Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Prisma van de verandering?

De rollen van academische middenmanagers bij strategische innovaties in het hoger onderwijs

Paperback Nederlands 2013 9789462360266
Verkooppositie 2992
Dit artikel is niet leverbaar.
36,50

Samenvatting

Hoger onderwijsinstellingen moeten innoveren. Instellingen die niet of onvoldoende innoveren verliezen de aansluiting met een continue veranderende markt en verliezen hun bestaansrecht. Het doorvoeren van strategische innovaties verloopt echter moeizaam en leidt niet altijd tot het gewenste resultaat.

Bij het doorvoeren van deze strategische innovaties in de organisatie speelt de academische middenmanager een belangrijke rol. Onderzocht wordt welke rollen de academische middenmanager bij strategische innovaties in het hoger onderwijs vervullen en ook wordt onderzocht waardoor deze vervulling wordt beïnvloedt. Hierbij worden organisatorische, functiegerelateerde en persoonlijke variabelen onderscheiden.

Dit boek is bestemd voor onderwijskundigen en management, bestuurders en directie binnen het onderwijs.

Specificaties

ISBN13:9789462360266
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:259
Druk:1
Verschijningsdatum:31-10-2013

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Ton Kallenberg

Ton Kallenberg is director education and studentaffairs aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Leiden. Zijn voornaamste expertisegebieden zijn kwaliteitszorg en accreditatie, onderwijsvernieuwing, universitaire didactiek en docentprofessionalisering. Daarnaast verricht hij onderzoek naar bestuur, beleid en organisatorische processen in het hoger onderwijs.

Andere boeken door Ton Kallenberg

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Introductie en ontwerp
1.1. Inleiding
1.2. Probleemstelling
1.3. De onderzoeksvragen
1.4. Onderzoeksontwerp en methodiek
1.5. Relevantie van het onderzoek
1.6. Overzicht van de dissertatie en hoofdstuk arrangementen

2. De academische middenmanager: definitie en positie
2.1. Inleiding
2.2. Wat is middenmanagement?
2.3. Wat is middenmanagement in het hoger onderwijs?
2.4. De gecompliceerde positie van de academische middenmanager
2.4.1. Top-down versus bottom-up
2.4.2. Professionals versus administrators
2.4.3. Onderwijs versus onderzoek
2.4.4. Hiërarchie versus collegialiteit
2.5. Reflectie: cultural guard or change agent
2.6. Conclusie

3. Rollen van de academische middenmanager in het hoger onderwijs
3.1. Inleiding
3.2. Rol
3.3. Percepties van de rol van academische middenmanagers: een overzicht
3.3.1. Leiderschap en management
3.3.2. Managementliteratuur
3.3.3. Onderwijsmanagementliteratuur
3.3.4. Waar staan we nu?
3.4. Gehanteerde theorie
3.5. Resultaten
3.5.1. Vier rollen
3.5.2. Overzicht van de items
3.5.3. Deelgroepen
3.6. Reflectie
3.7. Conclusie

4. De invloed van organisatorische variabelen op de rollen van de academische middenmanager
4.1. Inleiding
4.2. Organisatorische variabelen
4.2.1. Context
4.2.2. Structuur
4.2.3. Cultuur
4.3. Operationalisatie organisatorische variabelen
4.4. Resultaten
4.4.1. Invloed van organisatorische variabelen op de rollen
4.4.2. Deelgroepen
4.5. Reflectie
4.6. Conclusie

5. De invloed van functiegerelateerde variabelen op de rollen van de academische middenmanager
5.1. Inleiding
5.2. Functiegerelateerde variabelen
5.2.1. Autonomie
5.2.2. Bevlogenheid
5.2.3. Academisch leiderschap
5.3. Methode
5.3.1. Instrumentatie en variabelen
5.3.2. Validiteit en betrouwbaarheid
5.4. Resultaten
5.4.1. Invloed van functiegerelateerde variabelen op de rollen
5.4.2. Deelgroepen
5.5. Reflectie
5.6. Conclusie

6. Typen strategische innovaties en de rollen van academische middenmanagers
6.1. Introductie
6.2. Strategische innovatie in het hoger onderwijs
6.3. Een typering van strategische innovaties
6.4. Methode
6.4.1. Analysemethoden
6.5. Resultaten
6.5.1. Beschrijvende analyse
6.5.2. Regressie op de 3 typen strategische innovatie
6.5.3. Uitkomsten van de regressieanalyses
6.6. Reflectie
6.7. Conclusie

7. Conclusies
7.1. Inleiding
7.2. Samenvatting en conclusies van de resultaten
7.2.1. Doelen en opzet van het onderzoek
7.2.2. Algemeen beeld van de academische middenmanager
7.2.3. Externe validiteit
7.2.4. Positie van de academische middenmanager
7.2.5. Rollen van de academische middenmanager
7.2.6. Tussen professionalisme en managerialisme
7.2.7. Invloed van organisatorische en functiegerelateerde variabelen
7.2.8. Typen strategische innovaties en rollen van de academische middenmanager
7.2.9. Conclusie
7.3. Reflectie op de onderzoeksmethodologie
7.3.1. De inhoudelijke keuzen
7.3.2. De methodische keuzen
7.3.3. Conclusie over de methodische keuzes
7.4. Aanbevelingen voor verder onderzoek

English summary

Bijlage 1: Tabellen
Bijlage 2: Algemene resultaten survey 2009
Bijlage 3: Vragenlijst Academische Middenmanager

Geraadpleegde literatuur

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Prisma van de verandering?