 41
3.4 Een helpende structuur 46
3.5 Samenvatting 50
4. Teamteachen 52
4.1 Wat is teamteachen? 52
4.2 Waarom teamteachen? 55
4.3 Voorwaarden om samen te werken 58
4.4 Samen beslissen – hoe doe je dat? 63
4.5 Een spannende samenwerking 70
4.6 Voorbeelden die bijdragen aan een open, reflectieve en verbindende cultuur binnen teams 73
4.7 Mag ik jou feedback geven 77
4.8 Samenvatting 79
DEEL 3 DE VLOER OP 81
5. Vloermanagement 82
5.1 Waarom ook alweer? 82
5.2 Hoe werkt het dan? 83
5.3 Blauwdruk en afspraken 84
5.4 De voorbespreking 86
5.5 De opstart van de les 89
5.6 Werkvormen op het domein 90
5.7 Begeleiden op het domein 94
5.8 De leraar is (niet) overbodig 99
5.9 Didactisch coachen 100
5.10 Evaluatie en reflectie na afloop van het blok en de lesdag 110
5.11 Samenvatting 111
DEEL 4 EIGENAARSCHAP VAN LEERLINGEN 113
6. Het begeleiden van eigenaarschap 114
6.1 De architectuur voor het kind 114
6.2 Ze gaan niet zelfstandig aan het werk 116
6.3 De mentor is de spil 119
6.4 Individuele gespreksvoering over gedrag 120
6.5 Ouders betrekken 122
6.6 Coachende gespreksvoering 124
6.7 Met het team keuzes maken in de begeleiding 126
6.8 Individuele en gezamenlijke begeleiding van het leerproces 129
6.9 Studievaardigheden begeleiden met behulp van een leerlijn 134
6.10 Zicht houden op de ontwikkeling 137
6.11 Tips voor het inrichten van leerlingbesprekingen in het vo 139
6.12 Samenvatting 141
7. Het belang van onderwijsontwerp 142
7.1 Onderwijs inrichten 143
7.2 Een gezamenlijk curriculum 148
7.3 Hoe weet je waar je leerlingen staan en hoe weten zij dat zelf? 152
7.4 Als leraar feedback geven 157
7.5 Inzet van digitale middelen 159
7.6 Loslaten en spelen 162
7.7 Samen onderwijs ontwerpen 165
7.8 Samenvatting 174
8. Nieuwe onderwijsruimte 175
Bronnenlijst 177
Over de auteurs 181
Dankwoord 183
Wat anderen zeggen over het boek 186
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan