

Giovanni Ziccardi (1969) is advocaat, journalist en docent internetrecht aan de Universiteit van Milaan.
Meer over Giovanni ZiccardiVoor eeuwig online
Dood en onsterfelijkheid in het digitale tijdperk
Paperback Nederlands 2018 9789401607872Samenvatting
Wat gebeurt er met je digitale leven als je sterft? Ons leven is compleet gedigitaliseerd, maar wat gebeurt er met onze data als we sterven? Blijf je online voor eeuwig bestaan?
Dagelijks zitten we gemiddeld meer dan zeven uur op internet: we updaten ons Facebook-profiel, posten foto's op Instagram, e-mailen, twitteren en whatsappen. We verspreiden daardoor tijdens ons leven een enorme hoeveelheid persoonlijke data. Maar wat gebeurt er met al die gegevens na onze dood? Wat als al die Facebook-profielen blijven bestaan? Binnen een paar jaar zullen onze sociale netwerken veranderen in virtuele begraafplaatsen.
Giovanni Ziccardi probeert de moeilijke relatie tussen de dood en het digitale leven te ontleden. Hij ziet twee tendensen: het recht om vergeten te worden aan de ene kant, het eeuwige digitale leven aan de andere kant. Het resultaat is een ontzettend actueel, verrassend en betekenisvol boek.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
I: Dood
1. De dood en de digitale omgeving
2. Geschikte oplossingen voor de belangrijkste technologische platforms
3. Je data mee het graf in nemen
4. De digitale erfenis
5. Het online tonen van ziekte en dood
6. Begrafenisselfies en begrafenisceremonies via livestreaming
II: Onsterfelijkheid en vergetelheid
7. De eeuwigdurende rouw en het delen daarvan
8. De onsterfelijkheid van digitale data voor het behoud van de geschiedenis van de mensheid
9. Kunstmatige intelligentie en het elektronische leven na de dood
10. De onmogelijke vergetelheid
Conclusie - De evolutie in uitvoering
Bronnen
Verder lezen
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan