Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Psychologie voor ondernemingsraden

Paperback Nederlands 2013 9789462151123
Verkooppositie 5961
Op werkdagen voor 17:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Ben je bezig met medezeggenschap, dan beoefen je praktische psychologie op een complex niveau.
Ten eerste is daar de wisselwerking tussen ondernemingsraad en bestuurder gedurende vele en vaak lange gesprekken over complexe beleidsmatige zaken. Dat vindt plaats in een context van een regelmatige in-en uitstroom van zowel bestuurders als or-leden (verkiezingen, wisselingen Raad van Bestuur) waardoor continu afstemming nodig is

Een ander facet is de samenwerking tussen or-leden onderling. Ga er maar aan staan. Hoe kom je als or tot één visie en één aanpak met or-leden van allerlei pluimage? Men is door de verkiezingen vaak toevallig bij elkaar gezet en elke or moet de afweging maken: nemen we de uitdaging aan om te groeien tot een professioneel team of blijven we een vage club? Tot slot heb je de achterban waar vaak allerlei verwachtingen richting de or liggen. Vaak voor de or nog de lastigste opgave: wat te doen met de actieve, dan weer passieve personeelsleden, soms de or steunend en soms tegenwerkend. Met allerhande verwachtingen, want ze hebben –al dan niet- op je gestemd.

Dit boek is een weergave van middelen die de auteur heeft ingezet in zijn dertienjarige praktijk als trainer medezeggenschap. In de medezeggenschap draait alles om invloed. Tips en tricks uit de wereld van de psychologie zijn daarom geen overbodig luxe.

Het boek bestaat uit drie delen. Deel één richt zich op het omgaan met de bestuurder, deel twee richt zich op de or als team en deel drie handelt over de omgang met de achterban.
Het boek is deels als werkboek opgezet, waardoor de ondernemingsraad er verder mee aan de slag kan gaan.

Specificaties

ISBN13:9789462151123
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:94
Uitgever:Vakmedianet
Druk:1
Verschijningsdatum:26-9-2013

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Harry Hartmann

Harry Hartmann is senior trainer en adviseur bij het CAOP. Hij traint sinds 2000 ondernemingsraden op het gebied van vraagtechnieken, teameffectiviteit en het verkrijgen van invloed op de overlegvergadering. Hij gelooft dat medezeggenschap pas echt werkt als een or zich invloedrijk opstelt in een organisatie. Invloed binnen de organisatie is niet iets dat je automatisch verkrijgt zodra je als or bent geïnstalleerd, maar is iets waar je bewust voor moet kiezen en vervolgens naar moet handelen. Hij studeerde psychologie aan de Universiteit van Leiden en publiceert regelmatig in het tijdschrift OR Informatie, de reeks OR in bedrijf thema en de reeks OR Praktijk van Vakmedianet.

Andere boeken door Harry Hartmann

Inhoudsopgave

Inleiding

Deel 1 Professionele omgang met de bestuurder
1 Houding in communicatie
2 Observeren
3 Vragen stellen
4 Argumenteren
5 Onderhandelen
6 Omgaan met invloed
7 Bestuurder in de war

Deel 2 Wat heb je nodig om een professionele or te worden?
8 Grip op de groep: groepsdynamica voor or's
9 Hoe blijf je gemotiveerd voor or-werk?
10 Uitstelgedrag
11 Wilskracht
12 Leerprocessen
13 Leerprocessen vanuit een andere hoek bekeken: Transfer naar de praktijk
14 Vergaderen
15 Mindmappen
16 Flow doe je zo!
17 Coachen

Deel 3 werken met de achterban
18 Doe eens een onderzoek!
19 Wat wil de achterban?
20 Denk je sterk
21 Interculturele communicatie

Gebruikte literatuur
Over de auteur

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Psychologie voor ondernemingsraden