Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Sociale innovatie

Veranderen door initiatieven van onderop

Paperback Nederlands 2014 9789462151659
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Sociale innovatie is het inzetten en gebruiken van de ideeën en inbreng van medewerkers om de organisatie te verbeteren of te vernieuwen. Deze vorm van innoveren heeft een positief effect op de arbeidsproductiviteit, de bevlogenheid en de motivatie van medewerkers, omdat zij meer verbinding voelen met de doelstellingen van de organisatie.

Sociale innovatie vraagt van medezeggenschap om medewerkersparticipatie of directe participatie te organiseren. Het gaat om het inzetten en gebruiken van de kennis die in de achterban aanwezig is. De ondernemingsraad kan participatie prachtig koppelen aan een eigen initiatiefvoorstel. Belangrijk is een goede begeleiding vanuit de ondernemingsraad, vanaf de voorbereiding tot en met het advies en ook de invoering daarna.

In dit boek bieden de auteurs u een aantal praktijkervaringen met vernieuwing van onderop en sociale innovatie in projecten. Er wordt een variëteit aan mogelijkheden beschreven om sociale innovatie vorm te geven en verschillende invalshoeken voor de rol van de (mede)zeggenschap te kiezen.

Tenslotte wordt ingegaan op het praktische gebruik van het initiatiefrecht en procesmatig werken om aan de slag te gaan met dit bijzonder interessante onderwerp.

Specificaties

ISBN13:9789462151659
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:65
Uitgever:Vakmedianet
Druk:1
Verschijningsdatum:5-4-2014

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Johannes Kooistra

Johannes Kooistra (1970) is al 24 jaar trainer en adviseur voor iedereen die naar invloedrijke medezeggenschap verlangt. Sinds 1 januari 2015 is hij in dienst van het CAOP. Johannes ondersteunt ondernemingsraden bij het scherp beschrijven van hun standpunten en helpt hen bij het overtuigend presenteren van hun standpunten. Groepen hebben daar op verschillende manieren baat bij: een presentatie voorbereiden levert een beter doordachte mening op, presentatievaardigheden vergroten de invloed op een besluit en samen werken aan een presentatie geeft inzicht in hoe de groep samenwerkt. Johannes ontwikkelt regelmatig nieuwe methoden voor effectieve trainingen. En hij schrijft graag over medezeggenschap, o.a. 'Lang leve de ondernemingsraad!', 'De ondernemingsraad als krachtige leeromgeving', 'Gloedvol debatteren voor ondernemingsraden' en 'Veranderjazz'. Johannes heeft Nederlandse Taal- en Letterkunde gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Andere boeken door Johannes Kooistra

Inhoudsopgave

Inleiding

1. Sociale innovatie: een nieuwe kans
2. Samen vormgeven aan levensfasebewust personeelsbeleid
3. We vragen het aan de medewerkers
4. Knelpunten goed bespreken levert vanzelf oplossingen
5. Gedragsverandering door medewerkersparticipatie
6. Meepraten over je eigen reorganisatie voor maximaal draagvlak
7. Sociale media inzetten voor directe verbindingen
8. Projectmatig gebruik maken van het initiatiefrecht

Geraadpleegde literatuur
Auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Sociale innovatie