Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
U heeft gezocht op 9789462200623. Het product dat u zocht is niet meer in die editie leverbaar en is vervangen door de onderstaande editie.
, ,

Briljante businessmodellen in zorg en gezondheid

Baanbrekers voor bemensbare zorg en betaalbare preventie

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2023 9789024450398
10
Voormalig top 10Totaal 85 dagen
EvergreenTotaal 660 dagen
Verkooppositie 5337Hoogste positie: 4
Direct te downloaden

Samenvatting

De betaalbaarheid en bemensbaarheid van de zorg staat op het spel. Er is meer nodig dan kleine besparingen en verbeteringen. Dit vraagt om doorbraken. De klok tikt door. Het is de hoogste tijd om van elkaar te leren. Het ‘not invented here’ syndroom in de zorg moet resoluut worden behandeld voordat het te laat is. Zorg en gezondheid heeft briljante businessmodellen nodig. Gelukkig zijn er daarvan al diverse voorbeelden te vinden in de wereld. Ze zijn heel verschillend maar hebben ook wat gemeen. Ze zijn allemaal gestart vanuit de visie om mensen gezonder en beter te maken en hebben daarna een businessmodel gevonden om dat te doen op zo’n manier dat uiteindelijk alle betrokkenen er beter van worden.

Het verbeteren van zorg en gezondheid vraagt om zes doorbraken. Voor elk van deze doorbraken zijn vier briljante businessmodellen geselecteerd die laten zien hoe het moet.

Wonen en onderlinge zorg voor gezondheid versterken: Proveniershofjes, Stiftung Liebenau, Zorgerf en Achmea.
Solidariteit en samen risico’s dragen voor zorg en gezondheid: Algemeen Ziekenfonds Amsterdam (Zilveren Kruis), DHAN, M-PESA en Ping An.
Preventie en zelfmanagement laten werken: Sarphati, Kaiser Permanente, Discovery, Healthways.
Zorg en informatie dichtbij en digitaal rond de patiënt organiseren: PatientsLikeMe, ParkinsonNet, BerylHealth en E-Estonia.
Dienstverlening om klanten aan het stuur te zetten van hun zorg en gezondheid: Jaipur Foot, Aravind, Ryhov en Cardiologie Centra Nederland.
Differentiatie van specialistische zorg waarmaken: Mayo Clinic, ThedaCare, Princess Margaret Cancer Centre en Narayana.

Dit boek wordt van harte aanbevolen door Ernst Kuipers, Marcel Levi, Douwe Biesma, Wilna Wind, Igor Tulevski, Roelof Konterman, Andre Rouwvoet en Georgette Fijneman.

Specificaties

ISBN13:9789024450398
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:496
Uitgever:Boom
Druk:2
Verschijningsdatum:25-5-2023
ISSN:

Expertrecensies (2)

Briljante businessmodellen in de zorg
Theo Sikkema | 24 januari 2017
Briljante businessmodellen in de zorg
Christel Deckers | 3 september 2015
Hoe blijft de zorg ook in de toekomst betaalbaar? Over dit vraagstuk buigt een groot aantal deskundigen zich al jaren het hoofd. Zo ook de auteurs van het boek Briljante Businessmodellen in de Zorg. Zij hebben gezocht naar organisaties in de zorg die het ‘goed’ gedaan hebben en het nu goed doen. En ‘goed doen’ vertalen de drie auteurs in het leveren van betere en betaalbare zorg. Wat doen zij dan precies en wat kunnen we van deze organisaties leren?
Lees verder

Lezersrecensies

4.6 van de 5
11 stemmen
10
0
0
0
1

Over Jeroen Kemperman

Jeroen Kemperman is Senior Manager Strategie, Programma's en Investeringen bij Achmea, divisie Zorg & Gezondheid.

Andere boeken door Jeroen Kemperman

Over Jeroen Geelhoed

Jeroen Geelhoed is directeur Strategie en markt bij Breman Installatiegroep. Daarvoor was hij partner bij adviesbureau &samhoud. Hij schreef meerdere boeken, waaronder Plezier & prestatie, Kus de visie wakker, Creating lasting value en Briljante businessmodellen.

Andere boeken door Jeroen Geelhoed

Over Jennifer op 't Hoog

Jennifer op 't Hoog is Programmamanager Cocreatie met Partners bij divisie Zorg & Gezondheid van Achmea.

Andere boeken door Jennifer op 't Hoog

Inhoudsopgave

Inleiding
Waarom, wat? 10
-En nu zorg en gezondheid 11
-Lees(plezier)wijzer 13

DEEL I KADER BRILJANTE BUSINESSMODELLEN IN ZORG EN GEZONDHEID
Hoofdstuk 1
Akte I: Wat zijn de fundamenten voor een briljant businessmodel? 18
1.1 Visie 20
1.2 Positionering 23

Hoofdstuk 2 Akte II: Wat is een businessmodel? 26
2.1 Markt 27
2.2 Waarde voor de klant 31
2.3 Levering 34
2.4 Operatie 36

Hoofdstuk 3 Akte III: Waardecreatie en totaalkader 39
3.1 Waardecreatie voor alle belanghebbenden 39
3.2 Conceptueel kader en fasering 44
3.3 Blijvend briljant? 47

Hoofdstuk 4 Uitdagingen voor briljante businessmodellen in zorg en gezondheid 49
4.1 De Nederlandse zorg en het zorgstelsel zijn uniek 49
4.2 Vergrijzing en chronische aandoeningen zetten beschikbare
en betaalbare zorg op het spel 51
4.3 Gezondheid is een totaalplaatje van lichaam, geest, omgeving, relaties en welbevinden 55
4.4 Gewenste doorbraken in zorg en gezondheid 63

DEEL II VOORBEELDEN BRILJANTE BUSINESSMODELLEN IN ZORG EN GEZONDHEID
Hoofdstuk 5 Doorbraak: Wonen en onderlinge zorg voor gezondheid versterken 74
5.1 Proveniershofjes 81
5.2 Stiftung Liebenau 93
5.3 Achmea in wonen en zorg 105
5.4 Zorgerf Buitenland en Buitenverblijf 118

Hoofdstuk 6 Doorbraak: Solidariteit en samen risico’s dragen voor zorg en gezondheid 138
6.1 Algemeen Ziekenfonds Amsterdam 144
6.2 dhan 156
6.3 m-pesa 170
6.4 Ping An Health 184

Hoofdstuk 7 Doorbraak: Preventie en zelfmanagement laten werken 198
7.1 Sarphati 207
7.2 Kaiser Permanente 219
7.3 Discovery Vitality Health 234
7.4 Alive inside – Music & Memory 249

Hoofdstuk 8 Doorbraak: Data en behandelinformatie dichtbij en digitaal rond de patiënt organiseren 259
8.1 PatientsLikeMe 267
8.2 ParkinsonNet 281
8.3 Stericycle Communication Solutions 295
8.4 e-Estonia 307

Hoofdstuk 9 Doorbraak: Klanten aan het stuur in gestroomlijnde zorg 320
9.1 De Jaipur Foot van Bhagwan Mahaveer Viklang Sahayata Samiti 327
9.2 Aravind Eye Hospital 339
9.3 Ryhov 351
9.4 Cardiologie Centra Nederland en HartWacht 364

Hoofdstuk 10 Doorbraak: Differentiatie van specialistische zorg waarmaken 376
10.1 Narayana Health 381
10.2 ThedaCare 396
10.3 Princess Margaret Cancer Centre 408
10.4 Mayo Clinic 421

Hoofdstuk 11 Lessen voor het creëren van briljante businessmodellen in de zorg 434
11.1 Akte 1: Start vanuit visie en breng de merkpositionering hiermee in lijn 435
11.2 Akte 11: Vertaal de visie met volharding en consistentie door in het businessmodel 439
11.3 Akte 111: Realiseer het businessmodel met baanbrekende waardecreatie voor alle belanghebbenden 443
11.4 Prelude voor een nieuwe drieakter: Behoud de kern en stimuleer vooruitgang in het businessmodel 446

Belangrijkste generieke bedrijfskundige begrippen en definities 451
Bronnen 453
Het redactieteam 473
Caseauteurs 474
Dankwoord 478
Noten 480

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Briljante businessmodellen in zorg en gezondheid