

Luke Burgis (1981) is ondernemer en universitair docent. Hij ontwikkelt lesprogramma’s en is de oprichter en directeur van Fourth Wall Ventures, een bedrijf dat investeert in nieuwe, duurzame initiatieven. Hij woont in Washington met zijn vrouw en kat.
Meer over Luke BurgisWaarom we willen wat we willen
(en hoe je grip krijgt op je verlangen)
Paperback Nederlands 2023 9789401618991Samenvatting
Waarom we willen wat we willen van Luke Burgis gaat over verlangen: het is overal, heel herkenbaar en bovendien besmettelijk. Mensen imiteren onbewust de verlangens van anderen. We beoordelen banen, partners, merken, meningen én onszelf op basis van wat andere mensen willen of hebben. En daar maken reclamebureaus, politici en internettrollen handig gebruik van.
Luke Burgis is ondernemer en gebruikt zijn uitgebreide kennis om een inkijkje te geven in de fascinerende wereld van het menselijk verlangen. Want waarom willen wij eigenlijk wat we willen? En hoe krijgen we meer controle over onze verlangens, en worden we onafhankelijker van trends of onze eigen bubbel? Burgis geeft toegankelijke en heldere antwoorden op deze vragen, waarbij de oplossing niet is om nooit meer iets te willen, maar om het anders te willen.
Waarom we willen wat we willen is een praktische en vrolijke gids om jezelf beter te leren begrijpen, en meer betekenis in het leven te vinden. Voor lezers van Socrates op sneakers, Master Your Mindset en De edele kunst van not giving a fuck.
Luke Burgis laat ons op meesterlijke wijze zien hoe we onze verlangens kunnen begrijpen en beheren, en zo meer betekenis en doelgerichtheid kunnen bereiken in ons leven en werk. ‒ Arthur C. Brooks, Professor, Harvard Business School
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
Proloog: Onverwachte opluchting
Inleiding: Sociale zwaartekracht
Deel I: De kracht van mimetische begeerte
1. Verborgen modellen - Romantische leugens, kinderlijke waarheden
2. Vervormde werkelijkheid - We zijn allemaal weer brugklassers
3. Sociale besmetting - Cycli van begeerte
4. De schuldige - Een onderschatte sociale uitvinding
Deel II: De transformatie van begeerte
5. Antimimetisch - De mens voelen, niet het systeem
6. Ontwrichtende empathie - Door magere verlangens heen breken
7. Transcendent leiderschap - Hoe grote leiders inspireren en verlangens vormen
8. De mimetische toekomst - Wat willen we morgen
Nawoord
Dankwoord
Appendix A: Verklarende woordenlijst
Appendix B: Leeslijst mimesistheorie
Appendix C: Centrale drijfveren
Noten en bronnen
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan