Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Het GROTE gesprekkenboek

Een praktische leidraad voor HR-professionals en leidinggevenden

Paperback Nederlands 2019 9789462156258
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 1177Hoogste positie: 20
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Het GROTE gesprekkenboek is sinds 2010 een beproefde gids voor leidinggevenden en HR-professionals die dagelijks uiteenlopende gesprekken voeren. Gesprekken die hun eigen voorbereiding, valkuilen, dynamiek, structuur, do's and don'ts en emoties kennen. Gesprekken die wellicht anders verlopen dan verwacht en misschien wel gehoopt. Het blijft de kunst om van die gesprekken effectieve gesprekken te maken.

Ook deze derde versie van Het GROTE gesprekkenboek staat voor de onderstaande gesprekken boordevol met tips en tools, veelgestelde vragen, aandachtspunten en stappenplannen:
- selectiegesprek
- arbeidsvoorwaardengesprek
- introductiegesprek
- feedbackgesprek
- beoordelingsgesprek
- functioneringsgesprek
- POP-gesprek
- coachingsgesprek
- loopbaancoachingsgesprek
- jobcraftingsgesprek
- demotiegesprek
- exitgesprek
- adviesgesprek
- onderhandelingsgesprek
- conflictoplossend gesprek
- verzuimgesprek
- correctiegesprek
- slechtnieuwsgesprek

In gesprekkenvoerend Nederland staat de tijd niet stil. Zo is horizontaal organiseren bon ton (geworden) en zijn medewerkers steeds meer verantwoordelijk voor hun eigen presteren en ontwikkeling. Verder is er een grotere focus op talenten van medewerkers en op dat wat zij nog wel kunnen in plaats van niet. Thema's als werkplezier, vitaliteit, Het Nieuwe Beoordelen en de 'sterke punten'-benadering zijn van invloed op de voorbereiding op en het voeren van de diverse gesprekken.

Het GROTE gesprekkenboek is met deze en andere ontwikkelingen verrijkt, alsook met de laatste inzichten, theorieën en wet- en regelgeving. Zo is ook deze uitgave van Het GROTE gesprekkenboek weer een actuele en complete gids die bij zowel beginnende als ervaren professionals het (zelf)vertrouwen vergroot om de gesprekken te gaan voeren.

Specificaties

ISBN13:9789462156258
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:400
Uitgever:VMN Media
Druk:3
Verschijningsdatum:23-4-2019
ISSN:

Lezersrecensies

3.3 van de 5
12 stemmen
6
1
0
0
5

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

preview
Het GROTE gesprekkenboek - Een praktische leidraad
Jacco van den Berg 5 juli 2019 Bijna 10 jaar geleden verscheen de eerste druk van Het GROTE gesprekkenboek en sindsdien gebruikten vele leidinggevenden en HR-professionals in hun voorbereiding op welk gesprek dan ook dit standaardwerk.
preview
Preview - Nieuwe editie van Het GROTE Gesprekkenboek
Jacco van den Berg 13 november 2015 In 2010 verscheen Het GROTE Gesprekkenboek, een standaardwerk dat menig leidinggevende en HR-professional gebruikt in de voorbereiding op welk gesprek dan ook. Maar in vijf jaar is er veel veranderd en het was tijd voor een herziening. De auteurs leggen uit waarom.
interview
Jacco van den Berg: ‘Goed kunnen praten is niet hetzelfde als een goed gesprek kunnen voeren.’
Bert Peene 14 april 2011 Management by walking around mag dan nog steeds gelden als een bijzonder effectieve manier van leidinggeven, in de dagelijkse praktijk wordt er door managers toch vooral gepraat, heel veel gepraat. Tussen het eerste selectiegesprek en het moment waarop medewerkers weer vertrekken, is er onder meer over arbeidsvoorwaarden gesproken, persoonlijke en professionele ontwikkeling, prestaties en salarisverhoging. En ten slotte was er dan het exitgesprek. Oefening baart kunst, zou je zeggen, maar zo is het toch niet. Veel gesprekken leiden niet tot het beoogde resultaat. Daarom hebben Jacco van den Berg en Mecheline Klijs Het GROTE Gesprekkenboek geschreven, om HR-professionals en lijnmanagers een praktische leidraad te bieden voor het voeren van gesprekken die wel werken.

Over Jacco van den Berg

Jacco van den Berg is directeur van Van den Berg Training & Advies. Zijn bureau ondersteunt al tien jaar mens en organisatie in hun ontwikkeling. Van den Berg Training & Advies is specialist op het gebied van competentie- en performancemanagement en leiderschapsontwikkeling. Van den Berg schreef vele boeken en artikelen over de onderwerpen werving en selectie, beoordelings-, functionerings- en POP-gesprekken, coachen, leidinggeven en ziekteverzuim. Zo is hij auteur van het GROTE gesprekkenboek, het handboek werving en selectie, POP in Nederland en vele andere praktische boeken. Hij is columnist van het tijdschrift Personeelbeleid en levert wekelijks een bijdrage aan de rubriek Verdien ik wel genoeg? in de Volkskrant.

Andere boeken door Jacco van den Berg

Over Mecheline Klijs

Mecheline Klijs is partner bij Dikker | Klijs organisatieadviseurs. Na haar studie bedrijfskunde (RuG) en een aanvullende postdoctorale opleiding als organisatieadviseur bij het Sioo heeft zij uitgebreide ervaring opgedaan in verschillende HR rollen in zowel profit als non profit organisaties. In haar werk als organisatieadviseur richt zij zich op verandermanagement. De ontwikkeling en begeleiding van teams, managementontwikkeling en professionalisering van de HR functie, hebben haar bijzondere interesse. Naast haar advieswerk is zij een veel gevraagd trainer. Met haar pragmatische aanpak, enthousiasme, spirit en plezier weet zij in haar trainingen mensen te motiveren om net weer dat stapje extra te gaan zetten. Mecheline Klijs schreef meerdere artikelen over HRM en is mede-auteur van het boek Werving en selectie in 100 vragen.

Andere boeken door Mecheline Klijs

Inhoudsopgave

VOORWOORD 11

Deel 1 Instroom: het selecteren en introduceren van medewerkers 14

1 Communicatie 16
1.1 De voorbereiding op ieder gesprek 17
1.2 Het voeren van gesprekken 28
1.3 Veelgestelde vragen over communicatie 39

2 Het selectiegesprek 46
2.1 De voorbereiding op een selectiegesprek 48
2.2 Het voeren van een selectiegesprek 63
2.3 Veelgestelde vragen over een selectiegesprek 80

3 Het arbeidsvoorwaardengesprek 91
3.1 De voorbereiding op een arbeidsvoorwaardengesprek 92
3.2 Het voeren van een arbeidsvoorwaardengesprek 101
3.3 Veelgestelde vragen over een arbeidsvoorwaardengesprek 107

4 Het introductiegesprek 111
4.1 De voorbereiding op een introductiegesprek 112
4.2 Het voeren van een introductiegesprek 123
4.3 Veelgestelde vragen over een introductiegesprek 124

Deel 2 Doorstroom: het (zelf laten) sturen van prestaties en ontwikkelen van medewerkers 132

5 Het feedbackgesprek 134
5.1 De voorbereiding op een feedbackgesprek 136
5.2 Het voeren van een feedbackgesprek 141
5.3 Veelgestelde vragen over een feedbackgesprek 152

6 Het beoordelingsgesprek 162
6.1 De voorbereiding op een beoordelingsgesprek 164
6.2 Het voeren van een beoordelingsgesprek 176
6.3 Veelgestelde vragen over een beoordelingsgesprek 179

7 Het functioneringsgesprek 188
7.1 De voorbereiding op een functioneringsgesprek 189
7.2 Het voeren van een functioneringsgesprek 199
7.3 Veelgestelde vragen over een functioneringsgesprek 204

8 Het POP-gesprek 210
8.1 De voorbereiding op een POP-gesprek 212
8.2 Het voeren van een POP-gesprek 219
8.3 Veelgestelde vragen over een POP-gesprek 225

9 Het coachingsgesprek 234
9.1 De voorbereiding op een coachingsgesprek 235
9.2 Het voeren van een coachingsgesprek 240
9.3 Veelgestelde vragen over een coachingsgesprek 249

10 Het loopbaancoachingsgesprek 259
10.1 De voorbereiding op een loopbaancoachingsgesprek 261
10.2 Het voeren van een loopbaancoachingsgesprek 268
10.3 Veelgestelde vragen over een loopbaancoachingsgesprek 277

11 Het jobcraftingsgesprek 284
11.1 De voorbereiding op een jobcraftingsgesprek 285
11.2 Het voeren van een jobcraftingsgesprek 294
11.3 Veelgestelde vragen over een jobcraftingsgesprek 299

12 Het demotiegesprek 305
12.1 De voorbereiding op een demotiegesprek 306
12.2 Het voeren van een demotiegesprek 311
12.3 Veelgestelde vragen over een demotiegesprek 313

Afsluiting deel 2: het (zelf) laten sturen van prestaties en ontwikkelen van medewerkers 320

Deel 3 Uitstroom: goed afscheid nemen en leren van vertrekkende medewerkers 324

13 Het exitgesprek 326
13.1 De voorbereiding op een exitgesprek 327
13.2 Het voeren van een exitgesprek 329
13.3 Veelgestelde vragen over een exitgesprek 332
Checklist exitgesprek 340

Deel 4 Algemene gespreksvaardigheden 342

14 Het adviesgesprek 344
14.1 De voorbereiding op een adviesgesprek 345
14.2 Het voeren van een adviesgesprek 354
14.3 Veelgestelde vragen over een adviesgesprek 364

15 Het onderhandelingsgesprek 370
15.1 De voorbereiding op een onderhandelingsgesprek 371
15.2 Het voeren van een onderhandelingsgesprek 379
15.3 Veelgestelde vragen over een onderhandelingsgesprek 387

16 Het conflictoplossend gesprek 394
16.1 De voorbereiding op een conflictoplossend gesprek 395
16.2 Het voeren van een conflictoplossend gesprek 406
16.3 Veelgestelde vragen over een conflictoplossend gesprek 413

17 Het verzuimgesprek 421
17.1 De voorbereiding op een verzuimgesprek 422
17.2 Het voeren van een verzuimgesprek 430
17.3 Veelgestelde vragen over een verzuimgesprek 437

18 Het correctiegesprek 446
18.1 De voorbereiding op een correctiegesprek 447
18.2 Het voeren van een correctiegesprek 448
18.3 Veelgestelde vragen over een correctiegesprek 458

19 Het slechtnieuwsgesprek 465
19.1 De voorbereiding op een slechtnieuwsgesprek 466
19.2 Het voeren van een slechtnieuwsgesprek 471
19.3 Veelgestelde vragen over een slechtnieuwsgesprek 477

Over de auteurs 486
Trefwoordenregister 488

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het GROTE gesprekkenboek