Marcia Luyten (1971) was na het 'diplomatenklasje' werkzaam op het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Meer over Marcia LuytenKiezen voor democratie
of voor dictatuur
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789403135021Samenvatting
Verkiezingen zijn nooit ontworpen voor sociale media. Ze zijn niet berekend op nepnieuws, niet op AI-beelden, niet op manipulerende algoritmes, niet op techmiljardairs met te veel macht. Als gevolg dolen we in een politiek Wonderland, waar burgers zichzelf en elkaar in absurditeit en complotten verliezen.
In de snel polariserende samenleving werken verkiezingen als een centrifuge: alles zwiept naar de uitersten. De grootste democratie ter wereld hielp eind 2024 een autocraat in het zadel en ook in Europa krijgen ondemocratische partijen de ruimte om de rechtsstaat af te breken. We staan op een kruispunt en kunnen rechtsaf, richting dictatuur, of we kiezen voor stabiliteit, vrede en vrijheid.
In Kiezen voor democratie laat Marcia Luyten zien hoe we de weg naar de basis van onze democratie kunnen terugvinden.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
‘We gaan dat eigen risico mórgen afschaffen!’
Democratie, haar basis en haar negatief 23
‘Over vier jaar hoef je niet meer te stemmen’
Spelverruwing 45
Grip op het gladde speelveld
Vermaak 55
‘Dat zie je toch op het nieuws?’
Silicon Valley naar Washington en Texas 65
‘Hoe anders zorgen we ervoor dat in 2024 Trump wordt herkozen?’
Kiezen voor democratie 79
We are all mad here
Kiezen voor democratie in de eenentwintigste eeuw 93
‘Kumbaya’
Kiezen voor burgerdemocratie 101
‘Een transformatieve ervaring’
Verzet 113
Alice in ons eigen Wonderland
Bibliografie 119
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan